Kā dzimst moderna elektroauto dizains un ko nozīmē MAYA princips

Konceptauto Citroen 19_19 FOTO: Citroen

​Vai kādreiz esi notvēris sevi pie domas, ka tikko redzētais elektroauto izskatās mazliet dīvaini? Neparasti? Tas ir saistīts ar MAYA (Most Advanced Yet Acceptable jeb latviski - vismodernākais, tomēr pieņemamais) principu, ko izmanto automašīnu dizaineri, lai meklētu zelta vidusceļu starp progresīvajiem risinājumiem un izskata detaļām, kas mums, patērētājiem, ir pazīstamas un viegli izprotamas.

Tūkstošiem stundu ilgs darbs dizaineru birojos visā pasaulē demonstrē, ka nav viegli drosmīgas, lielas idejas no skicēm pārvērst uz ielas redzamajos objektos, kuri turklāt atbilst gaidītajam. Izaicinājumus, ar kuriem saskaras dizaineri, vēl vairāk pasvītro fakts, ka pat vismodernākajos automobiļos jūtama gan futūristisko vīziju, gan klasiskās dizaina skolas ietekme un tradīcijas.

Nozares eksperti norāda, ka šāda divu pasauļu kombinēšana bieži vien redzama Francijas dizaina skolas pārstāvju darbos. Automobiļu dizainers Luks Medeišis no Lietuvas saka, ka franču speciālisti šajā industrijā bieži vien izceļas ar teicamu skicēšanas prasmi un netradicionālām idejām - īpašībām, kas lieliski raksturo inovatorus auto tirgū.

Elektriskais Citroen Ami FOTO: Citroen

Šo kombināciju var ilustrēt ar jauno elektrisko kompaktklases auto Citroën ë-C4, kas, pēc L. Medeiša teiktā, ir ar saknēm zinātniskajā fantastikā.

Apņēmības pilni profesionāļi

Lietuviešu dizainers saka, ka Francijā dizaina arodu parasti izvēlas speciālisti, kuri ir gatavi tajā ieguldīt ļoti daudz. Atšķirībā no citām valstīm, kur arī iespējams studēt auto dizaina novirzienā, franči tikai pēc pieciem gadiem var saņemt diplomu, kas viņiem ļauj strādāt izvēlētajā nozarē.

"Ar trīs gadus ilgām studijām un bakalaura grādu bieži vien ir pietiekami, lai iegūtu darbu daudzās dizaina firmās, taču ne Francijā. Tādēļ frančiem ir ļoti rūpīgi jāpārdomā savas vēlmes un finansiālās iespējas pirms karjeras veidošanas šajā sfērā. It īpaši tādēļ, ka viens studiju gads izmaksā 8000 - 10 000 eiro, turklāt iegūtais diploms uzreiz negarantē darbu jomā, kur valda ļoti liela konkurence," komentē L. Medeišis.

Automašīnu dizaina speciālists, kurš strādājis vairākās labi zināmās autobūves firmās, bet šobrīd darbojas Ķīnas un Zviedrijas kopuzņēmumā Lynk & Co, norāda, ar ko Francijas dizaina skola ir īpaša - tās audzēkņi allaž ir spējuši iet tālāk un piedāvājuši unikālus risinājumus. L. Medeišis kā dažus no veiksmīgākajiem piemēriem min tādus konceptauto kā Citroën Ami One, Peugeot Onyx un Renault Ez Ultimo.

"Mani vienmēr ir aizrāvuši franču radītie konceptauto. Proporcijas un interesantas detaļas ir nepieciešamas, taču papildus savai vizītkartei - proporcijām un interesantām detaļām - franči spēj radīt nākotnes transporta vīziju, kas taustāma gan iespaidīgās formās, gan spēcīgā idejā un liek sapņot par nākotni," saka dizainers.

Daļa no nākotnes tehnoloģijām

L. Medeišis uzskata, ka elektrisko automobiļu dizaina risinājumi dzimst vēlmē atspoguļot alternatīvās tehnoloģijas un vienlaikus piesaistīt jaunas klientu grupas. Speciālists ir pārliecināts, ka elektriskie auto ir mazāk komplicēti par automašīnām ar iekšdedzes dzinēju, tādēļ dizaineri šo vienkāršību cenšas atainot ar minimālistisku eksterjera un interjera dizainu.

Citroen 19_19 FOTO: Citroen

"Stilistikai ir jāatspoguļo produkta progress un jārada iespaids, ka auto vadītājs kopā ar automašīnu iegādājas tehnoloģijas. Šā iemesla dēļ mēs pirms elektriskas automašīnas izstrādes sākuma meklējam iedvesmu ar elektrību darbināmos produktos - sākot ar personīgajām elektroierīcēm un beidzot ar zinātniskās fantastikas robotiem. Jaunais produkts mērķtiecīgi izmanto tā koncepciju un dizainu, lai sasniegtu jaunus patērētājus, pat tos, kurus automašīnas neinteresē," komentē dizainers.

Viņš norāda, ka iepriekš minētais Citroën tika veidots tieši pēc šā principa un idejas tam tika meklētas, izpētot zinātniskās fantastikas vizuālos slāņus.

"Ja runājam par to, tad tajā jūs varat saskatīt unikālā konceptauto 19_19 detaļas un idejas. Šis koncepts ir zinātniskās fantastikas un tehnoloģiju apvienojums un ir kā ražotāja manifests nākotnes elektrisko automašīnu radīšanai. Nav pārsteidzoši, ka dažas no šīm detaļām, īpaši jau priekšējie un aizmugurējie lukturi, ir aizgūti tieši no šā konceptauto," saka L. Medeišis.

MAYA princips

Kā jau ierasts, sērijveidā ražotās automašīnas ir konceptuālo automobiļu vienkāršākas versijas, un viens no elektroauto dizaina lielākajiem izaicinājumiem ir "seja".

Tā kā akumulators ir novietots grīdā, dzesēšanas elementi ir jāizvieto tikai bampera lejasdaļā un liels radiators nav nepieciešams. L. Medeišis saka, ka tas dod iespēju elektromobiļiem veidot unikālu stilu, taču vienlaikus ir arī ļoti grūts uzdevums.

"Auto dizainā "seja" ir tēla izšķirošā sastāvdaļa, tāpēc atteikšanās no tradicionālā radiatora režģa bieži vien ir nepieņemams risinājums, jo sevišķi tāpēc, ka daudzas kompānijas savu dizaina DNS veido tieši ap šo detaļu," atzīmē speciālists.

Dizainers piebilst, ka šā iemesla dēļ, radot jaunas automašīnas, to dizaineri izmanto MAYA principu - viņi meklē līdzsvaru dizainā, lai tas būtu iespēju robežās progresīvs, bet vienlaikus arī pilnīgi pieņemams.

"Tas nozīmē, ka mēs cenšamies radīt visprogresīvāko iespējamo dizainu, bet tai pašā laikā automašīnas izskatā integrējam gadu gaitā pārbaudītas un klientiem pieņemamas idejas un pakāpeniski pierodam pie drosmīgākiem risinājumiem," dizaina virtuves aizkulises skaidro L. Medeišis.

Uz augšu
Back