Lai iegūtu autovadītāja apliecību, Latvijā viss ir vienkārši - sekmīgi absolvē teorijas un praktiskās braukšanas kursus autoskolā, nokārto teorijas un praktiskās braukšanas eksāmenus Ceļu satiksmes drošības direkcijā un tiesības ir kabatā. Šobrīd gan ir izņēmuma situācija un eksāmeni netiek pieņemti, taču tieši tāda ir ierastā kārtība.
Pasaulē ir valstis, kur tiesību iegūšana ir brīva izvēle vai arī tās izsniedz pret parakstu (6)
Vairumā pasaules valstu tiesību iegūšanas kārtība ir stipri līdzīga, tomēr ir valstis, kur topošajam autobraucējam jāizpilda amizanti un dažkārt pat neticami uzdevumi. Tos un citas eksāmenu īpatnības apkopojusi Lielbritānijas auto iegādes finansēšanas platforma Zuto.
Pasaulē vienkāršākie autovadītāja eksāmeni
Ēģipte
Vēl salīdzinoši nesenā pagātnē ēģiptiešiem pietika nobraukt dažus metrus uz priekšu un dažus atpakaļ, lai iegūtu autovadīšanas tiesības. Tagad braukšanas prasmju apliecināšanai nākas atbildēt vēl uz 10 teorijas eksāmena jautājumiem.
Filipīnas
Praktiskais tests šajā zemē ietver braucienu pa vienu maršrutu, kurā ir tikai labie pagriezieni.
Indija
Praktiskais tests ar instruktoru ir vienkāršs - jābrauc taisni, jāpagriežas, jāapstājas. Šo testu caurmērā nokārto vairāk nekā 90% pretendentu. Paralēli gan ieviests automatizētais tests nelielos poligonos, kas ietver arī S veida manevru atpakaļgaitā un paralēlo parkošanos, ko nokārto nedaudz vairāk par pusi censoņu.
Dienvidsudāna
Šai valstī ne vienmēr ir jākārto praktiskais braukšanas tests, ja vien pretendenti var pierādīt, ka ir "piemēroti automašīnas vadīšanai".
Uganda
Ugandā teorētiskajā eksāmenā ir 30 jautājumi, taču pietiek atbildēt pareizi uz ceturto daļu jeb 25% no tiem, lai eksāmens būtu nokārtots.
Burundi
Šeit tiesības var būt un var nebūt. Lielai daļai Burundi autobraucēju tiesību nav vispār, savukārt tie, kuriem ir, tās ieguvuši bez iepriekšējas apmācības vai eksāmeniem.
Meksika
Dažos Meksikas štatos nepieciešams vien nokārtot teorijas eksāmenu. Tas ietver arī Lejaskaliforniju (Baja California) un Mehiko (Estado de Mexico). Līdz pat 2018.gadam, lai iegūtu tiesības, eksāmeni nebija jākārto vispār. Bija tikai jāparaksta dokuments, ka esi gatavs vadīt auto.
Indonēzija
Šeit nepieciešams atbildēt pareizi vismaz uz 21 no 30 teorijas eksāmena jautājumiem, kā arī sekmīgi jāabsolvē elementārs praktiskais tests - jāpabrauc uz priekšu, jāpabrauc atpakaļgaitā, jāuzbrauc slīpumā un jānobrauc no tā.
Kolumbija
Praktiskais tests tiek vērtēts 10 ballu sistēmā. Lai dabūtu autovadīšanas tiesības, pietiek saņemt novērtējumu 5.
Hondurasa
Vēsturiski šeit nekādu eksāmenu nav bijis. Pēdējā laikā gan ir ieviests vienkāršs rakstiskais pārbaudījums, tomēr braukšanas eksāmena nav.
Pasaulē sarežģītākie autovadītāja eksāmeni
Japāna
Topošajiem autovadītājiem ir obligāta braukšanas nometne 26 stundu garumā. Tāpat jāizpilda arī citas prasības, piemēram, jānokārto teorijas eksāmens, jāiziet piecas dienas ilgs braukšanas vingrināšanās kurss un galu beigās arī jānokārto braukšanas eksāmens.
Austrālija
Daļā Austrālijas topošajiem autobraucējiem instruktora pavadībā ir jānobrauc vismaz 120 stundas, un tikai tad viņi var pretendēt uz galīgo braukšanas eksāmenu.
Ķīna
Ķīnā jāiegaumē 1000 teorijas jautājumi, no kuriem eksāmenā jāatbild uz 100 jautājumiem. Bez tiem ir paredzēti divi atsevišķi braukšanas pārbaudījumi, kā arī noslēdzošais teorijas tests.
Singapūra
Lai varētu pretendēt uz praktisko testu, ir jānokārto divi teorijas eksāmeni. Katrā no tiem ir 50 jautājumi, un izpildes laiks ir 50 minūtes.
Horvātija
Topošajiem autobraucējiem ir 70 - 100 stundas jāpavada autoskolas solā, un tikai tad viņi var kārtot eksāmenu. Papildus tam tiek veikts topošo autobraucēju personības novērtējums, kā arī medicīniskās pārbaudes.
Francija
Topošajiem autobraucējiem obligātas ir 20-25 mācību stundas ar instruktoru. Taču pēc tam vēl kopumā ir jānobrauc 3000 kilometru pieredzējuša autobraucēja pavadībā, kuram tiesības ir vismaz 3 gadus.
Melnkalne
Praktiskajā testā tiek pieļautas tikai 3 kļūdas. Tāpat pirms eksāmena visiem tiesību pretendentiem ir jāapmeklē oftalmologs un psihiatrs.
Krievija
Teorētiskajā eksāmenā pieļaujama tikai 1 kļūda, atbildot uz 20 jautājumiem. Praktiskais tests jākārto divās daļās - viena poligonā, otra satiksmē.
Ukraina
Praktiskajā testā eksaminējamais drīkst pieļaut tikai divas kļūdas. Ja sanāk vairāk, eksāmens jāatkārto citu reizi.
Vjetnama
Teorētiskais eksāmens šajā valstī ir visapjomīgākais visā pasaulē. To veido 450 jautājumi.