Daudzi autovadītāji dzīvo ar maldīgiem priekšstatiem par bremžu šķidrumu

CopyLinkedIn Draugiem X
Auto servisā
Auto servisā Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Liela daļa šoferu par bremzēm domā tā: "Kamēr auto bremzē, tikmēr viss kārtībā." Tomēr patiesībā bremzes, vadoties pēc drošības apsvērumiem, ir auto mezgls ar vislielāko nozīmi un ir pelnījis regulāru apkopi arī tad, ja viss patiešām šķiet kārtībā. Tāpēc nomainīsim vienai automašīnai bremžu šķidrumu, lai redzētu, kā tas notiek, un uzzinātu vairāk par operāciju, kas no malas liekas sīkums. 

Bremžu šķidruma maiņu autoservisos uztver kā rutīnas operāciju, kas neprasa īpašas zināšanas. It kā. Pirms ķeras pie darba, autofirmas Raivo mehāniķis Kristaps Laukis nomēra bremžu darbību uz bremžu stenda. Nolasītie dati ir starta punkts. Tālāk Audi A5 nonāk uz pacēlāja, bet autofirmas direktors Normunds Tarkšs izklāsta operācijas gaitu.

"Veicām bremžu škidruma maiņu Audi A5. Tā kā sajūga hidrauliskā sistēma ir saistīta ar bremžu sistēmu un šķidrums atrodas kopīgā rezervuārā, tika nomainīts šķidrums arī sajūga sistēmā," stāsta Normunds Tarkšs.

Sajūga daļu aiz nezināšanas bieži izlaiž. Varbūt šāda īpatnība ir tikai Audi?

Normunds Tarkšs: "Tas ir visiem tā. Ir mašīnas, kam šķidruma rezervuārs ir atsevišķi. Tik un tā ieteicams nomainīt arī tur."

Eksperts piebilst, ka ir gadījumi, kad šķidruma nomaiņas procesā ir iesaistīti divi cilvēki -  viens sēž mašīnā un spaida pedāli, otrs atgaiso katru riteni pēc kārtas. Tomēr ar speciālu metodi šķidruma nomaiņu precīzi spēj veikt viens mehāniķis, tā pie viena novēršot arī risku, ka sistēmā paslēpjas gaisa burbulis. 

Pirms šķidruma maiņas tiek mērīts vecā šķidruma sastāvs. Mērinstrumenti uzrāda trīs procentus. Ko tas nozīmē? 

Normunds Tarkšs norāda, ka tas ir ir ūdens daudzums bremžu šķidrumā, un tas jau ir kritiskais līmenis. Pieļaujamais ūdens saturs ir līdz 2%, jo

bremžu šķidrums ir higroskopisks, tātad spēj absorbēt mitrumu, un, uzkarstot bremzēm, var notikt bremžu šķidruma vārīšanās, kas samazina bremžu efektivitāti.

Eksperts norāda, ka maldīgs ir mierīgo braucēju uzskats, ka viņu tempā jau bremzes neuzkarst. Bremžu diski tāpat uzkarst un šķidrumu kvalitāte ir no svara vienmēr.

Bremžu šķidrumu veidi

Bremžu šķidrumus veikalā var pazīt pēc uzraksta DOT, kas apzīmē to standartu. Tomēr ar to viss vēl nav galā. Ir 2 veidu bremžu šķidrumi. Vieni uz glikola, otri uz silikona bāzes. Uz glikola ir DOT3, 4 un 5.1, un tos var savstarpēji jaukt, bet tie atšķiras ar vārīšanās temperatūru.

Bremžu šķidrums jāizvēlas saskaņā ar autoražotāja norādījumiem. Uzmanību - nekad nejauciet DOT 5 un 5.1! "DOT 5 un 5.1 ir atšķirīgi, jo 5 ir silikona, bet 5.1 - glikola bāzes. Jaukt nedrīkst, jo veido želeju," - tā Normunds Tarkšs.

Par laimi, DOT 5 brīvā pārdošanā tikpat kā nav sastopams, jo paredzēts sacīkšu automašīnām. Taču pie apvāršņa jau parādījies jauns standarts, ko Bosch sistēmā apzīmē kā ENV 4 un ENV 6. Par tiem informācijas pagaidām ir visai maz.

Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Normunds Tarkšs: "Bosch izstrādā automašīnu bremzēšanas sistēmas. Ražo diskus, klučus, un šķidrumu, ko ikdienā izmantojam. Bosch šķidrumi atšķiras ar to, ka pārsniedz prasības, kas izvirzītas šķidrumiem."

Tomēr jebkurā gadījumā eksperti norāda, ka bremžu šķidrums būtu jāmaina ik pēc diviem gadiem neatkarīgi no auto noskrējiena.

Lai gan drošībai jābūt pirmajā vietā, automašīnu turētāji šo ieteikumu bieži vien neievēro. Uzbraucot uz stenda ar testa Audi pirms un pēc bremžu šķidruma nomaiņas, atšķirības bremžu spēkā ir acīm redzamas. Kādas? Skaties raidījuma TV Auto ziņas sižetā. 

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu