No Kajennas pipariem līdz Peugeot iebildumiem jeb kā radās Porsche modeļu nosaukumi

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Porsche 911 GTS
Porsche 911 GTS Foto: Porsche

Jauna automobiļa modeļa nosaukuma izvēle ir atbildīgs uzdevums – tam jāraksturo transportlīdzekļa būtība, jāpiešķir oriģināla “personība”, kā arī jābūt viegli saprotamam un atpazīstamam visā pasaulē. Arī vācu sporta automobiļu ražotājs “Porsche” saviem modeļiem devis neparastus vārdus. Katram nosaukumam ir kāda īpaša nozīme un stāsts. Ielūkosimies “Porsche” modeļu pasaulē un to vārdu izcelsmē.

#1 “Cayenne”

Šī nosaukuma radīšanai vācu automobiļu ražotājs iedvesmojās no bagātīgās un asās garšvielas – kajēnas pipariem un Franču Gviānas galvaspilsētas – Kajennas.

Vēloties ienākt SUV jeb apvidus auto tirgū, “Porsche” plānoja radīt jaunu modeli ar skanīgu vārdu, un 2002. gadā izlaida “Cayenne”. Tā konceptuālā būtība ir kā Kajennas pipari – koši, “ar asumiņu” un piemēroti ugunīgiem piedzīvojumiem. Vācu sporta automobiļu ražotājs, laižot klajā jauno modeli pirms 20 gadiem, norādīja, ka “Cayenne” izstaro spēku, dinamiku, valdzinājumu un emocijas.

Interesanti, ka, izziņojot jaunā, gastronomiskajai tēmai veltītā modeļa nosaukumu,  pirmo apsveikumu “Porsche” saņēma no amerikāņu kulinārijas un izklaides žurnāla “Bon Appetit”.

#2 “Cayman”

Daudzi “Porsche” cienītāji zina, ka “Cayman” modeli mēdz dēvēt par “Boxster” dvīni, tikai ar fiksēto metāla jumtu. Taču ne visi ir izpētījuši, kam par godu dots vārds “Cayman”.

Kā joku varētu padomāt, ka ikvienam, kuram pieder “Cayman” vai kāds cits “Porsche” modelis, ir konts bankā Kaimanu salās, taču tā nav.

Porsche Cayman T
Porsche Cayman T Foto: Porsche

Modelim vārds dots, iedvesmojoties no eksotiskā, zobainā rāpuļa – kaimana, kas mitinās Amerikas dienvidu un centrālajā daļā. 2006. gadā izlaistais “Cayman” ieguva šādu nosaukumu, pateicoties smailajam purngalam, kas atgādina aligatora sugasbrāļa žokļus. Turklāt, gluži tāpat kā kaimani, arī “Cayman” ir izveicīgs radījums. 

#3 ​“Carrera”

Vārds “carrera” spāņu valodā nozīmē “sacīkstes” un arī “karjera”, taču visbiežāk to izmanto, raksturojot noteiktas automobiļu sacensības slēgtās trasēs. Iespaidīgākās bija “Carrera Panamericana” sacīkstes, kuru vairāk nekā 3200 km garā trase veda cauri Meksikas tuksnešiem, kalniem un džungļiem.

Pirmās šādas sacensības norisinājās 1950. gadā, un jau līdz 1952. gadam tās bija piesaistījušas vairāku pasaulē ātrāko automobiļu ražotāju, tostarp “Porsche”, uzmanību.

Kad “Porsche” sāka piedalīties izturības sacīkstēs, tas no 1952. līdz 1954. gadam saņēma apbalvojumus, nostiprinot reputāciju kā uzticamu automobiļu ražotājs. Iedvesmojoties no sasniegtā, kur veiksmes atslēga bija “550 Spyder”, aptuveni gadu pēc pēdējām sacensībām “Porsche” izlaida modeli ar nosaukumu “Carrera”.

#4 “Macan”

2014. gadā uzņēmums papildināja SUV modeļu klāstu, prezentējot “Macan”.

