Ko no 800 voltu uzlādes sistēmas iegūst elektroauto lietotāji

FOTO: Publicitāte foto

Vai braukšana ar elektrisko automašīnu var būt tikpat bezrūpīga kā ar tradicionālo automobili, kam uzstādīts iekšdedzes dzinējs? Jā, ja to var uzlādēt līdz 80 procentiem mazāk nekā 20 minūtēs un ar pilnu akumulatoru nobraukt 500 kilometrus. Pagaidām šādu iespēju piedāvā ļoti niecīgs skaits elektroauto, kurus var pārskaitīt uz vienas rokas pirkstiem. Līdz ar Kia 800 voltu uzlādes tehnoloģijas ienākšanu apgrozībā situācija mainīsies.

Pirmie šī autoražotāja jaunās paaudzes elektriskie auto tirgū nonāks 2021.gadā. Tie konstruēti uz uzlabotas platformas un iegūs īpaši ātrās uzlādes iespēju ar niecīgiem enerģijas zudumiem. Šīm automašīnām būs ļoti kompakts un efektīvs elektromotors, un jauno platformu varēs pielāgot dažādu modeļu ražošanai.

800 voltu uzlāde apvienojumā ar augstas efektivitātes dzesēšanas sistēmu ļaus elektriskajām automašīnām izmantot 350 kW līdzstrāvas uzlādes stacijas. Atbilstoši sākotnējiem aprēķiniem enerģijas krājumu papildināšana no 5 līdz 80 procentiem ilgs tikai 18 minūtes, kas ir visai cienījams rādītājs.

Ātrāka uzlāde ar mazākiem zudumiem

Dr. Aurēlijs Pitrēns, Viļņas Ģedimina Tehniskās universitātes Elektronikas fakultātes zinātnieks, norāda, ka īstā pāreja uz 800 voltu uzlādes tehnoloģijām vēl nav notikusi. Viņš saka, ka šobrīd šī tehnoloģija ir tikai Porsche Taycan. Tesla, kas tiek uzskatīta par līderi elektrisko auto industrijā, savās ātrās uzlādes stacijās jau no pašiem pirmsākumiem izmanto 480 voltu sistēmu. Tehnoloģiju eksperts tomēr atzīst, ka 800 voltu uzlādes priekšrocības ir acīmredzamas.

“Sprieguma dubultošana ļauj tādā pašā apmērā samazināt strāvas stiprumu. Tā ir iespēja saglabāt uzlādes jaudu, samazinot izmantoto vadu šķērsgriezuma laukumu. Ja vadu elektriskā pretestība paliek nemainīga, siltuma zudumi samazinās četrkārt. Šis, iespējams, ir galvenais iemesls, kādēļ daži autoražotāji savos produktos izvēlas augstāku spriegumu,” saka A. Pitrēns.

FOTO: Publicitāte foto

A. Pitrēns bilst, ka uzlādes ātrumu ietekmē dažādi faktori, tostarp arī izmantotā akumulatora īpašības. Zinātnieks piezīmē, ka reālais uzlādes laiks var variēt atkarībā no akumulatora kapacitātes, iekšējās temperatūras, dzesēšanas sistēmas veiktspējas, apkārtējās vides temperatūras un citiem parametriem.

“Autobūves nozarē jau tiek ražoti elektrisko automašīnu akumulatori ar litija jonu šūnām. To ražotāji sola 100% uzlādi 12 minūtēs, tāpēc apgalvojums, ka auto varēs uzlādēt 20 minūtēs, nešķiet pārspīlēts,” komentē elektronikas speciālists.

Noderīgi tiem, kuri ceļo daudz un tālu

Saskaņā ar A. Pitrēna viedokli lieljaudas uzlādes sistēmas ir būtiskas tiem elektriskajiem auto, kas ir paredzēti tālu distanču veikšanai. Attiecīgi lielās Korejas automašīnas saņems dārgākās un jaudīgākas uzlādes tehnoloģijas, savukārt kompaktie pilsētas automobiļi arī turpmāk tiks piedāvāti ar 400 voltu uzlādes sistēmām.

“Elektriskajiem pilsētas automobiļiem liels uzlādes ātrums nav tik svarīgs, jo vairums šādu automašīnu lietotāju tos lādē savās garāžās vai sētā, izmantojot visparastāko zema sprieguma elektrotīklu un tam var atvēlēt vismaz 8 stundas,” skaidro zinātnieks.

Viņš arī atgādina, ka Dienvidkorejas ražotāji veic ieguldījumus Ionity uzlādes staciju infrastruktūrā, tādēļ ļoti iespējams, ka nākotnē, krītoties tehnoloģiju izmaksām, ātrā uzlāde tiks ieviesta arī lētākās elektriskajās automašīnās.

Vēl viena inovācija, kas tiks ieviesta - elektriskās automašīnas varēs tikt izmantotas arī kā enerģijas avots. Tas nozīmē, ka šie auto enerģiju varēs ne tikai saņemt, bet arī atdot. A. Pitrēns piebilst, ka Tesla šādu iespēju piedāvā jau sen un praktisks pielietojums tai tika atrasts ļoti ātri.

“Šī funkcija ir sevišķi pievilcīga privātajiem elektroenerģijas ražotājiem, kas mājsaimniecības apgādāšanai ar elektrību izmanto saules bateriju paneļus, taču naktī un mākoņainā laikā saražotās elektrības apjoms ir nepietiekams,” komentē zinātnieks.

Kia elektriskās automašīnas varēs nodrošināt maiņstrāvas padevi ar līdz pat 3,5 kW jaudu. Tas nozīmē, ka enerģijas pietiks, lai darbinātu vidēja izmēra gaisa kondicionētāju vai 24 stundas skatītos 55 collu televizoru. Ja nepieciešams, elektrisko auto varēs izmantot citas mašīnas akumulatora lādēšanai.

Tāli ceļojumi kļūst par ikdienu

Pat tālāki ceļojumi mūsdienās jau sāk kļūt par elektrisko automašīnu ikdienu. Ionity tīklā visā Eiropā tagad ir 290 uzlādes stacijas, kurās ir vidēji seši uzlādes punkti. Tīkls turpina strauji izplesties, tiesa, pagaidām ne visas stacijas atbalsta līdzstrāvas uzlādi ar 350 kW jaudu.

Lietuvā šobrīd jau ir divas Ionity tīkla stacijas, kas atbalsta uzlādi ar 350 kW jaudu. A. Pitrēns prognozē, ka jaunās paaudzes elektriskās automašīnas, kas drīzā nākotnē debitēs tirdzniecībā, nepieciešamību pēc šādas infrastruktūras palielinās vēl vairāk un ātrās uzlādes staciju tīkls aptvers vēl plašākus reģionus.

800 voltu uzlādes tehnoloģiju klubā šobrīd vēl ir tikai Porsche Taycan un drīzumā ienāks arī elektriskais sedans Audi E-Tron GT.

Uz augšu
Back