Medijs: Tēgeles lidostas slēgšana var izrādīties rupja kļūda, ko Berlīne nākotnē nožēlos

FOTO: AFP / Scanpix

Tiklīdz Tēgeles lidosta tiks pilnībā slēgta, pāri paliks vien atmiņas, ka tieši šī vieta kļuva par pirmo, ko cilvēki redzēja, ierodoties Berlīnē. Kādēļ Tēgeles lidostas slēgšana var izrādīties par rupju kļūdu, ko Berlīne nākotnē nožēlos, pētīja “Deutsche Welle”.

Berlīnes Tēgeles lidosta nevar lepoties ar lielu plašumu un daudzām vietām neskaitāmiem lidaparātiem. “Patiesībā šo 46 gadu laikā, kopš lidosta pastāvēja, tur nekas daudz nav darīts. Vienīgi veikti dažādi tehniski uzlabojumi, lai pielāgotu lidostu mūsdienu prasībām,” raksta DW apskatnieks Timotijs Rūks.

Neraugoties uz dažādām nepilnībām, daudzi Berlīnes iedzīvotāji un viesi par Tēgeles lidostu saka tikai labu. Tā ir “mazākā lielā” lidosta pasaulē ar savu šarmu.

Tāpat kā Berlīne, arī Tēgeles lidosta ir bijusi ar lielām ambīcijām. Tā ir lidosta, kuras slēgšana 8. novembrī daudziem cilvēkiem sagādājusi daudz skumju brīžu, kā arī ir  viena no dominējošajām tēmām Vācijas medijos.

Maina lidostas definīciju

Tēgeles lidosta vai vismaz tās ēku komplekss, kas izvietots sešstūra formā, sevī apvieno visu, kam šodienas lidostā vairs nevajadzētu būt. Lidosta tika radīta ar dažādiem radošiem paņēmieniem, un acīm redzams, ka dažādi efektivitātes parametri arhitektiem ir bijuši visai vienaldzīgi.

“Lidosta ir fiziski decentralizēta, līdz ar to tās darbība ir neekonomiska. Ir skaidrs, ka lidostas gaiteņi netika veidoti ar domu, kā ieekonomēt uz darbaspēka izmaksām vai arī palīdzēt ceļotājiem ātri nonākt pie sev nepieciešamajiem vārtiem,” raksta Rūks.

Lidosta tika būvēta nelielās Rietumberlīnes vajadzībām, un tai bija tikai 14 vārti, kā arī reģistrācijas, drošības, muitas un bagāžas zona. Muitas aģenti, apsargi un policisti varēja ātri sasniegt sev nepieciešamos vārtus.

Saraksts, kāpēc Tēgeles lidosta vairs neatbilst mūsdienu prasībām, ir garš – lidostas kapacitāte ir pārāk maza milzīgam pasažieru skaitam, kā arī ēku komplekss nav pietiekami energoefektīvs. Arī nokļūt līdz Berlīnes centram nav tik vienkārši – uz lidostu nevar aizbraukt ne ar vilcienu, ne ar metro, tāpat bija jārēķinās ar zināmām grūtībām, ja lidosta bija tikai kā pārsēšanās pieturas punkts.

Pārdzīvojusi laiku

Atklāta 1974. gadā, Tēgele kļuva par vienu no divām Rietumberlīnes lidostām. No lidostas līdz Brandenburgas vārtiem Berlīnes centrā ir deviņi kilometri. Cilvēkiem, kas dzīvoja Rietumberlīnē, tas bija vienīgais ceļš, kā izkļūt no pilsētas, izvairoties no iebraukšanas padomju kontrolētajā zonā.

Pēc Berlīnes mūra krišanas apvienotās Vācijas varasiestādes bija vienisprātis – Berlīnei ir nepieciešama jauna, reprezentatīva lidosta, un tika panākta vienošanās – tiks uzbūvēta jauna, liela lidosta un esošās lidostas tiks slēgtas.

No vārdiem pie darbiem – 2006. gadā sākās  Berlīnes Brandenburgas lidostas celtniecība, un to bija paredzēts atklāt piecus gadus vēlāk – 2011. gadā. Gatavojoties jaunās lidostas atklāšanai, “pirmā kritusī” bija Berlīnes Tempelhofas lidosta, kas tika slēgta 2008. gadā. Sākotnēji tika plānots, ka 2011. gadā tiks slēgta arī Tēgeles lidosta, tomēr... Tas nenotika, jo jaunās lidostas atklāšana bija jāgaida vēl deviņus gadus.

