Liepājas muzejā Ievas Carukas izstāde

Ieva Caruka FOTO: Anna Marija Carka

Ceturtdien, 17. jūnijā, no plkst. 14 līdz 18 Liepājas muzeja anfilādē Kūrmājas pr. 16/18, ikvienam interesentam būs iespēja tikties mākslinieci Ievu Caruku (1964), kuras personālizstāde "Gandri, cīgas, amuleti" pašlaik skatāma Liepājas muzejā.

Liepājas muzejā eksponēti vairāk nekā 30 Ievas Carukas autortehnikas mākslas darbi, kas gatavoti īpaši šai personālizstādei Liepājas muzejā. Māksliniece izmanto dažādas jauktas tehnikas - kolāžu, gleznojumu, grafiti, stensilu.

Ievas Carukas klātbūtne un iespēja iepazīt šo mākslinieci atklās dziļākos slāņus viņas glezniecībā un palīdzēs interesentiem izzināt darbos redzamo elementu daudznozīmību un aktualitāti mūsdienās.

Izstādes vēstījums balstīts pandēmijas izraisītā haosa radušos pārdomu un pārdzīvojumu rezultātā. Darbi ir koši un atraktīvi. Gleznoti elementi no kurzemnieku etnogrāfijas, darbos izmantotas suitu brunčiem raksturīgās krāsu kombinācijas, kas savijušās ar Dienvidāfrikas motīviem un raksturīgo glezniecības manieri.

Šo divu atšķirīgo kultūru saikne vēsturē nav sveša, tomēr māksliniece pievēršas elementiem, kas vieno mūsdienās, un mākslā reflektē par to, kādas globalizācijas izraisītas problēmas risinām ikdienā.

Viens no izstādē redzamo darbu spēcīgākajiem personāžiem ir melnais stārķis.

“Gandrs – dzīvības turpinājuma totēms, gudrības un pasaules trausluma simbols – smalks elements no ornamenta “lielajā rakstā,”

tā par saviem darbiem saka pati māksliniece Ieva Caruka.

Mākslas darbos redzami elementi no fallu un vulvas kulta – dzīvības turpinājuma simboli. Ievai Carukai ir būtiska seksualitātes atainošana glezniecībā, māksliniece izjūt to, kā tās nozīmība mūsdienās arvien mazinās, pirms aiziet nebūtībā.

Ieva Caruka. “Blieziens”, audekls, akrils h 170 x 190 cm FOTO: publicitātes

Pandēmijas izraisītās pārmaiņas rosinājušas mākslinieci pievērsties pūļa atainošanai glezniecībā.

"Daudzskaitlīga cilvēku sanākšana kopējos svētkos ir aizliegtais auglis šajā realitātē. Iespēja pieskarties bez bailēm inficēties. Pūlis – aizejošās pasaules simbols, pozitīvs spēks. Darbos var atrast vairākas Madonnas ar mazuli, bērnus, mīlestības pārus. Visi kopā un katrs atsevišķi virzās uz savu saulaino krastu. Bet tajā pašā laikā pūlis iemieso ne tikai patīkamas spēles," tā par savu darba "Pūļa aizejošais šarms" kontekstu izsakās māksliniece Ieva Caruka.

Izstādes iekārtošanas procesā māksliniece radīja lielu sienas gleznojumu speciāli izstādei muzejā, lietojot grafiti un stensila tehnikas. Šis lielformāta gleznojums ir fons un papildinājums mākslas darbam “Pūlis”.

Daļai mākslas darbu Ieva Caruka izmanto nerestaurētus, antīkus gleznu rāmjus, kuru kolorīts un brūkošā matērija spēlējas ar mākslas darbu glezniecisko tekstūru un simbolizē vērtību trauslumu.

Ieva Caruka

Ieva Caruka ir māksliniece un pedagoģe Latvijas Mākslinieku savienības biedre, absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmiju Grafikas nodaļu. Mākslinieces darbi ir Latvijas Mākslinieku savienības un Marka Rotko mākslas centru kolekcijās, Latvijas Valsts eksprezidentes Vairas Vīķes-Freibergas un Jāņa Zuzāna privātkolekcijās kā arī Eiropas, Ukrainas, Austrālijas, ASV u.c. mākslas muzejos un privātkolekcijās.

Uz augšu
Back