Neticams stāsts par krāpšanu, ģimeni un identitātes noslēpumiem

TVNET
CopyDraugiem X Whatsapp
"Lēdija un Dale"
"Lēdija un Dale" Foto: HBO

Pie skatītājiem nonācis aizraujošs HBO četru sēriju dokumentālais seriāls “Lēdija un Dale” (The Lady and the Dale) – stāsts par pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu amerikāņu uzņēmēju Elizabeti Karmaiklu (Elizabeth Carmichael), kura iemantoja neticamu popularitāti, pateicoties automašīnai Dale, ko ražoja viņas vadītais uzņēmums. 

Dokumentālajā filmā, kas skatāma "LMT Viedtelevīzijā", tiek pacelts noslēpumu plīvurs, kas klāj ne tikai Dale automašīnas ražošanas aizkulises, bet arī pašas Karmaiklas pārsteidzošo pagātni.

Seriāls vēsta par amerikāņu biznesa haizivi Elizabeti Karmaiklu, kura guva atpazīstamību septiņdesmito gadu naftas krīzes laikā. Karmaikla, kura, pēc pašas vārdiem, bija NASA inženiera atraitne, kas ieguvusi grādu mehāniskajā inženierijā, nodibināja automobiļu ražošanas uzņēmumu ar nosaukumu Twentieth Century Motor Car Corporation. Tā flagmanis bija divvietīgais trīsriteņu automobiļa prototips Dale.

Kā apgalvoja uzņēmēja, automašīnas īpašā priekšrocība bija tieši ceturtā riteņa trūkums, jo tas padarot auto būtiski vieglāku un arī ekonomiskāku,

kas nebija mazsvarīgi krīzes laikā, kad viens no noteicošajiem faktoriem auto izvēlē bija tieši degvielas patēriņš.

"Lēdija un Dale"
"Lēdija un Dale" Foto: HBO

Investoriem un medijiem Karmaikla stāstīja, ka viņas uzņēmums īrē trīs lidmašīnu angārus, kur drīz tiks sākta Dale markas automašīnu ražošana. Investori uzticējās uzņēmējas teiktajam, jo uz viņiem iespaidu atstāja Karmaiklas viesošanās TV šovos, kur uzlecošā biznesa zvaigzne nereti tika aicināta interviju sniegšanai. Tāpēc viņi labprāt investēja uzņēmuma attīstībā. Elizabetes Karmaiklas veiksmes stāsts pievērsa ne tikai mediju un sabiedrības, bet arī varas iestāžu uzmanību. 1974. gadā Kalifornijas izmeklētāji atklāja, ka Elizabetei piederošais uzņēmums nav saņēmis atļauju automašīnu ražošanai un nav arī nekādu pierādījumu tam, ka šīs automašīnas vispār tiek ražotas.

Izmeklētājiem ierodoties ražotnē, atklājās, ka lidmašīnu angāri ir tukši, tajos nebija ražošanai nepieciešamo iekārtu, bet īres līgums beidzies.

Tika atrasti tikai trīs Dale prototipi, no kuriem iedarbināms bija viens. Pret Karmaiklu tika ierosināta krimināllieta par zādzību lielā apjomā. Kad policija ieradās viltus uzņēmēju arestēt, viņa bija pazudusi kopā ar saviem pieciem bērniem.

Karmaikla tika apcietināta deviņas nedēļas vēlāk – izmantojot viltus vārdu, viņa strādāja iepazīšanās aģentūrā Maiami. Drīzumā izmeklētāji atklāja vēl kādu pārsteidzošu faktu, par kuru septiņdesmitajos gados sabiedrība izvairījās runāt, – Elizabete Karmaikla patiesībā bija transpersona. Dzimusi kā vīrietis, vairākas reizes precējusies, vēlāk nonākusi varas iestāžu meklēšanā par dažādiem noziegumiem, tostarp par vairāku simtu tūkstošu dolāru izkrāpšanu un dokumentu viltošanu, Karmaikla 1966. gadā sāka savu pārtapšanu no vīrieša par sievieti.

Sekojošais tiesas process bija viens no ilgstošākajiem Losandželosas krimināltiesu vēsturē. Šajā lietā pārstāvot pati sevi, Karmaikla neatzina savu vainu un turpināja apgalvot, ka Dale ir īsts automobilis un tā ražošana vēl joprojām ir iespējama.

Filma “Lēdija un Dale” ir skatāma no 1. februāra. Filmas tapšanā ir izmantoti arhīva materiāli, kuri apvienoti ar fotokolāžām un animācijām, kā arī ir dzirdami audioieraksti un intervijas ar cilvēkiem, kuri pazina Elizabeti Karmaiklu. 

Seriāla reklāmas rullītis.

Raksts tapis sadarbībā ar "LMT Viedtelevīziju".

KomentāriCopyDraugiem X Whatsapp

Nepalaid garām!

Uz augšu