"Aldaris": Alkohola tirdzniecības laika samazināšana nemainīs kopējo alus tirgus tendenci (1)

LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Cilvēks ar iepirkumu ratiņiem pie dzērienu veikala "Alko 1000 Market" Valkā.
Cilvēks ar iepirkumu ratiņiem pie dzērienu veikala "Alko 1000 Market" Valkā. Foto: Paula Čurkste/LETA

Veselības ministrijas (VM) ierosinājums samazināt alkohola tirdzniecības laiku līdz plkst.20 nemainīs kopējo alus tirgus tendenci, aģentūrai LETA sacīja AS "Aldaris" Off-Trade tirdzniecības vadītājs Aleksandrs Kuzmins.

"Ja raugāmies uz likumdevēja definēto vēlamo mērķi, tad gan vēsturiskā, gan mūsu kaimiņvalstu pieredze rāda, ka tas visdrīzāk nesasniegs cerēto, proti, pandēmijas laikā jau tika noteikts stingrs tirdzniecības laika ierobežojums, taču ilgtermiņā tas nesniedza vēlamo rezultātu," sacīja Kuzmins.

Pēc viņa teiktā, pirmajā brīdī apjomi samazinājās, taču cilvēki pielāgojās un jau pēc pāris nedēļām apjomi Off-Trade jeb tirdzniecības veikalos, kioskos, vīnu un stipro alkoholisko dzērienu veikalos segmentā atgriezās iepriekšējā līmenī. Kuzmins arī skaidroja, ka jāņem vērā tas, ka atkal var veidoties rindas veikalos un, dzirdot epidemiologu prognozes rudenī, tas noteikti nebūtu vēlamais scenārijs.

Tāpat viņš prognozēja, ka cilvēki visdrīzāk veidos alkohola uzkrājumus, līdz ar to ierobežojums var pat panākt pretēju efektu.

Vienlaikus Kuzmins atzīmēja, ka aizlieguma ietekmi objektīvi varētu vērtēt tikai pēc aptuveni pusgada.

Pēc "Aldara" pārstāvja paustā, Lietuvas piemērs, kur kopš 2018.gada ir vēl stingrāki ierobežojumi alkohola tirdzniecībā un akcīzes likme tika celta par 120%, liecina, ka ilgtermiņā tie pārdošanas apjomus nav ietekmējuši.

"Viena lieta, kas mainījās Lietuvas gadījumā - pozitīvi tika ietekmēta On-Trade jeb viesnīcu, bāru, restorānu segmenta izaugsme, taču arī šeit jāņem vērā, ka esošajos Covid-19 apstākļos ir pāragri spriest par lielākām izmaiņām," komentēja Kuzmins, piebilstot, ka konkrētais VM rosinātais ierobežojums visdrīzāk nemainīs kopējo alus tirgus tendenci.

Tāpat Kuzmins norādīja, ka šāds lēmums varētu ietekmēt vēl divus faktorus - pirmkārt Lietuvas pierobežas tirdzniecības apjomus un, otrkārt, nelegālā alkohola tirdzniecību.

"Kopīgi ar klientiem esam novērojuši, ka pierobežā dzīvojošie lietuvieši apmeklē mūsu veikalus. Tas ietekmēs kopējo apjomu, bet ne patēriņu mūsu valstī," uzsvēra "Aldara" pārstāvis. Līdztekus nelegālā alkohola tirdzniecības kontekstā būtiski ne tikai tas, cik zaudēs Latvijas ekonomika, bet arī tas, ka šāda tipa alkohols vai citas alternatīvas apreibināšanās metodes var būt bīstamas veselībai.

Jau ziņots, ka VM rosina aizliegt tirgot alkoholu pēc plkst.20, lai mazinātu alkohola patēriņu.

Pašlaik alkoholiskos dzērienus ir atļauts tirgot no plkst.8 līdz 22. Ārpus šīm stundām alkoholu pārdot var tikai vietās, kur dzērieni jāizdzer uz vietas, piemēram, bāros un kafejnīcās. VM vēlas alkohola tirdzniecības laiku ierobežot stingrāk, nosakot, ka to var iegādāties tikai no plkst.10 līdz 20.

"Firmas.lv" publiskotā informācija liecina, ka 2019.gadā "Aldaris" strādāja ar 25,882 miljonu apgrozījumu, kas ir par 4,4% mazāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas zaudējumi pieauga 2,8 reizes un sasniedza 3,303 miljonus eiro. Alus darītavas 2020.gada finanšu rezultāti pagaidām nav publiskoti.

"Aldaris" ir Dānijas alus ražotāja "Carlsberg" grupas uzņēmums, taču "Aldara" vienīgā īpašniece ir Zviedrijas "Carlsberg Sweden Holding 2". Kompānija "Aldaris" reģistrēta 1992.gadā, un tās pamatkapitāls ir 37,671 miljons eiro.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu