Bieži vien pilnpiedziņu nevajag, taču ir labi, ja tāda ir

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Apvidus automašīna dubļos
Apvidus automašīna dubļos Foto: Unsplash/Jeff James

Jauna auto izvēle var sagādāt īstas galvassāpes, it īpaši, kad jāizšķiras, vai nepieciešama četru riteņu piedziņas sistēma vai būs pietiekami ar vienas ass piedziņu. Sarežģītos braukšanas apstākļos visu riteņu piedziņa var būt noderīga, bet modeļi ar pilnpiedziņu ir dārgāki, un to uzturēšana maksā vairāk.

Tomēr arī priekšpiedziņas automobiļi mūsdienās spēj vairāk nekā pirms dažiem gadiem. Jo ir, piemēram, Peugeot automobiļi, kuros elektroniskā sistēma Grip Control, manipulējot ar ESP (elektroniskā stabilitātes sistēma) iestatījumiem, vidēji smagos braukšanas apstākļos ļauj iztikt ar motora vilkmes pievadu tikai priekšējās ass riteņiem. Riteņu izbuksēšanas režīmi izpaužas sekojoši: standarta režīms ir domāts braukšanai parastos apstākļos ar minimālu riteņu buksēšanu, sniega režīms nodrošina griezes momentu ritenim ar labāko saķeri, dubļos sistēma ļauj buksēt ritenim ar mazāko saķeri līdz tas sasniedz stingrāku virsmu, bet smilšu režīmā sistēma ļauj buksēt abiem riteņiem, lai SUV neiestigtu.

Šī šķietami vienkāršā sistēma ir izrādījusies pietiekami efektīva, un līdzīgu aprīkojumu piedāvā arī citi ražotāji. Bet, kā tad ar klasiskajiem visu riteņu piedziņas auto?

Drošas braukšanas skolas (DBS) vadītājs Jānis Vanks uzskata, ka prasība pēc lielāka bezceļa modeļu klāsta atspoguļojas tirgus piedāvājumā. Pašlaik divi vai trīs pilsētas SUV ir pat to ražotāju klāstā, kuri iepriekš nav piedāvājuši šāda veida automašīnas. J. Vanka ieskatā pieaugušais pieprasījums pēc SUV jāsaista ar izmaiņām cilvēku dzīvesveidā.

“Tagad ir pat moderni, ja tev ir SUV, kaut vadītājs varbūt pat nezina, kā darbojas tehnika,” teic eksperts. “Pagātnē SUV bija nepieciešami armijai un speciālajiem dienestiem, bet mūsdienās šā tipa spēkratus vēlas parasti pircēji. Cilvēki ir kļuvuši neatkarīgi, braucienus un ceļojumus plāno paši. Lai dotos dabā un apgrieztos pļavā vai dotos piknikā, līdzi ņemot velosipēdus, jums ir nepieciešams automobilis, kas spēj braukt ārpus asfaltēta ceļa,” - tā J. Vanks.

Viņš arī piebilst, ka lielam vairumam autobraucēju ar priekšpiedziņu pilnīgi pietiek, ja viņi brauc pa galvenajiem ceļiem, kurus ziemas laikā intensīvi tīra.

Ražotāji, kuri ir ievērojuši šādas klientu vajadzības, ir ātri reaģējuši un piedāvā plašu vienas ass piedziņas modeļu klāstu – daudziem uz ielas redzamajiem Audi Q3, Peugeot 3008 vai Volvo XC60 ir tieši šāda transmisija. Tai pašā laikā aizvien svarīgu lomu šādiem auto spēlē attālums no zemes līdz virsbūves zemākajam punktam. Daudziem krosoveriem klīrenss ir līdz pat 200 mm, bet Peugeot 3008 (219 mm) un Volvo XC60 (216 mm) konkurentu vidū izceļas ar pat vēl lielāku. Lielāks klīrenss noder arī pavisam parastās ikdienas situācijās, kad, piemēram, nepieciešams ar vienu riteni uzbraukt uz apmales.

Eksperts norāda, ka daudzu ražotāju vienas ass piedziņas automobiļi ir aprīkoti ar sistēmu, kas piebremzē buksējošo riteni un griezes momentu pārvada ritenim ar labāko saķeri. Šāda sistēma imitē pašbloķējošo diferenciāli un ievērojami sekmē braukšanu slidenos apstākļos.

Foto: Peugeot

Izvēloties automašīnu, J. Vanks iesaka novērtēt apstākļus, kādos tā tiks izmantot visbiežāk. Četru riteņu piedziņa nozīmē lielāku degvielas patēriņu, savukārt sarežģītāka transmisija ar papildu mezgliem un vārpstām var būt iemesls dārgākiem remontiem.

Taču tas attiecas uz modeļiem, kuros visu riteņu piedziņu nodrošina tikai iekšdedzes dzinējs. Pilnpiedziņa sistēmas ir vienkāršākas elektriskajos automobiļos un uzlādējamajos hibrīdos. Daudzos četru riteņu piedziņas hibrīdos, piemēram, Volvo XC60 T8 iekšdedzes motors piedzen priekšējos riteņus un elektriskais motors piedzen aizmugurējos, un četru riteņu piedziņa ir iespējama, apvienojot abus motorus. Šajā jomā gan ir arī savi izņēmumi. Peugeot 3008 Hybrid4, kas bija pirmais hibrīdauto ar dīzeļdzinēju un šāda veida pilnpiedziņu, tagad ir benzīna dzinējs, kas griež priekšējos riteņus, un divi elektriskie motori. No tiem viens piedzen priekšējos riteņus, bet otrs – aizmugurējos. Tas nozīmē, ka atbilstošos apstākļos un ar pilnām baterijām automobilim ir elektriskā pilnpiedziņa.

Pieredzējušā žurnālista un TV Auto Ziņu vadītāja Normunda Avotiņa ieskatā, spēju tik galā ar noteiktu braukšanas situāciju vairāk nosaka nevis piedziņas veids, bet vadītāja prasmes. Pēc viņa teiktā, pilnpiedziņas sistēma vien samazina varbūtību, ka spēkrats iestigs.

“Nākamais jautājums ir – cik bieži jūs patiesi riskējat iestigt? Vairuma autobraucēju tas, iespējams, ir tikai teorētisks pavērsiens. Taču viņi izvēlas iegādāties automobili ar pilnpiedziņu un tad ar to brauc tikai pa asfaltētiem ceļiem un pilsētā, kur tā nav nepieciešama,” novērojis žurnālists.

N. Avotiņš uzskata, ka SUV kļuva populārāki, ražotājiem pieskaņojoties klientiem, kuri jutās drošāk, esot lielākos auto. Viņaprāt, cilvēkiem patīk, ka ar auto var viegli un bez bažām uzbraukt uz apmales, un viņi izbauda lielāku drošības sajūtu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu