Sāk vākt parakstus, lai likumiski legalizētu apzinātas sānslīdes

Retro automašīna laukumā ar smilšu un grants segumu zīmē "saulītes" FOTO: Unsplash/Jorgen Hendriksen

Apzināta sānslīžu izraisīšana patlaban tiek klasificēta kā agresīva braukšana un ir sodāma ar naudas sodu no 70 līdz 280 eiro, kā arī sešiem soda punktiem. Sabiedrības iniciatīvu platformā Manabalss.lv tagad ir sākta parakstu vākšana, lai apzinātās sānslīdes padarītu legālas.

Iniciatīvas aprakstā norādīts, ka ir vēlamas izmaiņas Ceļu satiksmes likuma 51. panta 10. punktā, lai agresīva braukšana - apzināta sānslīdes radīšana - nebūtu attiecināma uz vietām, kur nenotiek ceļu satiksme ikdienā: poligonos, nomaļos laukumos u.tml.

"Automašīnas vadīšanas apgūšanai slidenos apstākļos ziemas laikā ārpus ceļiem vietās bez satiksmes ir jābūt rekomendējamai, nevis aizliegtai. Piemērojamais sods 6 soda punktu apmērā un 70-280 eiro vērtībā ir pārlieku skarbs par prasmju uzlabošanu, lai spētu savaldīt auto, ja ir zudusi saķere ar ceļu braukšanas laikā satiksmē," teikts iniciatīvas aprakstā.

Jāteic gan, ka apzinātām sānslīdēm ar drošu braukšanu ir visai maz sakara, jo zināms, ka tad, ja izslīd mašīnas aizmugure vai priekšā novērojama nepietiekama pagriežamība, ir jāveic korekcijas ar stūri un jāatlaiž gāzes pedālis.

34

Ja mēģināsi situāciju labot, spaidot gāzes pedāli, slīdēšana tiks provocēta vairāk un vairāk, un grāvī nonāksi ātrāk. Un, kā TVNET savulaik sacīja Drošas braukšanas skolas instruktors Andris Pļavenieks, ja nezini, kā izkulties no ķezas, tad visdrošāk ir spiest bremžu pedāli no visa spēka un tad jau pēcāk lūkot, ko darīt. 

Tāpēc iniciatīvas gatavotāji ierosina, ka ir nepieciešams veikt korekciju Ceļu satiksmes likumā 51. panta 10. punkta "3)" formulējumā, iekļaujot normu, ka apzināta sānslīdes radīšana ir atļauta vietās, kurās ir iespējama satiksme, - laukumos, pagalmos un tādās nomaļās vietās kā laukumi, poligoni un tamlīdzīgi, kur netiek traucēta ceļu satiksme.

"Tāpat, lai neveidotos domstarpības starp drošas braukšanas prasmju uzlabošanas interesentiem un starp privātu teritoriju saimniekiem, būtu nepieciešams noteikt kontrolēto sānslīžu aizlieguma zīmi, kuru attiecīgās teritorijas īpašnieki var uzstādīt.

34

Zīme "Kontrolēta sānslīde ir aizliegta" teritorijās, kas nav valsts un pašvaldību ceļi, ielas un braucamās daļas, to nodrošinātu. Zīmes neesamība savukārt nozīmētu, ka kontrolēta sānslīde ir atļauta. Tāpat varas iestādēm būtu skaidrāk definēts mehānisms apzinātas sānslīdes radītāju kontrolēšanai – kur kontrolēt, ko kontrolēt un kā kontrolēt. Paralēli šim atbilstīgos likumos un regulējumos ir nepieciešams skaidri definēt mācību poligonu un treniņu laukumu," rakstīts portālā Manabalss.lv publicētajā iniciatīvā

Iznākumā sabiedrība iegūs legālu iespēju nomaļās vietās (laukumi, poligoni u.tml.) apgūt prasmes savaldīt transportlīdzekli slidenos apstākļos, lai zinātu, kā rīkoties, ja ceļu satiksmē ir zudusi saķere starp ceļu un vadīto spēkratu.

Iniciatīva, kurai kā pārstāvis norādīts Juris Dērvenieks, tiks iesniegta Saeimā, ja būs savākti nepieciešamie 10 000 parakstu. Patlaban par to parakstījušies nedaudz vairāk kā 4000 cilvēku.

Uz augšu
Back