Lietots elektromobilis: pirkt tagad vai gaidīt jaunāku? (2)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

Ņemot vērā pašreizējos produktu attīstības tempu, lietota elektromobiļa potenciālais pircējs sastopas ar praktisku dilemmu. Kā rīkoties labāk – pirkt auto uzreiz un izmantot šobrīd pieejamās priekšrocības vai atlikt pirkumu un pagaidīt tehnoloģiski modernāku spēkratu par tādu pašu cenu, bet riskējot pazaudēt ieguvumus? Eksperti norāda, ka atbilde ir atkarīga no katra autobraucēja individuālajām vajadzībām.

Jaunu elektrisko modeļu laišanu tirgū pavada tehniskā progresa lēcieni, kas biedē pircējus un kavē stabila lietoto elektromobiļu tirgus veidošanos.

Kad 2011. gadā parādījās pirmās paaudzes Nissan Leaf, tas bija aprīkots ar 24 kWh bateriju, taču bateriju kapacitāte ir dubultojusies vai pat trīskāršojusies, un ilgu laiku elektriskā auto iegāde varēja šķist riskants pasākums, jo spēkrata vērtība varēja būtiski kristies.

Tirgus situāciju būtiski maina jaunās paaudzes elektromobiļi. Piemēram, pat mazākajiem  elektromobiļiem, kādus ražo Peugeot (e-208 un e-2008), ir dzesējamas baterijas, kas nodrošina vairāk nekā 300 km sniedzamību un ir lādējamas ar līdz pat 100 kW jaudu. Tas nozīmē, ka pat pēc desmit gadiem elektromobiļi nebūs novecojuši, bet pēc trim gadiem aizvien būs spēkā tiem dotā piecu gadu garantija, ko neietekmē nobraukuma ierobežojumi. Turklāt Eiropas Savienībā elektroauto akumulatora garantija ir vismaz astoņi gadi vai 160 000 kilometri, un to nodrošina vairums autoražotāju. Pēc garantijas akumulatoram ir jābūt vismaz 70% veselām šūnām.

Tie, kas vilcinās, riskē nogulēt

Elektrisko transportlīdzekļu eksperts un vietnes Uzlādēts.lv veidotājs Kārlis Mendziņš uzskata, ka elektrisko transportlīdzekļu īpašniekiem pašlaik pieejamās privilēģijas – bezmaksas stāvvietas, iespēju braukt pa sabiedriskā transporta joslām un vēl dažas citas – vajag izmantot tik aktīvi, cik vien iespējams.

“Ar elektromobili braucu kopš 2017. gada, tāpēc vairākus gadus baudīju iespēju izmantot bezmaksas uzlādi un atsevišķās vietās to daru joprojām. Aizvien lietoju bezmaksas autostāvvietas un citus atvieglojumus.

Latvijā pagaidām nerunā par priekšrocību atcelšanu, bet ir loģiski pieņemt, ka tās neturpināsies mūžīgi. Tāpēc, jo vēlāk “ielec” elektriskajās automašīnās, jo īsāks varētu izrādīties labās dzīves periods,” spriež eksperts.

K. Mendziņš saprot to cilvēku domu gaitu, kuri vēlas sagaidīt tirgū parādāmies modernākus lietotos elektromobiļus, taču norāda, ka šāda gaidīšana var izvērsties bezgalīga.

Foto: Publicitātes foto

“Jā, pēc gada tirgū parādīsies jaunāki un labāki elektromobiļi, taču, kad izlemsiet kādu no tiem iegādāties, būs parādījušies citi – vēl modernāki un spējīgāki. Tā tas atkārtosies no jauna vēl un vēl, un auto iegādes brīdis tā arī nepienāks. Vai arī jūs mašīnu beidzot nopirksiet, bet atbalsta pasākumi, iespējams, būs samazināti,” norāda eksperts.

Vienlaikus viņš atzīst, ka lēmums nav vienkāršs, jo lietota elektromobiļa cena joprojām ir augsta, un izvēle ir relatīvi pieticīga.

