Eiropas līmeņa sarunās panākta konceptuāla vienošanās par "Rail Baltica" finansējumu

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto. Foto: MIND AND I, Shutterstock.

Ceturtdien, 11.martā, panākta provizoriska vienošanās Eiropas Savienošanas instrumentu, kas paredz finansējumu dzelzceļa projektam "Rail Baltica" nākamajā Eiropas Savienības Daudzgadu budžeta plānošanas un apguves periodā, informēja Satiksmes ministrijā (SM).

Vienošanās rezultātā, pēc provizoriskām aplēsēm, "Rail Baltica" projekta Latvijas daļa varētu iegūt finansējumu 1,5 miljardu eiro apmērā.

Tas ļaus Latvijā turpināt Rīgas Centrālās Stacijas pārbūvi, "Rail Baltica" stacijas un saistītās infrastruktūras starptautiskajā lidostā "Rīga" izbūvi, veikt būvniecības darbus posmos no lidostas "Rīga" līdz Lietuvas robežai un no Vangažiem līdz Igaunijas robežai, kā arī savienot Rīgas Centrālo staciju ar "Rail Baltica" starptautiskās lidostas "Rīga" terminālu.

Pašlaik "Rail Baltica" Latvijas projekta daļai nepieciešamais finansējums ir 1,96 miljardi eiro. Atlikušo finansējumu ir plānots piesaistīt no citiem avotiem, piemēram, militārās mobilitātes, kā arī no privātām investīcijām, sacīja ministrijā.

SM pauda, ka, ņemot vērā, ka Eiropas Savienošanas instruments (CEF) ir projekta "Rail Baltica" finansēšanas galvenais avots, Latvija aktīvi iestājās par tādiem nosacījumiem, kas garantētu pēc iespējas vairāk līdzekļu projekta realizācijai.

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) skaidroja, ka "Rail Baltica" projekts konkurē ar citiem Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu pārrobežu projektiem, kam ir augsta Eiropas pievienotā vērtība un kas veicina gudru, ilgtspējīgu, iekļaujošu un drošu mobilitāti iedzīvotājiem. "Tā kā "Rail Baltica" pamatā tiek finansēts tieši no CEF līdzekļiem, Latvija ir apmierināta, ka, neskatoties uz ilgstošām un smagām diskusijām, vienošanās ir panākta," sacīja Linkaits.

SM norādīja, ka ir būtiski, ka gala kompromiss atbilst pagājušā gada vasarā pieņemtajai Eiropadomes idejiskajai līnijai, kas uzsvēra "Rail Baltica" projekta nozīmi, tam paredzot papildu un īpaši iezīmētu finansējumu. Pozitīvu sarunu rezultātā "Rail Baltica" projekta attīstībai Latvija var pretendēt saņemt aptuveni par 40 miljoniem eiro vairāk, nekā sākotnēji plānots.

Plānots, ka marta beigās ES vēstnieku sanāksmē tiks izskatīts un apstiprināts kompromiss arī no dalībvalstu puses, minēja ministrijā.

Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu