Iespēja latviešu raidījumus parādīt Skandināvijā un pasaulē

Kadrs no norvēģu kriminālseriāla "Wisting" FOTO: publicitātes

Jau šajā pavasarī Latvijas un arī abu pārējo Baltijas valstu iedzīvotāju pie ekrāna pavadīto laiku piepildīs daudzveidīgs saturs no Skandināvijas. No 9. marta mūsu tirgū būs pieejama ziemeļu reģiona vadošās izklaides kompānijas "Nordic Entertainment Group" (NENT Group) straumēšanas platforma "Viaplay", kurā skatītājiem pieejamas kā Holivudas filmas, tā augstākā līmeņa sporta sacensības, pārraides bērniem un ziemeļvalstīs tapis saturs. Tieši Baltija izvēlēta par tramplīnu NENT Group izlolotajai ekspansijai pasaulē, kuras ietvaros paredzēts tuvākajos piecos gados aptvert vairāk nekā piecpadsmit jaunus tirgus.

Par skandināvu ambiciozajiem plāniem kļūt par Eiropas straumēšanas čempionu, platformas priekšrocībām un saturu, kas būs redzams skatītājiem Latvijā, intervijā TVNET stāsta NENT Group prezidents un vadītājs Anderss Jensens.

Šis nav pirmais Viaplay mēģinājums iekarot vietu Latvijas tirgū, jo jau līdz šim bija iespēja skatīties platformas nodrošinātās sporta pārraides. Kas mainīsies pēc 9. marta?

Viaplay patiešām iepriekš bija pārstāvēts Latvijā kā TV3 grupas sastāvdaļa. Tā piederēja MTG, kas bija mūsu iepriekšējais īpašnieks, pirms kompānija sadalījās divās daļās. Jaunais Viaplay būs simtprocentīga straumēšanas platforma, kas ir būtiskākais jaunums.

Latvijā NENT Group noslēdzis stratēģiskās sadarbības vienošanos ar izklaides un tehnoloģiju uzņēmumu Tet, kas lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju sniegs ekskluzīvu iespēju divus mēnešus baudīt Viaplay bez papildu maksas. Taču Viaplay būs pieejams arī visiem pārējiem interesentiem, abonējot straumēšanas pakalpojumu par 9,99 eiro mēnesī. Tas ir komplekss piedāvājums, kas ietver visu Viaplay saturu. Līdz ar to tas būs pieejams visiem Latvijas iedzīvotājiem, kuriem ir interneta pieslēgums. Saturu varēs skatīties televizorā, planšetdatoros, viedtelefonos, kur nu katram skatītājam ērtāk. Platformas lietotni iespējams ielādēt arī, piemēram, LG Smart TV.

Kā strukturēts platformas saturs? Kanālos ar gatavām programmām, kā tradicionālā televīzijā, vai kā straumēšanas servisos, kur skatītājs izvēlas, ko attiecīgajā brīdī vērot?

Tas ir pilnībā pakārtots skatītāja izvēlei, simtprocentīgs pieprasījumvideo (on-demand) saturs. Protams, sporta tiešraides tiek rādītas laikā, kad tās notiek, taču tās var skatīties arī ierakstā. Varat vērot, ko vien vēlaties un kad vēlaties. Navigēšana platformā ir intuitīva, un tajā saskatāmas līdzības ar līdzīgiem servisiem, lai gan mums ir dažas atšķirīgas iezīmes un citāda pieeja.

NENT Group ziņoja, ka ieguvusi ekskluzīvas tiesības rādīt visas UEFA Čempionu līgas, UEFA Eiropas līgas un UEFA Eiropas konferenču līgas futbola spēles Igaunijā, Latvijā un Lietuvā 2021.-2022. gada sezonā, kā arī 2023.-2024. gada sezonā. Vai tas nozīmē, ka skatītāji paši varēs izvēlēties, kuras spēles skatīties?

Jā, atšķirībā no lineārajām televīzijām, kas pašas izvēlas, kuru spēli translēt, Viaplay piedāvā skatītājiem visus attiecīgajā dienā notiekošos mačus. Līdz ar to katra skatītāja ziņā paliek, kuru spēli skatīties. NENT Group Baltijas valstīs ir nodrošinājusi ekskluzīvas sporta pārraižu tiesības NHL hokeja, UEFA futbola turnīru, Vācijas Bundeslīgas, Anglijas kausa izcīņas turnīra, Dienvidamerikas nacionālo futbola izlašu un Formula 1 sacīkstēm.

Latviešu komentētāji gan nebūs visām spēlēm – mēs tos nozīmēsim uz svarīgākajām – taču piedāvājumā būs simtprocentīgi visas spēles. Lielākoties ar komentāriem angļu valodā.

Kā ar pārējo saturu? Vai būs tulkojums bērnu pārraidēm?

Bērnu saturu mēs tulkojam lokālajās valodās. Pārējais gan lielākoties ir oriģinālvalodā ar subtitriem.

Taču mēs ievietosim arī lokālu saturu – gan latviski, gan krieviski. Platformā būs materiāli dažādās valodās, un mūsu ambīcija ir laika gaitā veidot arī katrai valstij lokālu saturu. Svarīgākais, lai tas būtu kvalitatīvs, tad filmas un raidījumi atradīs sev auditoriju visur.

3

Mēs apzināmies, ka visi cilvēki nevar pārzināt visas valodas, tādēļ centīsimies labākos raidījumus padarīt pieejamus pēc iespējas plašākam skatītāju lokam, pievienojot subtitrus. Līdz ar to arī Latvijas satura radītājiem būs iespēja caur Viaplay sasniegt skatītājus Skandināvijā un citur pasaulē. Augustā sāksim strādāt Polijā, pēc tam ASV un nākamgad vēl vairākās valstīs. Tātad, ja mēs Latvijā redzēsim interesantu saturu, tad rādīsim to visur. Un tas ir lielākais ieguvums no atrašanās šādā Eiropas mēroga straumēšanas platformā.

Vai tas nozīmē, ka Viaplay būs komanda Latvijā?

Biznesu vadīsim no Stokholmas, biroja Latvijā mums nebūs. Kad tas būs iespējams, mūsu cilvēki dosies uz sadarbības zemēm, tiksies ar partneriem, lokālajiem satura veidotājiem, scenāriju autoriem, talantiem.

Satura veidošanā sadarbosimies ar Latvijas sporta komentētājiem, ekspertiem. Lielu notikumu atspoguļošanai translēsim pārraides no studijas, kas atrodas Stokholmā vai Kopenhāgenā, taču tajās runās attiecīgo valstu eksperti, tādējādi uzsverot, ka saturs radīts tieši Latvijai. Tas ir platformas pluss – mēs varam operēt no vienas ģeogrāfiskas vietas, bet būt klāt visur pasaulē.

Kādēļ par ekspansijas sākuma vietu izvēlējāties Baltiju, ko daļa globālo uzņēmumu neuzskata par pievilcīgu tirgu?

Ja paraugāmies uz šīm trīs valstīm, tad tajās kopā ir 2,5 miljoni mājsaimniecību. Tas nebūt nav maz. Pagājušogad mēs sākām piedāvāt pakalpojumu Islandē, un tā ir vēl mazāka valsts. Mūsu stratēģija ir būt pēc iespējas vairāk valstīs, arī mazās, un piedāvāt skatītāju vēlmēm atbilstošu produktu. Baltija ir ļoti tuvu mūsu mājas tirgum, tās ir valstis, ko mēs zinām visai labi, mums ir saturs, kas baltiešiem patīk. Protams, katra Baltijas valsts ir citāda, tāpat kā Somija, Zviedrija, Norvēģija, Dānija un Islande atšķiras cita no citas, pat ja tās pieņemts uzskatīt par līdzīgām ziemeļvalstīm. Taču mums ir labas iestrādes. Un nav jau tā, ka mēs koncentrētos tikai uz mazām valstīm. Rudenī ieiesim Polijas tirgū, kur ir 14 miljoni mājsaimniecību. Nedomāju, ka vienam ceļam vajadzētu izslēgt citu.

Cik daudz skatītāju plānojat piesaistīt Latvijā?

Mēs neesam uzstādījuši mērķi konkrētam skatītāju skatam katrā valstī. Gribam iegūt 4,5 miljonus abonentu globāli tuvākajos piecos gados. Protams, ambīcijas ir krietni augstākas nekā šie mērķi. Skaidrs, ka uz Latviju nākam ar mērķi kļūt par top 3 spēlētāju. Gribam būt līderis sporta un izklaides straumēšanas servisu vidū un attiecīgi arī investēsim.

Līdz šim platformā jau esam ieguldījuši vairāk nekā 500 miljonus eiro. Mums ir 400 izstrādātāju, kas atrodas Stokholmā un nemitīgi strādā pie lietotāja saskarnes uzlabojumiem, lai padarītu to dinamisku, dzīvīgu un gādātu, ka tā ir intuitīva un saprotama. Daudz naudas esam ieguldījuši sistēmas noturībā, lai tā vienmēr darbotos. Tā kā translējam sporta pārraides, nedrīkstam pieļaut, ka kaut kas aiziet greizi un skatītāji redz tikai melnu ekrānu. Tā ir katastrofa. Tomēr, manuprāt, no pārējiem visvairāk atšķiramies ar navigēšanas iespējām. Ar to, cik viegli orientēties platformā un atrast vajadzīgo, jo īpaši plašajā sporta piedāvājumā. Mēs bijām pirmie pasaulē, kas piedāvāja bezsaistes režīmu, kurā var lejupielādēt saturu un vēlāk noskatīties arī bez interneta pieslēguma.

Viaplay platforma tehnoloģiski veidota tā, lai būtu ātra un pielāgojama, kā arī – lietotāji var vienlaikus straumēt saturu vairākās ierīcēs, skatīties filmas un seriālus bezsaistes režīmā, izveidojot līdz pat sešiem dažādiem profiliem.

Pandēmija satura pakalpojumu sniedzējiem ir gan izaicinājumu, gan iespēju laiks. Kādas tendenču maiņas novērojat, un kā tās izmantojat Viaplay piedāvājumā?

Viaplay platformas būtiska priekšrocība ir skatīties saturu jebkurā ekrānā. Tas sniedz skatītājiem iespēju vērot pārraides tā, kā viņiem ir visērtāk, un necīnīties par televizora pulti. Statistika rāda, ka Skandināvijā populārākais risinājums pēdējos gados bijusi planšete ar WiFi pieslēgumu, kas nozīmē, ka cilvēki galvenokārt skatās mājās vai pie tās, bet ne obligāti viesistabā. Pandēmijas laikā gan šī tendence mainās un atgriežas pieprasījums pēc lieliem TV ekrāniem. Arī izmantoto ierīču daudzuma pieaugums «izlidojis cauri jumtam», un cilvēki dod priekšroku izvēlētā satura straumēšanai, nevis televīzijas programmām. Tas paver aizvien jaunas iespējas satura radītājiem.

Raksts tapis sadarbībā ar "Viaplay".

Uz augšu
Back