Tāpat tiek runāts par to, ka “Amazon” veiksme ir saistāma ar Bezosa taktiku – kompāniju paplašināt ne tikai ģeogrāfiski, bet arī ieņemot nozīmīgu lomu dažādās nozarēs. Piemēram, “Amazon” ir nozīmīgs spēlētājs ne tikai e-komercijā, bet arī IT jomā, piedāvājot video straumēšanas pakalpojumus un ierīces. Līdz ar to uzņēmums var sekmīgi konkurēt ar “Facebook”, “Apple”, “Google” un “Netflix”.
Un tas viss sākās ar grāmatu tirdzniecību.
1995. gads – “Amazon” atklāj pirmo grāmatu tirdzniecības vietu internetā.
“Kad pirms četriem gadiem sākām pārdot grāmatas tīmeklī, mums visi teica: “Hei, jūs taču esat datoru puiši un neko nesaprotat no grāmatu tirgošanas!” Jā, viņiem bija taisnība,” 1999. gadā sacīja Džefs Bezoss.
Tomēr milzīgais grāmatu krājums, kas uzņēmumam tajā laikā bija izveidojies ASV, palīdzēja “Amazon” kļūt par nozares līderi, tādējādi ļaujot piedāvāt klientiem plašāku grāmatu izvēli nekā galvenajiem konkurentiem.
Tad pasaule iepazinās ar jaunu grāmatu formātu – elektroniskajām grāmatām. Un šajā brīdī “Amazon” izmantoja iespēju kļūt par vienu no galvenajiem spēlētājiem šajā tirgus segmentā.
1999. gads – “Amazon” kļūst par lielāko tirdzniecības platformu internetā
Tuvojoties jaunajai tūkstošgadei, “Amazon” vadība nolēma atkāpties no saviem sākotnējiem mērķiem – tirgot tikai grāmatas, un internetveikalu papildināja arī mūzikas kompaktdiski, kā arī DVD diski.
Tomēr tas vēl nebija viss – “Amazon” turpināja paplašināt preču sortimentu, piedāvājot klientiem elektroniku, rotaļlietas un virtuves piederumus. “Amazon” turpināja strauji paplašināties, kas savukārt nozīmēja nepieciešamību pēc arvien jaunām noliktavām ASV. Desmit gadus vēlāk, 2009. gadā, “Amazon” kļuva par lielāko plaša sortimenta preču tirgotāju ASV un visā pasaulē.
2005. gads – “Amazon” nāk klajā ar “Prime” abonentservisu
Piecus gadus iepriekš atvērtā platforma “Amazon Marketplace” ļāva tirgoties arī vairākiem mazajiem uzņēmumiem – “Amazon” nolēma, ka ir nepieciešams uzlabot piegādes pakalpojumus lojālajiem klientiem.
Tieši tāpēc 2005. gadā tika ieviests “Prime” abonentserviss, kas ļāva klientiem atsevišķas preces saņemt ātrāk. Tagad, 16 gadus vēlāk, “Amazon” ir vairāk nekā 100 miljoni “Prime” abonentu, un paplašinājies ir arī piedāvājums – abonenti var saņemt arī video un mūzikas straumēšanas pakalpojumus. Pašlaik tā ir otra plašākā maksas abonentservisa programma pasaulē.
2007. gads – “Amazon” pārdod pirmo savu ekskluzīvo produktu – “Kindle”
“Amazon” neaizmirsa par saviem pirmsākumiem – kad elektroniskās grāmatas sāka kļūt arvien populārākas, uzņēmums laida klajā e-grāmatu lasīšanas ierīci “Kindle”. Tādējādi “Amazon” kļuva par globālo līderi e-grāmatu sektorā.
Galu galā dažus gadus vēlāk pasauli sāka pārņemt viedierīces, un “Amazon” neatpalika – arī šis uzņēmums sāka veidot savas ierīces, konkurējot ar “Google” un “Apple”. Kompānija pirmā laida klajā viedo skandu - “Echo”, kas aprīkota ar uzņēmuma mākslīgā intelekta sistēmu “Alexa”.
Tagad “Amazon” ir trešais lielākais viedierīču tirgotājs ASV.
Šodien “Amazon” nākotne izskatās sarežģītāka, nekā tas varētu likties. Jā, no vienas puses, “Amazon” ir liela e-komercijas platforma, taču uzņēmumam ir vairāki citi darbības virzieni.
Ņemot vērā, ka pēdējo gadu laikā “Amazon” ir dominējusi interneta tirdzniecībā, kompānija grib paplašināt savu darbību un pakalpojumus. Lai cik pārsteidzoši, viens no paplašināšanās virzieniem ir fizisko veikalu izveide. Lai arī Bezoss vairs nebūs uzņēmuma ģenerāldirektors, ir vairāk nekā skaidrs, ka viņam ir idejas, kā padarīt “Amazon” bagātāku. Kā arī – kā pašam kļūt vēl turīgākam.