Šajā laikā Berlīnē notika referendums, kurā Berlīnes iedzīvotāji atbalstīja Tēgeles lidostas saglabāšanu, bet varasiestādes bija lēmušas citādi – pilsētai ir jābūt vienai lidostai.

“Kādēļ tas tā ir, nav saprotams. Ja pilsēta tik tiešām vēlas “būt augstākajā līgā”, tad ar vienu lidostu nepietiks. Londonai, Ņujorkai, Parīzei un Romai ir vairāk nekā viena lidosta.

1

Sapņi par liela transporta mezgla, kāds ir Frankfurtē, Amsterdamā vai Londonā, izveidi Berlīnē izgaisa, jo pilsēta vienkārši nogulēja savas iespējas,” raksta Rūks.

Tēgeles lidosta patiesībā darbojās, pārdzīvojot sev noteikto laiku. Lidostā nekādi ievērojami ieguldījumi netika veikti, un tās darbība bija teju kā “gaidīšanas režīmā” - gaidot, kad beidzot notiks tās slēgšana. Tomēr tagad ir skaidrs, ka Tēgeles lidostā pēdējie lidojumi jau ir apkalpoti.

Vēsturi neņemsim vērā

Jā, Tēgeles lidosta nav tā vieta, par kuru varētu teikt, ka tā ir ideāla lidosta. Nereti vācieši teikuši, ka Tēgeles lidosta ir vieta, kur aizceļot uz pagātni. Tomēr daudziem nav skaidrs, kādēļ ir vienkārši jāiznīcina esošā infrastruktūra, lai kaut kur citur uzbūvētu jaunas infrastruktūras objektus.

Pēc Vācijas apvienošanās gan ir bijuši plāni paplašināt Tēgeles lidostu, izbūvējot vēl vienu sešstūra formas termināli, bet šis plāns netika īstenots. Tāpat bija plānots pagarināt metro līniju līdz Tēgeles lidostai, bet pilsēta šos plānus noraidīja. Tās būves, kas lidostas teritorijā tika izbūvētas 2000. gadu sākumā, jau sākotnēji tika uzskatītas par pagaidu celtnēm, tāpēc tās par nopietnu lidostas uzlabojumu uzskatīt nevar.

Tomēr Berlīnē ar katru gadu strauji kāpa pasažieru skaits, un varasiestādēs bija ideja, ka varbūt Tēgeles lidosta ir jāatstāj kā Berlīnes “mazā” lidosta. Tomēr šī ideja neguva atbalstu. Vietējās varasiestādes nolēma spītīgi pieturēties pie vairākas desmitgades senā plāna, kas paredz – Berlīnē ir jābūt tikai vienai lidostai.

Ironiski, ka līdz ar koronavīrusa pandēmiju un ceļošanas ierobežojumiem pierādās fakts, ka Berlīnes jaunā lidosta ir vienkārši pārāk liela. Tas gan ir sīkums. Ņemot vērā, ka nākamajos gados pasažieru skaits noteikti atkal pieaugs, pienāks diena, kad Berlīne nožēlos lēmumu atteikties no vecajām lidostām.

“Lai arī Berlīne ir slavena ar dažādiem kreatīviem risinājumiem, tas laikam neattiecas uz varasiestādēm. Viņi izvēlas ļoti parastus un garlaicīgus lēmumus un ignorē labumus, kādus pilsēta varētu gūt, ja tai būtu divas aktīvas lidostas,” raksta Rūks.

1

Tagad, kad Berlīnes jaunā lidosta darbojas, Tēgeles lidostā teorētiski varētu veikt vērienīgu rekonstrukciju, tomēr – plāni jau ir pilnīgi citi. Viens no tiem – skrejceļa demontāža.

Vēsture apvienotajai Berlīnei deva trīs funkcionālas lidostas. Tomēr – tās ik pa laikam ir beigušas savu darbību. Visticamāk, Berlīnes Brandenburgas lidosta uz ilgiem gadiem paliks  vienīgā lidosta Vācijas galvaspilsētā.

“46 gadus Tēgele bija kā ekscentrisks un ļoti interesants papildinājums pilsētai. Daudzi pilsētas viesi diez vai aizmirsīs šo vietu, ar kuru arī sākās viņu iepazīšanās ar Berlīni,” noslēdz Rūks.

Pašreizējie plāni paredz Tēgeles lidostas teritorijā izbūvēt tehnoloģiju un pētniecības parku, kurā tiktu nodarbināti vairāk nekā 18 tūkstoši cilvēku. 

Uz augšu
Back