Martā Latvijā pieaugušas patēriņa cenas

Cenas celsies pakāpeniski un pakāpeniski celsies arī iedzīvotāju ienākumi.\r Foto: www.freeimages.co.uk FOTO: Publicitātes foto

Patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri Latvijā pieaugušas par 0,8%, bet gada laikā - šogad martā salīdzinājumā ar 2020.gada martu - patēriņa cenas palielinājušās par 0,3%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, martā samazinājies par 0,3%.

Statistikas pārvaldē informēja, ka 2021.gada martā, salīdzinot ar februāri, precēm cenas pieaugušas par 1%, bet pakalpojumiem palielinājušās par 0,3%, savukārt salīdzinājumā ar pagājušā gada martu precēm cenas sarukušas par 0,1%, kamēr pakalpojumiem tās pieaugušas par 0,9%.

 

Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām martā salīdzinājumā ar februāri bija cenu kāpumam apģērbam un apaviem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis saglabājās nemainīgs. 

Būtiskākais cenu kāpums bija konditorejas izstrādājumiem, miltiem un citiem graudaugiem, zivīm, ievārījumam un medum, šokolādei, kā arī mājputnu gaļai. Savukārt cenas samazinājās svaigiem augļiem un dārzeņiem. Lētāka bija arī kafija, maize, kā arī sulas.

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 1,5%, ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa pieaugums no 2021.gada 1.marta.

Martam raksturīgo cenu kāpumu apģērbiem un apaviem ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā - apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis martā pieauga par 7,2%. 

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem cenas mēneša laikā samazinājās par 0,1%, ko galvenokārt ietekmēja cenu līmeņa kritums elektroenerģijai. Savukārt sadārdzinājās mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 1,8%.

Degviela kļuva dārgāka par 3,4%, tostarp dīzeļdegviela sadārdzinājās par 3,5%, benzīns - par 3,1%, bet auto gāze - par 5,1%. 

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 0,6%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem.

Savukārt lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021.gada martā, salīdzinot ar 2020.gada martu, bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, veselības aprūpei, kā arī cenu kritumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumiem. Savukārt cenu kritums bija autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.

Uz augšu
Back