“Tas, vai iegādāties piecus gadus vecu Nissan Leaf ir racionāli, atkarīgs no automašīnas lietotāja vajadzībām. Ja cilvēkam ar vienu uzlādi nepieciešams nobraukt vismaz 200 km, šāds auto nebūs piemērots,” komentē K. Mendziņš.

Gaidot cenu kritumu

Pēc eksperta domām, lietots elektromobilis jebkurā gadījumā ir finansiāli drošs pirkums, jo tam ir ražotāja dotā baterijas garantija, ko manto auto nākamais īpašnieks.

Redzot, kādā tempā tiek pieteikti jauni modeļi, lietotu elektromobiļu piedāvājums tirgū paplašināsies, bet, pēc eksperta teiktā, pozitīva piesātinājuma izveidošanās ir apmēram piecu gadu perioda jautājums. Tā ietvaros jaunāko modeļu cenas būs kritušas pietiekami, lai kļūtu pievilcīgas vidējam pircējam.

“2011. gada Nissan Leaf patlaban maksā ap 8000 eiro, un tas ir cenu līmenis, kas jau ir pieejams diezgan daudziem. Var teikt, ka šāda cena atbilst pircēju reālajiem ienākumiem, tāpēc, raugoties uz ikmēneša izdevumiem, pirkums kļūst racionālāks,” teic K. Mendziņš.

Lietoto auto tirgū jau ir pieejami tehnoloģiski moderni spēkrati, piemēram, Hyundai Ioniq, taču četrgadīgi eksemplāri maksā ap 20 tūkstošiem eiro, un daudziem pircējiem tas psiholoģiski šķiet pārāk tuvu jaunas elektriskās mašīnas cenai. Piemēram, e-2008 ar SUV virsbūvi izmaksā apmēram 300 eiro mēnesī.

“Augsto cenu dēļ jaunus vai gandrīz jaunus elektromobiļus pārsvarā izvēlas entuziasti un turīgi pircēji, kuri grib pēc iespējas agrāk “sagaršot” jauno mobilitāti. Kad cena nokritīs līdz 5-7 tūkstošiem, elektromobiļus būs gatavi iegādāties daudzi parasti pircēji,” skaidro elektroauto lietotājs.

Baterija ar dzesēšanu – drošāka izvēle

Strauja tehnoloģiju attīstība un pastāvīga produktu maiņa patērētājos ir stiprinājusi dzinuli nemitīgi iegādāties jaunākās ierīces. Viedtālruņi tiek aizstāti ar jaunākiem, lai gan “vecie” joprojām darbojas lieliski, un tagad līdzīga psiholoģija novērojama saistībā ar elektromobiļiem. Pēc K. Mendziņa teiktā, cilvēks, kurš brauc ar 100 km sniedzamības elektromobili, vēlēsies mašīnu ar 200 km nobraukuma rezervi, un viņa vēlmes ar laiku tikai pieaugs.

Eksperts norāda, ka, izvēloties lietotu elektromobili, priekšroka būtu dodama mašīnām, kam ir baterijas dzesēšana. Pārkaršana, lādējot ar lielāku jaudu, negatīvi ietekmē akumulatora efektivitāti ilgtermiņā. Parasti elektriskā automašīna bez dzesēšanas būs lētāka, bet sniedzamība pēc ilgāka lietošanas perioda saruks vairāk.

“Nissan Leaf baterijai ātrā uzlāde nenāk par labu, savukārt Volkswagen e-Up! un e-Golf gadījumā negatīvā ietekme nav tik izteikta. Vācu mašīnas šajā ziņā iznāk mazliet izturīgākas, jo uzlādes maksimālā jauda ir ierobežota līdz 40 kW. Visticamāk, inženieri aprēķināja, ka baterijai intensīva uzlāde bez dzesēšanas būs kaitīga,” saka K. Mendziņš.

Piemēram, ar bateriju dzesēšanu, kāda ir visiem minētā franču ražotāja elektromobiļiem,  uzlādes maksimālā jauda ir 100 kW. Tas nodrošina ļoti ātru uzlādi un pagarina akumulatora maksimālās efektivitātes periodu.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu