Quattro pilnpiedziņai - 41

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Audi quattro
Audi quattro Foto: Audi

Par pilnpiedziņas sistēmas ieviešanu vieglajos pasažieru auto Audi iedomājās septiņdesmito gadu nogalē, kad ziemas testos askētiskais mazizmēra "bobiks" Volkswagen Iltis izrādījās pārāks par modernajiem četru gredzenu zīmola priekšpiedziņas modeļiem. Tā vārdu pa vārdam, soli pa solim pilnpiedziņas ideja tika pārņemta, adaptēta un 1980.gadā ieviesta sērijveida ražošanā.  

quattro vēstures nogrieznī

Ideja par visu riteņu piedziņas pasažieru automobili Audi inženieriem dzima 1976./1977. gada ziemā, kad Zviedrijas sniegotajos apstākļos tika salīdzināti aktuālie zīmola prototipi ar priekšējo riteņu piedziņu un praktiskais, vācu armijas vajadzībām radītais – Volkswagen Iltis, kuram pilnpiedziņas sistēmu bija izstrādājis Audi. Neskatoties uz VW Iltis salīdzinoši nelielo jaudu, tas viennozīmīgi pierādīja visu riteņu piedziņas pārākumu apgrūtinātajos un slidenajos braukšanas apstākļos. No šī brīža sākās aktīvs izmēģinājumu un testu laiks, līdz 1979. gada rudenī dienas gaismu ieraudzīja zīmola sportiskā pilnpiedziņas kupeja – Audi quattro, bet jau gadu vēlāk, 1980. gada Ženēvas autošovā automobili varēja iepazīt jebkurš interesents. VW Iltis savukārt tā paša gada sākumā jau bija izcīnījis uzvaru Parīzes-Dakaras rallijreidā.

Foto: Audi

quattro pilnpiedziņai uz atpazīstamību ilgi nebija jāgaida. Ja sākumā bija plānots no 1980. līdz 1991. gadam pārdot 400 oriģinālo Audi quattro modeļu, tad ražošana faktiski beidzās tikai pēc 11 452 jeb 28 reizes vairāk saražotiem un pārdotiem auto.

Foto: Audi

quattro debija autosportā

Debiju autosportā Audi pilnpiedziņa piedzīvoja 1981. gada ziemā, startējot Jänner Rallye rallija posmā Austrijā. Inovatīvā pilnpiedziņa pavēra vēl plašākas sportiskās iespējas un burtiski satricināja autosporta pasauli. Aizgājušā gadsimta astoņdesmito gadu sākumā automobiļi ar pilnpiedziņas sistēmu Ingolštatē bāzētajam uzņēmumam palīdzēja izcīnīt divus pasaules rallija čempionu titulus braucēju un divus ražotāju ieskaitē. Tāpat tika uzstādīti Paikspīkas kalnā braukšanas rekordi ASV, kā arī vēlākos gados gūtas daudzas uzvaras dažādos auto šosejas čempionātos. Kā viens no pēdējiem quattro pilnpiedziņas panākumiem minams zviedru autosportista Matiasa Ekstroma panākums 2016. gada pasaules rallijkrosa čempionātā.

Foto: Audi

Interesanti fakti par quattro sistēmu

1. Oriģinālā Audi quattro sākuma cena 1980.gadā bija 49 900 vācu markas. Porsche par 911 SC modeli piedāvāja tieši tādu pašu cenu.

2. Oriģinālajam Audi quattro modelim bija 200 ZS jauda. Augstāk minētais Porsche 911 SC bija vien par 4 ZS spēcīgāks.

3. 1986.gadā Audi sāka izmantot Torsen tipa diferenciāli starp priekšējo un aizmugurējo asi, kas aizstāja iepriekš izmantoto diferenciāli ar manuālo bloķēšanu. Tā svars bija 5 kilogrami, bet visu riteņu piedziņas sistēma jaudu starp priekšējo un aizmugurējo asi sadalīja attiecībā 50:50. Tagad Torsen tipa diferenciālis sver vien 3 kilogramus un asu sadalījums normālos braukšanas apstākļos ir 40:60.

4. Mūsdienās quattro spēj nieka 0,5 sekundēs aprēķināt un paredzēt darbību, lai pārslēgtos no priekšpiedziņas uz pilnpiedziņu.

5. 2016.gadā kāds Audi un auto entuziasts izsolē iegādājās oriģinālo Audi Sport quattro par 486 000 eiro. 1984.gadā tika saražoti tikai 214 šādi modeļi ar 306 ZS jaudu. Tolaik modelis maksāja 195 000 vācu markas.

6. Šobrīd 32 Audi modeļiem quattro piedziņa ir standarta aprīkojumā.

7. Kopš 1980. gada saražoti teju 11 miljoni automobiļi ar quattro piedziņu.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu