Taču pēdējo gadu laikā automobiļi ir piedzīvojuši ļoti strauju attīstību, un dažas tajos uzstādītās drošības sistēmas brīdina vadītāju par iespējamajiem negadījumiem vai pat ļauj no tiem izvairīties.
Vissvarīgākā lieta ir redzamība
Oskars Irbītis, satiksmes drošības speciālists un Rīgas Tehniskās Universitātes pasniedzējs, atgādina, ka
sadursmes ar lieliem dzīvniekiem – aļņiem, stirnām, kā arī mežacūkām – var izraisīt ārkārtīgi nepatīkamas sekas, jo to izmērs un masa apdraud gan cilvēkus, gan tehniku.
Lai arī augumā daudz mazāki dzīvnieki, drošības risku rada arī lapsas, jenoti, āpši un zaķi. Tiem parādoties uz ceļa, vadītājs var spēji bremzēt vai mēģināt dzīvnieku apbraukt, taču negaidītā manevra rezultātā nobraukt no ceļa vai izraisīt sadursmi ar citu transportlīdzekli.
Speciālists iesaka braukšanas laikā mēģināt paplašināt redzeslauku, vienlaikus atzīstot, ka to nav viegli izdarīt. Pēc viņa teiktā, cilvēka redzes leņķis ir 120 grādu, bet kustoties vai paātrinoties tas sašaurinās.
“Braucot krēslā vai tumsā, palīdz saprātīga ātruma samazināšana, bet jebkurā gadījumā ir jāseko ceļa nomalēm. Ja ieraugāt savvaļas dzīvniekus, samaziniet ātrumu vai, ja nepieciešams, apstājieties. Vērojiet, ko tie dara, bet nelietojiet skaņas signālu, jo tas dzīvniekus nobiedēs, un jūs nezināt, kurā virzienā tie skries,” saka O. Irbītis.
Praktiski lielākā garantija vadītāja un pasažieru drošībai tumsā ir laba redzamība.
Tā nav nekāda sakritība, ka ir tik liels pieprasījums pēc Full LED lukturiem, kuru efektivitāte ievērojami pārsniedz gāzes lokizlādes jeb t.s. ksenona lukturus, kas bija populāri desmitgades sākumā.
Braucot vēlā rudenī, liela nozīme ir arī miglas lukturiem. Ne visos automobiļos tie ir uzstādīti atsevišķos korpusos, kas būtu labākais variants. Tomēr arī tuvo gaismu un miglas lukturu kombinētais bloks nav bezcerīgs risinājums. Piemēram, Peugeot atsevišķos savos modeļos ir ieviesuši speciālu tuvo gaismu miglas režīmu Foggy. Tā darbība gan ir tiešā mērā saistīta ar aizmugurējo miglas lukturi.
Ja ir ieslēgts aizmugurējais miglas lukturis, tiek samazināta priekšējo tuvo gaismu intensitāte un vadītājs ceļu caur vējstiklu redz tā, it kā arī priekšā būtu ieslēgti miglas lukturi.
Šāds risinājums ir izdevīgs daudzējādā ziņā – vadītājam ir labāka redzamība, auto kabīnē ir mazāk slēdžu un spēkratu ir vieglāk vadīt.
Pietiekami izplatīta ir situācija, ka ceļa malā aug krūmi vai koki, aiz kuriem dzīvniekus nav iespējams pamanīt. Tos traucē saskatīt arī meža iemītnieku kažoks, kas veido dabīgu kamuflāžu. Pasniedzēja ieskatā šādos gadījumos drošības atbalstu var sniegt infrasarkanās nakts redzamības sistēmas. “Tās uztver siltumu, tāpēc ar šādu aprīkojumu, kas pamana dzīvniekus ceļmalā, braucēji noteikti ir lielākā drošībā,” komentē eksperts.
Tirgū ir atsevišķi modeļi, kuros uzstāda šo aprīkojumu, – tāds ir dažos BMW, Peugeot krosoveros un sedanos, kā arī Volkswagen modeļos.