Foto ⟩ Leģendāri vēsturiskie kuģi Rīgā gaida apmeklētājus (1)

CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Jānis Škapars/TVNET

Andrejostā no 4. līdz 9. jūlijam apmeklētājus gaida trīs vēsturiski burinieki: Pētera I fregates "Štandart", 17. gadsimta holandiešu jahtas "Libava" un zviedru pasta kuģa "Hjorten" precīzas kopijas.

Trīs kapteiņi un svētki pilsētniekiem

Ideja par burinieku festivāla sarīkošanu dzima spontāni. "Tā ir pilnīga improvizācija! Burtiski pirms trim dienām sanācām kopā un nolēmām: "Štandart" ir ieradies Rīgā, "Libava" arī ir tepat, kāpēc gan nesarīkot svētkus pilsētniekiem," stāsta kuģa "Štandart" būvnieks un kapteinis Vladimirs Martuss.

Pārējie idejas īstenotāji ir "Libavas" kapteinis un īpašnieks Anatolijs Molokanovs, kā arī "Hjorten" kapteinis un īpašnieks Jānis Grote. Gaidāms, ka "Hjorten" ostā ieradīsies svētdien, savukārt "Štandart" un "Libava" jau tagad ir atvērti apmeklētājiem.

Divi kapteiņi: Vladimirs Martuss un Anatolijs Molokanovs
Divi kapteiņi: Vladimirs Martuss un Anatolijs Molokanovs Foto: Jānis Škapars/TVNET

"Štandart" vakaros dodas izglītojošos izbraucienos. "Lai parādītu, kā uzvelk un nolaiž buras un kā 18. gadsimtā dzīvoja matroži," skaidro Martuss. "Labi, ka šādi kuģi pastāv. Labi, ka cilvēki novērtē vēsturi, jo īpaši jūrniecības vēsturi. Mēs esam trīs jūrniecības vēstures fanāti un vēlamies ar to dalīties."

"Štandart", "Libava" un "Hjorten"

Burinieks "Libava" rīdziniekiem jau ir pazīstams - Rīgas jūras līcī tas piestāj katru vasaru. Kuģis būvēts pēc holandiešu parauga burinieka prototipa. 17.gadsimtā šādi kuģi bija teju visu valdnieku flotēs.

"Štandart" ir vēsturiski precīza karakuģa kopija. Pētera I laikā šādas fregates sargāja Sanktpēterburgu. Kuģis radās vienlaikus ar pilsētu - 1703.gadā. Ar šo fregati arī sākās Baltijas kara flotes vēsture. Vladimirs Martuss kuģa repliku uzbūvējis pats savām rokām.

Viņš norāda, ka viņa "Štandart" ir būvēts pat kvalitatīvāk par oriģinālu, jo viņam bija pieejami izturīgāki kokmateriāli un ilgāks žāvēšanas laiks. Burukuģa būvniecība kopumā prasīja sešus gadus.

Fregate "Štandart"
Fregate "Štandart" Foto: Jānis Škapars/TVNET

Ar burinieku var ne tikai pavizināties, bet arī uzzināt, kā Pētera Lielā laikā tika būvēti karakuģi un kāda bija matrožu dzīve uz tiem.

Detaļas - masts, takelāža, stūre - veidotas ar vēsturisku precizitāti. Pat virvju čīkstoņa, vējš burās, mitrā klāja smarža, lielgabali (tos šauj svētku dienās), jūrnieku šūpuļtīkli un kokgrebumi rada sajūtu, ka esi nonācis citā laikmetā.

Fregates "Štandart" rotājumi
Fregates "Štandart" rotājumi Foto: Jānis Škapars/TVNET

Taču kuģis aprīkots ar mūsdienīgu tehniku, tai skaitā motoru un ģeneratoru. Tam ir moderna navigācija, radio sakari un tamlīdzīgi.

"Taču visu noslēpām tā, lai nevar pamanīt. Lai netraucētu romantikai un kinematogrāfijai," ar smaidu saka Martuss. 

Burinieka kino karjera

"Štandart" iecienījuši filmu veidotāji. Tas ir vienīgais Krievijā būvētais kuģis, kas tik bieži parādījies kinofilmās. Tieši filmu industrija saveda Martusu kopā ar kapteini Jāni Groti.

Grote ir pieredzējis burātājs, kurš apmāca jaunos kapteiņus un trenē bērnus. Viņš ar vēsturiskajiem kuģiem nebija darbojies, taču, ieraudzījis "Hjorten", uzmeklēja tā īpašnieku un iegādājās burinieku.

"Sāku meklēt informāciju [par kuģi]. Uzzināju, ka tas redzams filmā "Admirālis", tāpat kā "Štandart". Tā es uzzināju par šo kuģi, sameklēju informāciju par kapteini un uzreiz uzrakstīju ziņu - apbrīnoju, ka cilvēks pats to uzbūvējis, tā ir milzīga pieredze. Labāku kapteini vēl neesmu redzējis!"

Vēsturiskā kuģa "Hjorten" kapteinis un īpašnieks Jānis Grote
Vēsturiskā kuģa "Hjorten" kapteinis un īpašnieks Jānis Grote Foto: Jānis Škapars/TVNET

"Hjorten" pirms dažām nedēļām atkuģoja no Zviedrijas. Tā ir 1792.gadā Karlsrūē būvēta burukuģa kopija. Kapteiņi stāsta, ka nelielais divmastu kuģis ir vēsturiski autentisks un ārkārtīgi skaists. "Hjorten" reģistrēts Rīgas ostā. Pateicoties Grotem, Rīga kļuvusi par vēl vienu vēsturisko kuģi bagātāka.

"Plānoju to restaurēt, lai Rīgā būtu vēl viens vēsturiskais kuģis. Kopā ar "Libavu" būs ļoti interesanti. Vēl ir doma kopā izveidot floti," stāsta Grote.

Nav tāda apzīmējuma kā "kuģa puika"

"Štandart" ļauj ne tikai labāk iepazīt vēsturi, bet arī pašam izmēģināt spēkus kā matrozim. "Viena no manām kā kapteiņa problēmām ir šāda - kā lai pārliecina cilvēkus, ka šeit var pieteikties par matrožiem?" saka Martuss. 

"Štandart" komanda
"Štandart" komanda Foto: Jānis Škapars/TVNET

Fregate "Štandart" vienmēr gatava uzņemt praktikantus. Sīkāka informācija atrodama projekta mājaslapā. Dzimumam nav nozīmes - kapteinis ir pārliecināts, ka stereotipi par "sievieti uz klāja" nav uztverami nopietni. "Mūsu ekipāžā 60-70% ir sievietes. Lai arī visas virves jāvelk ar rokām, patiesībā nemaz nav vajadzīgs milzīgs spēks," stāsta Martuss.

Arī vecuma ierobežojumi ir visai brīvi - bērnus, kas vecāki par 12 gadiem, uz kuģa uzņem bez vecāku pavadības, taču ar vecāku klātbūtni par jaunajiem matrožiem var mācīties pat četrus līdz sešus gadus veci bērni.

"Mums nav tāda apzīmējuma kā "kuģa puika". Katru atnākušo mēs apmācām, un pēc kāda laika viņš kļūst par matrozi," uzsver Martuss.

FOTO: Vēsturisko kuģu festivāls Rīgā

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu