Vairāku valstu valdības izmantojušas spiegprogrammatūru žurnālistu un citu cilvēku novērošanai

Mobilais telefons. Ilustratīvs attēls. FOTO: CHRIS DELMAS/AFP

Izraēlas uzņēmuma "NSO Group" izstrādātā spiegprogrammatūra, kas pārdota vairāku valstu valdībām, tikusi izmantota žurnālistu, cilvēktiesību aktīvistu, juristu, kā arī citu sabiedriski aktīvu personu izspiegošanai, secināts vērienīgā izmeklešānā, kuru veica 17 dažādi pasaules mediji, tostarp "Washington post", "Guardian" un "Le Monde", kopā ar Francijā bāzēto nevalstisko organizāciju "Forbidden stories".

Medijiem nopludinātajā sarakstā ir aptuveni 50 000 telefona numuru, un to īpašnieki ir cilvēki, kas, pēc visa spriežot, interesējuši "NSO Group" klientus.

Nav skaidrs, no kurienes šis saraksts iegūts, un cik daudzi telefoni tiešām tikuši uzlauzti.

6

Ar spiegprogrammatūru "Pegasus" inficēti viedtālruņi, ļaujot ieinteresētajām pusēm iegūt to ziņojumus, fotoattēlus, e-pastus, ierakstīt sarunas, slepus aktivizēt mikrofonus un kameras.

Mediji, kas veikuši izmeklēšanu, nopludinātajā sarakstā identificējuši vismaz 1000 cilvēku vairāk nekā 50 valstīs.

Viņu vidū ir politiķi un valstu līderi, uzņēmumu vadītāji, aktīvisti, arābu valstu karalisko ģimeņu locekļi.

Sarakstā ir arī vairāk nekā 180 žurnālisti, arī telekanālu CNN un "Al Jazeera", kā arī laikraksta "New York Times" līdzstrādnieki.

Liela daļa telefona numuru ir desmit valstīs - Apvienotajos Arābu Emirātos, Azerbaidžānā, Bahreinā, Indijā, Kazahstānā, Marokā, Meksikā, Ruandā, Saūda Arābijā un Ungārijā.

6

Šo valstu oficiālie pārstāvji sakariem ar presi, kad ar viņiem sazinājās izmeklēšanā iesaistītie mediji, noliedza, ka programma "Pegasus" būtu izmantota vai ka būtu pārkāptas novērošanas pilnvaras.

Nav skaidrs, cik daudziem tālruņiem tiešām uzbrukts, tomēr 37 telefonu ekspertīzes konstatēts, ka trīs no viņiem vai nu mēģināts uzlauzt, vai arī uzlaušana bijusi sekmīga, vēsta "Washington Post".

Tie ir arī Saūda Arābijas konsulātā Stambulā, Turcijā, 2018.gadā noslepkavotā saūdarābu žurnālista Džamala Hašogi tuvu cilvēku tālruņi.

Sarakstā divas reizes parādās Meksikas žurnālista Sesiljo Pinedas Brito tālrunis, arī mēnesi pirms viņa noslepkavošanas.

6

Veiksmīgi ar spiegprogrammatūru inficēti divu ungāru pētniecisko žurnālistu Andrāša Sabo un Sabolča Paņi telefoni.

Uz augšu
Back