Skolotāja: arvien vairāk jauniešus interesē zaļās tehnoloģijas

FOTO: Publicitātes foto

Ligita Neimane ir Cēsu Valsts ģimnāzijas matemātikas un fizikas skolotāja. Pedagoģija ir viņas sirdsdarbs, turklāt kā vienu no mācību metodēm skolotāja izmanto arī dalību AS "Latvenergo" rīkotajā skolēnu erudīcijas konkursā "FIZMIX Eksperiments". Pagājušajā gadā viņas komanda Vidzemē ieguva 3. vietu, un šogad komanda “Pērkons” konkursa finālā izcīnījusi 1. vietu.

Skolotājs, kuram līdzināties

Ligitas Neimanes profesijas izvēli ietekmējusi viņas pirmā skolotāja. "Manas klases meitenes vēlējās nākotnē līdzināties šai skolotājai, arī es," atceras Ligita. Mācoties Jēkabpils 1. vidusskolā, viņa sajuta aicinājumu studēt svešvalodas, taču stingrās vācu valodas skolotājas iespaidā lēmums tika mainīts eksakto zinātņu virzienā. Ligita akcentē, cik liela nozīme skolotājam var būt tālākajā karjeras izvēlē: "Katrs skolēns izvēlas savu ceļu, un tam tā arī ir jābūt, tomēr mana loma kā pedagogam ir atbalstīt viņus. Mācot skolēnus, es allaž akcentēju, cik svarīga ir cilvēcība, jo emocionāli inteliģenti, spriest spējīgi un loģiski domājoši cilvēki ir nepieciešami ikvienā profesijā."

Augt līdzi skolēniem

"Man patīk mans darbs, turklāt vislielāko prieku sagādā veiksmīga sadarbība ar skolēniem un viņu vecākiem. Manuprāt, skolotāja galvenais uzdevums ir veiksmīgi vadīt skolēna izglītošanās procesu. Vislielāko prieku sagādā kopīgā darbā sasniegti katra skolēna spējām atbilstoši rezultāti," stāsta Ligita. Viņa atzīst, ka prieku sagādā arī bērnu mirdzošās un zinātkārās acis, kā arī vēlme uzzināt, izprast, saprast, meklēt un atrast: "Tas, ka redzu, kā mani skolēni izaug, kā arī tas, ka varu būt kopā ar viņiem šajā laikā un augt līdzi, sniedz lielāko gandarījumu."

Neklātiene kļuvusi par ikdienu

"Attālinātais mācību process jau ilgst vairāk nekā gadu, tādēļ šāds formāts kļuvis par savā ziņā ierastu praksi. Protams, sākums gan bija sarežģīts," atceras pedagoģe. 9. klasei mācīt fiziku attālināti nav grūti, jo lielāko daļu no 8. klases fizikas mācību vielas vēl bija iespējams apgūt klātienē. Taču jāpieliek īpašas pūles, lai 8. klases skolēniem neklātienē nodrošinātu pilnvērtīgu fizikas pamatbāzes apguvi. "Fizika ir mums visapkārt, piemēri fizikālajiem procesiem jāmeklē savā ikdienā, mājās un apkārtējos notikumos. Attālinātajā mācību procesā jādarbojas ar to, kas ir pieejams, turklāt pilnvērtīga fizikas apguve tiešsaistes mācību stundās ir atkarīga no skolēna vēlmes šos procesus izzināt," stāsta Ligita.

Dalība konkursos skolēniem paplašina redzes loku

Ligita atzīst, ka viņas skolēni labprāt un ar labiem panākumiem apgūst eksaktās zinātnes. Sabiedrībā, tostarp skolēnu vidū, mēdz būt daudz stereotipu par šo jomu. Viņa uzskata, ka stereotipu veidošanās procesā liela loma ir ģimenei. Turklāt fizika kā zinātne prasa gan izpratni, gan skaidrojumu un pamatojumu, bet bieži vien vieglāk ir sniegt īsu atbildi bez argumentācijas. Viens no veidiem kā iepazīt fiziku kā zinātni ir dalība AS "Latvenergo" rīkotajā skolēnu erudīcijas konkursā "FIZMIX Eksperiments", kurā skolotāja Ligita piedalās jau vairākus gadus: "Dalība konkursā man ir izaicinājums un azarts, kas sniedz arī jaunu pieredzi, turklāt "FIZMIX Eksperiments" kļuvis par mana darba neatņemamu sastāvdaļu. Konkurss ir ieguvums arī skolēniem, jo eksperimenti, kuri jāveic, māca izprast rezultātu precizitātes lielo nozīmi, savukārt teorijas jautājumi un uzdevumi liek meklēt informāciju, diskutēt un galu galā vienoties par atbildi. Arī šī gada konkursa tēma zaļā fizika ir jauniešiem aktuāla, jo esmu novērojusi, ka daudzus arvien vairāk saista jaunās, zaļās tehnoloģijas." Viņasprāt, komandas iekļūšana šī gada finālā bija likumsakarīga, jo skolēni ir zinoši, erudīti, ar plašu interešu loku un vēlmi iegūt jaunas zināšanas. Uzvara apliecina, ka komandā "Pērkons" ir spēks, veiksmīgas sadarbības prasmes un azarts, tomēr pats svarīgākais ir tas, ka dalība dažādās ārpusskolas aktivitātēs un erudīcijas konkursos skolēniem paplašina redzes loku, kā arī palīdz gūt jaunu pieredzi un zināšanas.

Uz augšu
Back