Izstrādātas elektroauto baterijas, kas ir labākas un pazeminās mašīnu cenu (1)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

Elektroautomobiļiem, kam tiek prognozēta spoža nākotne, ir ļoti daudz trūkumu. Galvenie no tiem ir saistīti ir šā tipa transportlīdzekļu praktisko lietošanu ikdienā, jo uzlāde ir ilga, sniedzamība salīdzinoši neliela un baterijas mēdz aizdegties. Šādu gadījumu gan nav sevišķi daudz, tomēr tie, kas nonāk medijos, sasniedz ļoti plašu auditoriju un bojā elektromobiļu tēlu. Bet nekas vēl nav zaudēts, jo, kā jau varēja prognozēt, bateriju tehnoloģijas attīstīsies un elektromobiļi kļūs aizvien pievilcīgāki. 

Šobrīd bateriju elektromobiļos visbiežāk tiek izmantota litija jonu tehnoloģija, bet Tesla pamazām veic pāreju uz litija dzelzs fosfātu. Turpretī Ķīnas kompānija CATL (Contemporary Amperex Technology Co. limited), kas jau šobrīd sadarbojas ar tādiem autobūves uzņēmumiem kā Tesla, Daimler un VW, uzskata, ka nākotne ir nevis litijs, bet gan nātrijs, un kā argumentu prezentē savas jaunās nātrija jonu baterijas. 

Nozares eksperti, kas kaut ko saprot no akumulatoru tehnoloģijām, CATL izstrādājumu jau paguvuši nodēvēt par revolūciju, kas turklāt par sērijveida ražošanas realitāti kļūs jau 2023.gadā. Par to raksta vācu AutoBild, piebilstot, ka tehnoloģija nav jaunums; tā tiek pilnveidota jau gadiem un izceļas ar vairākām vērā ņemamām priekšrocībām - nātrija jonu baterijas ir ilgtspējīgākas, lētākas, pakļautas mazākam aizdegšanās riskam, jaudīgākas ziemas periodā jeb aukstos apstākļos, kā arī uzlādējas ātrāk.

Kā jau liecina CATL attīstītās tehnoloģijas nosaukums, akumulatoru balsts ir nātrijs. Katods ir izgatavots no nātrija, mangāna, dzelzs, oglekļa un slāpekļa, bet anods ir izgatavots tikai un vienīgi no oglekļa, kas ļauj iztikt bez ierobežotā apjomā pieejamajiem un dārgajiem materiāliem, piemēram, niķeļa, vara, litija un kobalta, no kuriem pēdējie divi lielākoties tiek iegūti necilvēcīgos apstākļos Dienvidāfrikā un Kongo, un to lietošanas ētika nereti tiek apšaubīta.  

Foto: Publicitātes foto

Mīkstais sārmu metāls nātrijs savukārt ir plaši pieejams kā kālija sāls ieguves blakusprodukts, tā apstrādei nepieciešams maz enerģijas, līdz ar ko galaprodukta, attiecīgi arī elektromobiļa kopējā ietekme uz vidi ir mazāka.

Starp galvenajām nātrija jonu akumulatoru priekšrocībām tiek minēta termiskā stabilitāte. Proti, pat -20 grādu temperatūrā baterijas izlādes jauda ir 90% no nominālās un līdz 80% līmenim akumulatoru uzlādēt 15 minūtēs. CATL izstrādāto bateriju enerģijas blīvuma pārsvars gan sākotnēji nebūšot tik izteikts, vien 160 Wh/kg pret litija jonu akumulatoru 150 Wh/kg. Otrajā paaudzē gan CATL provizoriski sola 200 Wh/kg enerģijas blīvumu, kas tad attiecīgi būs ievērojami augstāks nekā šobrīd populārākajai tehnoloģijai. Uzlādes ciklu skaita ziņā gan nātrija un litija jonu baterijas ir līdzvērtīgas ar 1000 pilniem cikliem pirms jūtama kapacitātes samazinājuma.

Un visbeidzot - ražošanas izmaksas. Tā kā procedūras ir līdzīgas, tad litija jonu bateriju ražošanas līnijas var ātri pielāgot jaunā tipa akumulatoru ražošanai. Izejvielu pieejamība savukārt nozīmē to, ka akumulators, kas ir elektroauto dārgākā komponente, kļūs ievērojami lētāks un arī paši elektromobiļi attiecīgi kļūs pieejamāki.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu