Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Veiksmes stāsts pandēmijas laikā jeb kā "Crocs" spēja iekarot vēl lielāku popularitāti

Foto: AP/Scanpix

Neraugoties uz pandēmiju un piespiedu kārtā slēgtiem veikaliem, sandaļu ražotājs “Crocs” spējis sasniegt rekordlielu ceturkšņa peļņu, savukārt uzņēmuma akciju vērtība palielinājusies par teju 500%. “Forbes” skaidro, kā “Crocs” tas izdevies.

Kad šovasar “Crocs” paziņoja par sadarbību ar ātrās ēdināšanas uzņēmumu KFC, sociālajos tīklos sākās ažiotāža. Kompānijas cienītāji iegādājās jaunas sandales ar KFC groziņu, kā arī vistas spārniņu zīmējumiem.

“Sliktas ziņas - ”KFC x Crocs” kolekcija ir pilnībā izpārdota,” sociālajā tīklā “Twitter” ziņoja KFC un piebilda, ka restorānos joprojām iespējams iegādāties groziņu ar vistas gaļas gardumiem.

Tie cilvēki, kas iegādājās šīs kolekcijas sandales pārdošanas pirmajās minūtēs, drīz vien izmantoja iespēju “uzvārīties” - pārdodot apavus platformā “eBay” par 250 dolāriem, kas ir par 190 dolāriem vairāk, nekā sākotnējā cena.

Tāpat “Crocs” aktīvi sadarbojas ar daudzām slavenībām, kas ir šī zīmola cienītāji. Šogad “Crocs” ir prezentējuši jaunās kolekcijas, kas tapušas sadarbībā ar dziedātāju Džastinu Bīberu, reperi Bad Bunny, kā arī ar reperi Post Malone, kuram šī ir jau piektā kolekcija sadarbībā ar “Crocs”.

“Crocs” šis gads noteikti būs neaizmirstams – ne tikai tāpēc, ka pandēmijas dēļ visā pasaulē piespiedu kārtā nācies slēgt simtiem veikalu. Iemesls tam – gada trešais ceturksnis noslēgts ar 362 miljonu dolāru lielu peļņu, bet ceturtajā ceturksnī ienākumi varētu palielināties vēl par 20%. Zīmola finanšu direktore Anna Melmana saka, ka kompānijas akciju vērtība palielinājusies par teju 500%. Salīdzinājumam – 18. martā viena kompānijas akcija maksāja 10,86 dolāru, bet pašlaik – 62 dolārus.

“Crocs” ģenerāldirektors Endrjū Rīzs kompānijas panākumus saista ar divu stratēģiju piekopšanu – ar aizsardzības un uzbrukuma stratēģiju.

“Aizsardzības stratēģija paredzēja to, ka mums bija jāmaina pieeja ražošanai un jādiversificē piegāžu ķēdes. Uzdevums nebija viegls, jo loģistika Covid-19 dēļ bija ļoti ierobežota. Tas it īpaši bija jūtams Vjetnamā, kur tiek ražota lielākā daļa mūsu apavu. Otrā problēma bija tā, ka viena vienīga problēma spēja izjaukt visu piegāžu ķēdi,” skaidro Rīzs.

Savukārt uzņēmuma finanšu direktore atzīst – šādas situācijas ir gadījušās, taču kompānija spējusi ar to tikt galā.

Runājot par “uzbrukuma stratēģiju”, zīmola pārstāvji pauž, ka aprīļa beigās “Crocs” veikali un tā partneri Ķīnā spēja atjaunot darbību gandrīz pilā apmērā. Tajā pašā laikā “Crocs” uzsāka darbību arī platformā “Alibaba” un sāka sadarboties ar vietējiem influenceriem.

“Jūnijā sākām atvērt jaunās koncepcijas veikalu Šanhajā, kur klienti ieguva iespēju personalizēt savus apavus turpat veikalā. Līdz ar to jau oktobrī varējām teikt investoriem, ka klientu skaits Ķīnā ir palielinājies par 50%,” saka kompānijas vadītājs.

Pavasarī “Crocs” laida klajā vēl vienu jaunumu – salīdzinoši lētus apavus, kurus var viegli mazgāt un dezinficēt. Šie apavi ātri tika nosaukti par “ideāliem apavem medicīnas darbiniekiem, kas palīdz sabiedrībai cīnīties pret koronavīrusu”. Zīmols amerikāņu mediķiem ziedoja 860 000 apavu pāru, kuru tirgus vērtība varētu būt ap 40 miljoniem dolāru.

“Daudzi patērētāji tirgū iegādājas preces, skatoties uz zīmolu un tā reputāciju. Ja cilvēki redz, ka uzņēmumi palīdz cīnīties pret problēmām, tas uzreiz ceļ zīmola morālo vērtību. Mēs redzam, ka cilvēki, kas pirms pusotra gada pat nedomāja par “Crocs” apavu pirkšanu, tagad ir gatavi izskatīt iespēju iegādāties šos apavus,” saka “Susquehanna Financial Group” analtītiķis Sems Pozers.

Tiek norādīts, ka pandēmijā modes zīmoliem vairāk jākoncentrējas uz patērētāju komfortu, nevis modi un stilu. Pašlaik daudzi cilvēki strādā attālināti un darbojas “Zoom” videokonferencēs, kamēr kājās ir ērtas čības un sporta kostīmi, nevis lietišķi apģērbi un kurpes.

Tikmēr “Crocs” savu galveno likmi ir licis nevis uz apavu izskatu, bet uz tā ērtumu un funkcionalitāti.

Šī iemesla dēļ “Crocs” potenciāls sākotnēji netika pienācīgi novērtēts. 2002. gadā zīmola dibinātāji Skots Sīmans, Lindons Hansons un Džordžs Bekers jaunākais uzzināja par nelielu kanādiešu uzņēmumu, kas ražo komfortablus apavus, kas neslīd uz mitras virsmas. Draugi iegādājās tiesības izmantot sintētisko materiālu “Croslite” un dibināja uzņēmumu “Crocs”. Drīz pēc tam viņi prezentēja pirmos 200 apavu pārus Starptautiskajā jahtu izstādē, kurā burāšanas sporta cienītāji apavus izpirka jau pirmajā dienā. Šodien visā pasaulē ir pārdoti vairāk nekā 600 miljoni šo apavu pāru.

Kopš 2018. gada “Crocs” demonstrē pozitīvu izaugsmes trajektoriju. Pēc UBS analītiķa Džeja Soula vārdiem, tas ir saistīts ne tikai ar faktu, ka cilvēki vēlas lietot ērtus apavus gan darba, gan brīvajā laikā. Pateicoties veiksmīgai mārketinga stratēģijai un zvaigžņu atbalstam, uzņēmums spēj pierādīt pasaulei, ka tā apavi ir kas vairāk kā “vienkāršas sandales”. Pozers saka, ka “daudz kas biznesa pasaulē ir atkarīgs no zīmola vadības”.

Pašlaik kompānijai “Crocs” ir vairāk nekā 350 firmas veikali 90 pasaules valstīs, bet uzņēmuma īpašnieki ir pārliecināti, ka viņiem izdosies vēl vairāk paplašināt savu darbību.

Svarīgākais
Uz augšu