Elektromobiļiem ir gan plusi, gan mīnusi, tomēr priekšrocību ir vairāk

Elektromobilis uzlādes procesā FOTO: Publicitātes foto

Laiks, kad auto bija jālabo saviem spēkiem, pieder pagātnei, un, braucot ar elektromobili, vienīgās raizes ir, kā atrast brīdi servisa apmeklējumam. Elektromobiļiem, tāpat kā auto ar iekšdedzes dzinēju, ir nepieciešamas regulāras apkopes, taču to uzbūve un apkope ir krietni vienkāršāka.

Iekšdedzes dzinēja auto ir nepieciešamas īpašas rūpes – ir jāmaina motoreļļa un citi tehniskie šķidrumi, siksnas, aizdedzes sveces, sūkņi, daudzas citas mazas daļas un lielāki mezgli. Pievienojiet pārnesumkārbu, kam varbūt nepieciešams remonts vai, vēl ļaunāk, nomaiņa, un budžets pieņem pavisam nepatīkamus apmērus.

Elektriskā automobiļa konstrukcijā ir ievērojami mazāk detaļu, ko var skart defekti, un elektriskais motors apvienojumā ar vienkāršu diferenciāli nodrošina tādu transmisijas tehnisko uzticamību, par ko automobilisti vienmēr sapņojuši.

39

Ir saglabāta tradicionālā bremžu sistēma, kas, tiesa, ir pakļauta mazākai slodzei, un šasija. Akumulatoru baterijai un augstsprieguma sistēmai pārbaude ir nepieciešama reizi gadā. Nopietnas atteices gadās daudz retāk, un uzturēšana ir lētāka.

Pārsteidzoša dinamika, klusums un ērta lietošana

Uzņēmējs Ainārs Tropiņš par kaislīgu e-auto fanu kļuva, kolīdz viņa lietošanā nonāca šāda tipa braucamais. Tas ir elektriskais Kia modelis e–Niro, un, lai gan auto lietots salīdzinoši neilgi, automobilists apgalvo, ka

patika uz elektroauto ir uz palikšanu, un viņš ir pārliecināts, ka nākamais auto arī būs ar elektrisko piedziņu.

39

Tagad A. Tropiņš stāsta, ka teicama dinamika un pārvietošanās klusums ir bijušas tās divas auto iezīmes, kuras viņu sākotnēji pārsteigušas visvairāk. Tālāk sekojuši visi praktiskie ieguvumi, ko sniedz elektriskais automobilis, – bezmaksas autostāvvietas Rīgā un citās Latvijas pilsētās, iespēja izmantot sabiedriskā transporta joslas, kā arī zemākas ekspluatācijas izmaksas.

FOTO: Publicitāte foto

Uzņēmējs stāsta, ka pirms elektromobiļa viņam lietošanā bijis auto ar benzīna dzinēju un ar to 100 kilometri ceļa būtu izmaksājuši 9 - 10 eiro, kamēr ar elektroauto izmaksas ir ap 2,5 eiro uz 100 kilometriem.

Viņš atzīst, ka elektroauto lietošana prasa zināmas korekcijas ikdienas paradumos.

“Ir vairāk jāpārdomā, kurp un pa kādiem maršrutiem braukšu konkrētā dienā, kur uzlādēšu auto, rūpīgi jāseko enerģijas atlikumam baterijā. Tas varbūt izklausās apgrūtinoši, bet pie šīm īpatnībām ātri pierod.

39

Būtībā, kad borta dators ziņo, ka atlikusi 100 km rezerve, es jau ieplānoju, uz kurieni braukšu, lai pa ceļam varētu uzlādēt auto. Jāsaka, manā gadījumā milzīgas priekšrocības sniedz tas, ka manā darba vietā ir uzstādīta vidēji ātrās uzlādes iekārta, attiecīgi sava elektroauto es visbiežāk lādēju darbā – tas ir izdevīgi gan laika ziņā, gan finansiāli,” tā A. Tropiņš.

Viņš atklāj, ka ātrās uzlādes vietas izmanto ļoti reti. Faktiski tas notiekot vien reizēs, kad jābrauc uz Liepāju vai Ventspili. “Un arī tad es to daru tikai tāpēc, lai paņemtu pauzi un iedzertu kādu kafiju,” tā uzņēmējs, piebilstot, ka ar 64 kWh baterijas ietilpību pilnīgi pietiek, lai šādus maršrutus mierīgi paveiktu bez papildu uzlādes.

Jaunu, interesantu pieredzi sagādājusi ziema.

“Pašsaprotami, ka -15...-20  grādu salā  sniedzamība samazinājās par vismaz 25 %. Līdz ar to ražotāja solītā 430 km nobraukuma rezerve saruka līdz 320 km. Auto bija biežāk jālādē. Bet tas arī viss,” atceras A. Tropiņš.

39

Šajā laikā viņš atklājis vēl vienu būtisku priekšrocību, ko dod uzlāde darbā. “Kā zināms, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) publiskajās uzlādes stacijās maksa par uzlādi tiek ieturēta par uzlādes laiku, savukārt mēs darbā maksājam par kilovatstundām. Ziemā tam ir liela nozīme, jo aukstā laikā uzlādes ātrums būtiski samazinās, īpaši jau tiem elektroauto, kam konstruktīvi nav paredzēta baterijas apsilde.”

Vienkāršāka uzbūve, lētāka ekspluatācija

Latvijas Autoinženieru asociācijas prezidents Raitis Mazjānis piekrīt, ka elektromobiļu uzbūve ir daudz vienkāršāka nekā automašīnām ar tradicionālajiem iekšdedzes motoriem.

R. Mazjānis stāsta, ka, attīstoties automašīnām, transmisijas kļuvušas arvien sarežģītākas. Trīs vai četru pārnesumu manuālo kārbu vietā nākušas sarežģītas automātiskās pārnesumkārbas ar astoņiem, deviņiem vai pat desmit pārnesumiem, un to vadīšanai ir nepieciešamas ārkārtīgi sarežģītas sistēmas.

Elektriskajam automobilim, pateicoties motora momentāni pieejamam griezes momentam, pietiek ar vienu vai diviem pārnesumiem, savukārt alternatīva sarežģītai pilnpiedziņas transmisijai ar sadales kārbu un dārgiem diferenciāļiem ir otra elektriskā motora uzstādīšana.

39

Viņš norāda, ka vairumam mūsdienu motoru ir turbīnas vai mehāniskie kompresori, kuri darbojas lielas slodzes apstākļos. Pēc inženiera domām, tas samazina automašīnu uzticamību, jo mezgliem ir nepieciešama intensīva eļļošana, un, pat ja konstrukcija to nodrošina, daļas dilst relatīvi ātri un to kalpošanas laiks ir ierobežots.

FOTO: Publicitātes foto

Sava ietekme gan uz komfortu, gan ilgmūžību ir arī iekšdedzes dzinēja radītajām vibrācijām, kas tiek pārnesta uz citām automobiļu daļām un galu galā ietekmē arī to kalpošanas laiku. Jo īpaši tās var ietekmēt elektroniku. Atšķirībā no iekšdedzes dzinēja ar tā kloķvārpstu, klaņiem, virzuļiem un gāzu sadales mehānismu elektriskajā motorā ir viens rotors.

Cits aspekts, kas sagādā raizes, ir atgāzu neitralizācija. “Pēc desmit gadus ilgas lietošanas, neveicot nopietnus ieguldījumus, diezin vai jūsu auto spēs iziet tehnisko apskati,” komentē R. Mazjānis.

Inženierim ir pašam sava pieredze ar elektrisko auto – kādu laiku viņš ir braucis ar Kia e-Soul. R. Mazjānis uzskata, ka funkcionāli līdzvērtīgu auto gadījumā apkopju izmaksas var atšķirties divas līdz trīs reizes par labu elektriskajam auto.

“Protams, ļoti daudz kas ir atkarīgs no “blīves” starp stūri un sēdekli. Pārlieku agresīvs braukšanas stils vai vienkārši nemākulīga elektroauto ekspluatācija nedos vēlamo ekonomisko efektu un nonivelēs priekšrocības,” atzīmē inženieris.

39

Tas attiecas arī uz elektromobiļu apkopēm – šo uzdevumu ir jāuztic kompetentiem speciālistiem, jo automobilī ir daudz specifiskas elektronikas. Īpašu zināšanu un aprīkojuma dēļ oficiālos pakalpojumu sniedzējus ir vērts izvēlēties ne tikai jaunu, bet arī lietotu elektromobiļu apkopēm. Šeit gan situācija starp markām atšķiras: piemēram, Tesla nav oficiālas pārstāvniecības, savukārt citiem elektroauto ražotājiem salonu un servisa staciju tīkls aptver visu Baltijas reģionu.

Uz augšu
Back