Noguris autobraucējs ir tikpat bīstams kā iedzēris šoferītis. Neesi vieglprātīgs!

FOTO: Shutterstock

Autovadītāja nogurums rodas no viena vai vairākiem faktoriem: fiziska noguruma, garām darba stundām vai miega bada. ASV Slimību un kontroles un profilakses centrs (CDC) šo fizisko stāvokli ir pat nodēvējis par sava veida sabiedrības veselības epidēmiju, jo, kā pierāda dati, noguris autovadītājs var būt tikpat bīstams kā iereibis autovadītājs. Aizmidzis autovadītājs apdraud ne tikai sevi un pasažierus, bet ikvienu satiksmes dalībnieku. Esi atbildīgs – neesi vieglprātīgs pret savu vai sev līdzās esoša autovadītāja nogurumu!

Pasaules satiksmes eksperti uzskata, ka nogurums, ātrums un alkohols ir trīs galvenie slepkavas uz ceļiem. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) uzskata, ka sabiedrībā daudz tiek runāts par dzērājšoferiem un pārgalvīgu braukšanu, neievērojot atļauto ātrumu, bet par autovadītāja nogurumu sabiedrību izglīto visai maz. CSDD un "Cēsu alus" aicina ikvienu nopietni apzināties šo problēmu un neignorēt to, bet būt atbildīgam šoferim!

Nogurums var ļoti viegli autovadītāju piemeklēt garos pārbraucienos, īpaši, ja autovadītājs neievēro pietiekamas atpūtas pauzes, lai pārtrauktu vienmuļo braukšanu. Tāpat arī neregulārs vai traucējošs darba grafiks var veicināt autovadītāju nogurumu. Taču jāņem vērā, ka ir arī tādi medicīniski apstākļi kā miega apnoja, kas dažus cilvēkus var padarīt vēl jutīgākus pret autovadītāja nogurumu.

Fakti

10–20% visu avāriju cēlonis ir autovadītāju nogurums.

Bīstamākais braukšanas laiks ir plkst. 06:00 no rīta. Autovadītāji 20 reizes biežāk aizmiguši pie stūres plkst. 06:00 nekā, piemēram, plkst. 10:00.

Katrs astotais autovadītājs atzīst, ka kaut reizi ir iemidzis pie stūres.

Lielākā daļa ar miegu saistīto avāriju notiek uz automaģistrālēm un divjoslu brauktuvēm, iespējams, monotonās ceļa vides dēļ, jo tā var notrulināt vadītāja uzmanību.

(Lielbritānijas policijas statistikas dati, 2020.g. Avots: brake.org.uk)

Kas visbiežāk izraisa autovadītāju nogurumu?

Būšana nomodā daudzas stundas pēc kārtas.

Nepietiekama gulēšana vairāku nakšu garumā.

Bioloģiskais pulkstenis: cilvēka ķermenī ir miega / pamošanās cikls, kas norāda, kad esat modrs un kad ir laiks gulēt. Vēlme gulēt visintensīvākā ir agrā rīta stundā.

Vienmuļš ceļš vai ilgstošs neaktivitātes periods.

Veselības faktori, piemēram, miega traucējumi vai medikamenti, kas izraisa miegainību.

Kādas ir vadītāja noguruma sekas?

“Knābāšana” jeb nekontrolēta klanīšanās ar galvu.

Lēnāka reakcija uz mainīgiem ceļa apstākļiem, citiem autovadītājiem vai gājējiem.

Samazināta modrība, koncentrēšanās spēja un palēninās lēmumu pieņemšanas process.

Dreifēšana no savas joslas uz blakus joslu.

“Tuneļa redze”, kad zaudējat priekšstatu par to, kas notiek blakus, – nepārredzams perifērais redzes lauks.

Izraisa īsas miega epizodes, kas ilgst no sekundes daļas līdz 30 sekundēm.

Aizmirst pēdējo kilometru nobraukumu un ceļa posmu. Nespēj vairs orientēties uz ceļa.

Veidi, kā samazināt braukšanas risku, kad esat noguris:

Nodrošiniet sev pietiekami daudz miega (7 - 9 stundas katru nakti). Nekas nogurumu neārstē labāk kā miegs! Ja nogurums saglabājas pēc pietiekama miega, pārbaudiet veselības problēmas, kas varētu ietekmēt jūsu miega veselību. Plānojiet savas aktivitātes ārpus darba, lai atvēlētu pietiekami daudz laika pietiekamai atpūtai un miegam. Ja braucot tomēr sajūties noguris, nekavējoties atrodi tuvāko drošo vietu, kur apstāties un izkustēties.

FOTO: shutterstock.com

Par “spēka snaudu”

Uzliec modinātāju, lai tas skan pēc 20 minūtēm – paguli spēka snaudu. Bet ne ilgāk. Ja guļot pārsniegsi 20 minūtes, sāksies dziļā miega fāze, pēc kuras jutīsies vēl vairāk neizgulējies. Pirms snaudas izdzer tasi kafijas – kofeīns sāks iedarbību tieši pēc 20 minūtēm. Ņem vērā – spēka snaudu iespējams trenēt tāpat kā transportlīdzekļa vadīšanas prasmes.

Lieto atgādinājuma aplikāciju

CSDD aicina satiksmes un navigācijas lietotnē "Waze" ieviest atgādinājumu "Laiks atpūtai!", par ko aicināti balsot visi, kas ieinteresēti satiksmes drošības paaugstināšanā. Pēc divu stundu nepārtraukta brauciena lietotne atgādinās par nepieciešamību apstāties vismaz 10 minūšu pārtraukumam. Savukārt, pārsniedzot četras stundas, "Waze" brīdinās, ka spēkrata vadītājam nepieciešama vismaz 20 minūšu snauda.

Esi atbildīgs šoferītis!

Vērojiet sevi un savus kolēģus, vai nav stipru noguruma pazīmju. Dodiet ziņu par savu nogurumu citiem, kuri var palīdzēt noteikt drošāko rīcību. Runājiet godīgi, ja jūs iztaujā par noguruma izraisītu incidentu. Nogurums ir normāla bioloģiska reakcija - tas neatspoguļo to, cik labi jūs parasti vadāt automašīnu.

Policija brīdina – pat ja līdz galamērķim atlicis braukt vien dažas minūtes, tās var izrādīties liktenīgas, jo nogurumā miegs piezogas nemanot!

Materiāls tapis sadarbībā ar bezalkoholisko alu Cēsu Premium Blue.
Uz augšu
Back