Elementāras lietas, kas jāņem vērā, lai nesabojātu auto kondicionētāju

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Gaisa kondicionētāji ir kā jaunām, tā pavisam vecām automašīnām. Darbības princips gadu gaitā tikpat kā nav mainījies, turpretim sistēmā iepildītā gāze jeb aukstumaģents - pat vairākas reizes. Un šis faktors var radīt sarežģījumus. 

Ir divu veidu gāzes, ar ko uzpilda kondicionēšanas sistēmu. Tā sauktās vecā tipa līdz 2017. - 2018. gadam, un jaunā, kas tiek izmantotas svaigās mašīnās, apmēram no 2018. gada. Ar ko tās atšķiras un vai var nodarīt pāri mašīnai, ja gāzes sajauc, konsultē Bosch Car Service speciālists Artis Anspoks.

Kā uzzināt, kāda tipa gāze paredzēta konkrētajai automašīnai?

Informāciju par to, kāda ir kondicionēšanas gāze mašīnai, var uzzināt zem motora pārsega. Varbūt ir kādā citā vietā, bet principā jābūt oriģinālai uzlīmei zem motora pārsega.

Ar ko atšķiras vecā un jaunā tipa kondicionētāju gāze?

Pati lielākā atšķirība ir ekoloģija. Otrais aspekts ir cena. Vecās gāzes cena ir apmēram 40 eiro kilogramā, jaunā maksā kaut kur ap 180.

Tad jau iznāk, ka no videi mazāk kaitīgās gāzes auto īpašniekam rodas vieni vienīgi izdevumi? Nē, tā gluži nav. Ir arī ieguvumi.

Ieguvums ir tāds, ka jaunākām mašīnām tajā sistēmā gāzes vajag mazāk. 400 gramu. Vecākiem auto vajag 800.

Jaunākām mašīnām vajag uz pusi mazāk. Tas patēriņš, ko viņš var zaudēt gada laikā, ir mazāks nekā vecajai gāzei. Vecā tipa sistēmas pieļauj ap 8% aukstumaģenta zudumus gadā, jaunajām sistēmām zudumi samazināti līdz 5 - 6% no tilpuma, kas, kā uzzinājām, jau tā ir mazāks. Būtiskākā atšķirība uzpildē ir tāda, ka jaunāka sistēma neļauj uzpildīt gāzi, kad ir lielāka noplūde. Vecajai sistēmai viņš atļauj uzpildīt, ja ir lielāka noplūde.

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Vai vecā un jaunā tipa A/C gāzes ir savstarpēji jaucamas?

Gāzes savā starpā nedrīkst jaukt. Ja paredzēts vecā tipa gāzei, tad vecā, tāpat arī otrādi. Ja jaunā, tad tikai jaunā. Uzpildīšanas sprauslas ir dažādas, tāpēc pie vecās sistēmas nevar pieslēgt jauno un pie jaunās veco. Pat ja tīri teorētiski tas izdotos, kondicionēšanas sistēma tik un tā nespētu pilnvērtīgi funkcionēt. Vecās gāzes kompresoram darbība ir viena tipa, jaunajam ir citādāka. Citādas eļļas lej iekšā. Sistēma nevarēs pilnvērtīgi funkcionēt.

Kā izvairīties no nepareizas kondicionētāja uzpildes?

Noteikti vērsties pie autorizētiem speciālistiem, kas uzpilda gāzes. Ja to dara garāžās un kaktos, tad var uzpildīt nekvalitatīvu gāzi, kas vēlāk var sabojāt mūsu aparatūru.

Ļaunākajā gadījumā kaktu meistari uzpildīs jūsu mašīnas kondicionēšanas sistēmu ar parastu propānu, kas ir ugunsnedrošs.

Vai tādi gadījumi ir bieži? Mūsu praksē tāda gadījuma nav, bet to ir stāstījuši gāzes piegādātāji. Viņi jau redz, ka Rīgā daudz vairāk pārdotas gāzes nekā reģionos. Bet reģionos arī ir mašīnas ar kondicionieri, kas šad tad ir jāpilda. Rīgā nav tādas problēmas, tas vairāk ir reģionos, kur grūtāk dabūt iekārtas, kas profesionāli uzpilda. Uzpildīt var arī vienkārši no balona, bet tas nebūs kvalitatīvi. Nebūs zināms konkrēts daudzums, kas vajadzīgs, nebūs zināms, cik eļļas pieliets, lai eļļotu konkrētus mehānismus.

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Cik bieži jāuzpilda gaisa kondicionēšanas sistēma?

Daži iesaka, ka katru gadu vajadzētu uzpildīt sistēmu. Mans ieteikums būtu - tad, kad jūt, ka nestrādā labi tā sistēma, ja gaiss ir siltāks nekā bija, ieteicams vērsties servisā.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu