Krīzē vienas darbības rezultāts ir krietni mazāks nekā “normālā laikā”

FOTO: Ieva Leiniša / LETA

Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās uzņēmuma "Owa Fashion" vadītāja Natālija Jermolajeva.

Jautāta, pirms pandēmijas sākumā bija prognozēta kāda krīze, kādēļ būtu nepieciešams mainīt darbības veidu, Jermolajeva saka, ka pandēmijas sākumā uzņēmums sapratis, ka būs grūti.

“Tomēr nebija domāts, ka situācija mainīsies tik krasi, respektīvi, ka nāksies plānot darbības akcentu maiņu. Pašā sākumā bija neziņa, kas būs, kā būs, vai būs atbalsts, vai mēs atbildīsim valsts atbalstam. Tāpēc arī nevarēja saprast, kādā virzienā vispār iet un ko darīt,” stāsta “OWA Fashion” vadītāja.

Uzņēmēja atzīst, ka Covid-19 pirmajā vilni gūtās mācības noder arī tagad, kad ir otrais vilnis. Viņa skaidro, ka pirmais vilnis bija grūts fiziski, jo uzņēmums saprata, ka tas neatbilst valsts atbalsta kritērijiem, tāpēc bija jālemj, ko darīt tālāk.

“Izvēle bija vienkārša – vai nu cīnīties, vai vienkārši uzņēmumu aizvērt pavisam. Mēs izvēlējāmies cīnīties. Lai sasniegtu vienu un to pašu rezultātu, kāds bija pirms krīzes, pirmā viļņa laikā bija jāiegulda krietni, krietni vairāk spēka,” stāsta Jermolajeva.

Un tiešām - tika iztērēts daudz spēka, lai izturētu, lai noturētos virs ūdens, lai izietu pa nullēm no šīs situācijas.

“Mūsu uzņēmumam ir tīrās algas, un nodokļi tiek maksāti par visiem darbiniekiem. Līdz ar to bija jālemj, kā saglabāt visus darbiniekus, kā arī visas algas. Tas arī patērēja daudz emocionālo un fizisko spēku, lai to visu varētu izdarīt, jo krīzē no vienas darbības rezultāts bija krietni mazāks nekā “normālajā laikā”,” stāsta Jermolajeva.

Viņa norāda, ka tas, kas tika sagatavots pirmā viļņa laikā, vēlāk uzņēmumam ļoti palīdzēja e-komercijas jomā. Respektīvi, darbs pirmā viļņa laikā bija kā labs ieguldījums, lai otrajā vilnī varētu veltīt uzmanību arī citu risinājumu meklēšanai.

Jautāta, kādi bija galvenie darbības rīki un cik viegli vai grūti bija pārkārtoties uz interneta vidi un startēt e-komercijā, Jermolajeva atzīst, ka tas nav bijis sarežģīti.

“Tīri no praktiskā viedokļa tas bija diezgan viegli, jo mēs sadarbojamies ar ļoti labu e-komercijas platformu “Mozello”, kas ļauj ļoti viegli rīkoties. Arī platformas radītāji ir ļoti atsaucīgi un palīdzēja ar padomiem. Tehnisko zināšanu ziņā bija ļoti viegli un bija nepieciešams laiks, lai to visu sakārtotu un visu ieviestu. Bet tas arī nebija tik sarežģīti, un mēs arī saprotam to, ka e-komercija noder arī mums kā tiešajam ražotājam,” saka uzņēmēja.

Mazliet grūtāk ar publikas piesaistīšanu sokas veikalam “Balticspace.lv”, kas pārstāv tieši zīmola preces. Klienti šobrīd meklē lētākās iespējas un kaut kādus variantus, tāpēc bieži vien vēršas pa taisno pie piegādātājiem.

Kādi varētu būt ieteikumi uzņēmējiem, kas vēl tikai domā, sākt vai nesākt darboties interneta vidē?

“Mēs silti iesakām izmantot šo mūsu pieredzi ar “Mozello”, jo tā ir ļoti laba platforma, kurā ir visu var izdarīt arī ar pašu spēkiem, un tajā ir pats nepieciešamākais, kas nepieciešama darba sākšanai,” saka “OWA Fashion” vadītāja.

Viņa skaidro, ka katrs uzņēmums var pārbaudīt to, vai tā ražotajai precei ir e-komercijas potenciāls. Jāsaprot, ka e-komercija nav tāda “universāla tabletīte”, kas palīdzēs visiem. Tomēr ir lietas, kas neder e-komercijai, un ar nelieliem ieguldījumiem var pārbaudīt šo hipotēzi.

“Tāpēc iesakām apsēsties, izskatīt visus variantus un iespējas un nedomāt par to, ka e-komercijas platformai ir nepieciešama specifisku IT speciālistu palīdzība, jo visu var izdarīt pašu spēkiem, bez IT izglītības, taču ar savu darbu,” skaidro Jermolajeva.

Te gan jāņem vērā arī dažādi padomi, kas tiek sniegti saistībā ar e-komerciju, ar pārdošanu internetā. Ir jāpadomā, kas attiecas uz visiem e-komercijas noteikumiem, kam ir jābūt un kas jāievēro, lai interneta veikals atbilstu par visiem noteikumiem.

Uzņēmēja norāda, ka darbošanās interneta vidē ir ļāvusi sasniegt arī jaunus klientus. Pateicoties interneta veikalam, ir liela daļa jaunu klientu, kas pasūta savu preci gan no Latvijas, gan no ārzemēm.

“Mēs sūtām savu preci uz Latviju un uz ārzemēm, un tiešām Rīga nav tas vienīgais mūsu tirgus. Tā ka, pateicoties e-komercijai, liela daļa pircēju nāk no reģioniem – gan no lielākām, gan no mazākām pilsētām,” saka Jermolajeva.

Viņa piebilst, ka uzņēmuma izmantotā “Mozello” platforma piedāvā ļoti vieglu pakomātu integrāciju mājaslapās. Latvijā ir milzīgs pakomātu tīkls, līdz ar to piegādes ir pieejamas ļoti ērtā un izdevīgā veidā - nav jātērē laiks ceļam, nav jātērē arī līdzekļi ceļam.

“Arī daudzi rīdzinieki izvēlas šādu piegādi, jo klientiem ir daudz ērtāk aiziet līdz pakomātam, nevis no Ziepniekkalna līdz Purvciemam, kur ir mūsu birojs,” saka uzņēmēja.

Šī krīze noteikti sniedz arī dažādas atziņas un padomus, ko var izmantot nākotnē. Jermolajeva saka, ka šajā laikā ir izdevies saprast, ka ar neatlaidību var panākt labu rezultātu, un to, ka nekas pats no sevis nekad neradīsies.

“Šī pandēmija parādīja, teiksim tā, cik daudz kurš iegulda savā produktā un cik ļoti katrs produkts ir vajadzīgs cilvēkiem,” skaidro “OWA Fashion” vadītāja.

Vēl svarīgas mācības arī - būt godīgiem un atklātiem pret saviem klientiem.

“Piemēram, latviešiem piemīt šī īpašība, kad jautā “Kā iet?”, atbildēt "labi”. Lai gan mēs nemākam pateikt, ka tiešām ir slikti, ir nepieciešama palīdzība un padomi.

Parasti, kad prasa daudziem uzņēmumiem, kā iet, tad saka, ka ir normāli, lai gan patiesībā pat ne tuvu nav labi. Tāpēc ļoti grūtos brīžos mēs vērsāmies pie klientiem ar aicinājumu atbalstīt, pērkot mūsu produkciju. Ir jābūt cilvēcīgai komunikācija, kas ir ļoti svarīgi. Mums tā ļoti palīdzēja, un tāpēc mēs turpināsim šo stratēģiju savā turpmākajā komunikācijā ar klientiem,” uzsver uzņēmēja.

Svarīgs ir arī neatlaidīgs, smags darbs, jo saglabāt savu vietu šajā periodā ir tiešām grūti.

“Ir jāstrādā, jāstrādā, un nevar gaidīt, ka viss iznāks pats no sevis. Ir jādara reālas lietas, un tikai tad būs rezultāts,” iesaka Jermolajeva.

Projekts top sadarbībā ar “Mozello.lv”.

Uz augšu
Back