Volkswagen atzīmē 75.gadskārtu kopš leģendārās "vabolītes" ražošanas sākuma

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Rāmja, dzinēja un virsbūves precības Volfsburgas rūpnīcā
Rāmja, dzinēja un virsbūves precības Volfsburgas rūpnīcā Foto: Volkswagen

Pēc dažām dienām apritēs 75 gadi, kopš faktiski pastāv Volkswagen zīmols, jo 1945.gadā neilgi pēc Ziemassvētkiem no britu pārvaldītās Volkswagenwerk GmbH konveijera Volfsburgā noripoja pirmā VW vabolīte. Ar šo notikumu sākās ne tikai ārkārtīgi veiksmīga modeļa vēsture, bet arī turpinājās Volfsburgas ikoniskās rūpnīcas eksistence, jo citādi tā būtu nojaukta.

Pirmais Volkswagen Limousine (Typ 1), kā to lepni dēvē paši vācieši, no konveijera noripoja 1945.gada 27.novembrī jeb vairāk nekā 10 gadus pēc tam kā Ādolfs Hitlers bija devis Ferdinadam Poršem uzdevumu radīt masveidā ražojamu tautas auto. 

Porše darbu sāka 1934.gadā, un ātri vien bija gatavi pirmie prototipi. To pamata koncepcija, kā arī automobiļa galvenās proporcijas, nemainījās līdz pat 2003.gadam, kad Meksikā tika uzbūvēti pēdējie klasiskās vabolītes eksemplāri.

KdF-Wagen (1938.gada prototips)
KdF-Wagen (1938.gada prototips) Foto: Volkswagen

Lai vai kā, rūpnīca Volfsburgā bija gatava 1938.gadā, taču kara dēļ tā tika pielāgota visam kam, tikai ne pasažieru mašīnu ražošanai. Rezultātā līdz 2.pasaules kara beigām Volfsburgā bija samontēti tikai 630 KdF-Wagen eksemplāri. KdF atšifrējums ir Kraft durch Freude, un latviski tas nozīmē "spēks caur prieku".

Tā vietā kara laikā Volfsburgā tika ražoti paaugstinātas caurgājības automobiļi Kübelwagen, kam patiesībā arī bija daudz kopīga ar vabolītēm. Pēc kara, kad daļēji sagrautā Volfsburgas rūpnīca nonāca britu okupētajā zonā, sākās tās atdzimšana. Lielā mērā par to var pateikties tālredzīgajam majoram Aivanam Hērstam (Ivan Hirst), kurš bija tehnikas un automobiļu entuziasts un atbilstoši vispārējai Vācijas demokratizācijas politikai uzskatīja, ka autobūve būs spēcīgs instruments, kas palīdzēs īstenot plānu par sadzīves sakārtošanu, ekonomikas iedarbināšanu no jauna.

Lai arī bieži vien trūka ēdamā un arī dzīvošanas apstākļi darbiniekiem nebija tie labākie, līdz 1945.gada beigām Volfsburgā bija samontēti pirmie 55 Typ 1 eksemplāri. Neliels, tomēr solis turpmākas izaugsmes virzienā, jo vēl tā paša gada augustā Lielbritānijas militārā valdība pasūtīja 20 000 transportlīdzekļu. 

Svarīga loma uzņēmuma attīstībā bija eksportam: 1950. gados līdz pat trešdaļai saražoto automašīnu devās uz ārzemēm. Vācijā vabolītes tika ražotas līdz 20. gadsimta 70. gadu vidum, taču faktiski tās konveijera mūžs beidzās tikai 21. gadsimtā, jo pēdējās mašīnas Meksikā tika samontētas 2003. gadā.

Volkswagen Typ 1
Volkswagen Typ 1 Foto: Volkswagen

Kopumā tika saražoti 21 529 464 transportlīdzekļi, tostarp Vācijā - aptuveni 15,8 miljoni. Volkswagen "vabolīte" ir starp visvairāk saražotajiem automobiļiem pasaulē. 

Volkswagen Beetle, starp citu, nomainīja neviens cits kā VW Golf I, kurš uz "skatuves" uznāca 1974.gadā, un arī ir īsts ilgdzīvotājs. 1997. gadā savukārt tika laists klajā New Beetle - moderns auto ar Golf IV bāzi. Otrās paaudzes New Beetle parādījās 2011. gadā un tika ražots līdz 2019. gada jūlijam, kad vaboļu ēra beidzās.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu