Mūžībā aizgājusi keramiķe Kornelija Ozoliņa

Kornelija Ozoliņa ( K. Ozoliņa, M. Ozoliņš, mets “Republikāniskā stomatoloģijas centra fasādes noformējums keramikā” (tag. Rīgas Stradiņa universitātes Stomatoloģijas institūts), 1971. Šamots, 8,30x4,70 m) FOTO: ludzasbiblioteka.lv/LMS muzeja arhīvs

14. februārī mūžībā aizgājusi keramiķe Kornelija Ozoliņa, informē Latvijas Mākslinieku savienības (LMS) prezidents Igors Dobičins.

Māksliniece no 1954. līdz 1960. gadam mācījās Rīgas Lietišķās vidusskolas Keramikas nodaļā un pabeidza ar diplomdarbu porcelānā. Pēc mācībām Ozoliņa strādāja Rīgas Porcelāna un fajansa fabrikā.

1967. gadā māksliniece absolvēja LPSR Valsts Mākslas akadēmijas Lietišķi dekoratīvās mākslas nodaļas Keramikas specialitāti ar diplomdarbu - "Dekoratīvs cilnis un monumentālas vāzes". Lielizmēra diplomdarbs tika realizēts un uzstādīts Republikāniskās tuberkulozes slimnīcas "Jugla" interjerā. 

Nepieciešamās iemaņas un tehnoloģiskās prasmes Valsts Mākslas akadēmijas studiju laikā Ozoliņa apguva pie pasniedzējiem, profesionālās keramikas pamatlicējiem Georga Kruglova un Margitas Melnalksnes, keramiķes Sarmītes Ozoliņas. Akadēmiju Ozoliņa absolvēja vienā gadā ar gleznotāju Rūsiņu Rozīti, tēlnieci Viktoriju Pelši, metālmākslinieci Ināru Gulbi. Dobičins pavēstīja, ka autore piederēja pie stilistiski pamanāmās keramiķu monumentālistu paaudzes kopā ar Māru Linkaiti, Anitu Milbretu un Ingrīdu Ģelzi-Ozoliņu.

Pēc studijām Ozoliņa darbojās LMS Mākslas fonda Ķīpsalas keramikas darbnīcā, ko 1969.gadā pārveidoja par Eksperimentālu darbnīcu.

Pēc Dobičina paustā, Ozoliņa veidoja darbus modernisma stilistikā un radīja personīgu rokrakstu formveidē, ko iemiesojuši lielizmēra ārtelpas būvplastikas panno medicīnas iestādēm, piemērām, Rīgas Stomatoloģiskajai poliklīnikai, daudzstāvu dzīvojamām ēkām, sporta celtnēm, tehnoloģisko un transporta celtņu ārtelpas un interjera noformējumam.

Ozoliņa sākotnēji veidoja smagnējas monumentālās māla, šamota vāzes, bagātīgi dekorētas ar veidotām ciļņu un ornamentālām, ritmiskām joslām, vēlāk trauku forma kļuva daudzveidīgāka, bagātināta ar postmoderno elementu un glazējuma akcentiem. Māksliniece strādāja arī pie lietojamo trauku dizaina.

Izstādēs keramiķe piedalījās kopš 1962. gada. Ozoliņas darbi bijuši eksponēti gan Latvijā, gan kopā ar Ķīpsalas kolēģiem starptautiskās izstādēs Igaunijā, Lietuvā, Polijā, Itālijā, Japānā, Rumānijā, bijušajā Dienvidslāvijā, PSRS - Maskavā, Sanktpēterburgā, Vācijas Demokrātiskā Republikā, kas veicinājis Latvijas profesionālās mākslas un kultūras atpazīstamību.

Māksliniece piedalījās arī LMS rīkotajās izstādēs "Mākslas dienas. Mākslas laiks", "Jūga māksla", Jauno Mākslinieku izstāde, LMS MF izstādēs. Piedalījās Ķīpsalas keramiķu izstādēs Siguldā, Ķīpsalas izstāžu zālē, Melngalvju namā, kā arī Latvijas Nacionālā mākslas muzejā (LNMM), Durbes pilī, Tukumā, Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā.

Ozoliņa bija LMS biedre kopš 1971. gada. Rekomendācijas, lai iestātos LMS, māksliniecei izsniedza keramiķi Kruglovs, Medniece un Silvija Šmidkena.

Mākslinieces darbi atrodas LMS muzejā, LNMM Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, kā arī citos muzejos un privātkolekcijās.

Uz augšu
Back