Šīs kolekcijas nosaukumu ražotājs izvēlējās, iedvesmojoties no javiešu valodas vārda “macan”, kas apzīmē reto un apdraudēto Sumatras tīģeri. “Macan” izstrādātāji norādīja, ka modelis ietver tīģerim raksturīgo veiklību un veiktspēju, kas slēpjas aiz eleganta ārējā dizaina.

Interesanti, ka sākotnēji “Macan” vēlējās saukt par “Cajun”, par godu Dienvidluiziānas līča kopienām. Taču vēlāk ražotājs nolēma kompaktajam bezceļu apvidniekam dot vārdu “Macan”.

#5 “Panamera”

Līdzīgi kā “Carrera”, arī “Panamera” modeļa nosaukuma izcelsme saistīta ar leģendārajām sešu dienu “Carrera Panamericana” izturības sacensībām. Šajās sacīkstēs, ar maršrutu no Meksikas/ASV robežas līdz pat Gvatemalai, trase veda arī pa “Panamerica” lielceļu.

Porsche Panamera
Porsche Panamera Foto: Porsche

Iedvesmojoties no šī skanīgā nosaukuma, “Porsche” 2010. izlaida jaunu modeli, “Panamera”, kas simbolizē gan ātrumu, gan veiklību, gan arī izturību tālos braucienos.

#6 “Taycan”

Pieaugot pieprasījumam pēc elektriskajiem transportlīdzekļiem, “Porsche” 2015. gadā iepazīstināja pasauli ar “Mission E” projektu, bet pirmo sērijveida elektroauto prezentēja jau 2019. gadā. Tā nosaukums ir “Taycan”.

Uzņēmums uzskatīja, ka nosaukumam jāatspoguļo automobiļa būtība un raksturīgākās tehniskās īpašības. Taču nav viegli aprakstīt tādu transportlīdzekli, kam pagaidām nav bijis priekšgājēju.

Pēc ilgas izpētes “Porsche” izvēlējās savam pirmajam elektroauto dot nosaukumu “Taycan”. To veido divi turku valodas vārdi – “Tay” (jauns, enerģisks zirgs) un “Can” (dvēsele). 

Arī “Porsche” zīmola logo attēlots zirgs, kas sasaucas ar jaunā modeļa nosaukumu.

#7 “911”

Iespējams, viens no pazīstamākajiem “Porsche” modeļu nosaukumiem ir “911”. Tam gan nav nekādas saistības ar vienoto ārkārtas palīdzības izsaukšanas tālruņa numuru ASV - 911.

1931. gadā, kad “Porsche” vēl neražoja automobiļus, uzņēmums sāka rūpnīcas iekšējo pasūtījumu uzskaiti, katram no tiem piešķirot unikālu skaitli - kodu. Kad 1948. gadā “Porsche” sāka ražot automobiļus, pirmo modeli nosauca par “356” – atbilstoši kārtas skaitlim. Pieprasījums pēc tā bija liels, liekot pasūtījumu apjomam arvien augt.

20. gadsimta 60. gadu sākumā “Porsche” automobiļu dizaina kārtas numuri jau bija pārsnieguši 800. Piemēram, 1962. gada “Formula 1” modeli nodēvēja par “Porsche 804”.

Savukārt pēc tam “Porsche” nolēma mainīt nosaukumu piešķiršanas sistēmu. Uzņēmums vēlējās sadarboties ar “Volkswagen”, tādēļ pielāgojās Volfsburgas kompānijai. Tā kā skaitļu kodi, sākot no “900”, bija pieejami, “Porsche” tos piešķīra saviem jaunākajiem modeļiem.

Porsche 911 Carrera
Porsche 911 Carrera Foto: Porsche

1963. gadā “Porsche” iepazīstināja pasauli ar jaunu modeli – “901”. To veidoja kā ietilpīgāku “356” versiju ar augstāku veiktspēju. Taču neilgi pēc tam, kad 1964. gadā automobilis nonāca tirgū un to prezentēja Parīzes autošovā, “Porsche” saņēma draudzīgu, bet uzstājīgu vēstuli no “Peugeot”, kur franču autoražotājs paziņoja par tiesībām uz visiem auto nosaukumiem ar trīs skaitļiem, kuriem pa vidu ir nulle.

Izlaižot “901”, “Porsche” tā dizainā bija paredzējis modeļa nosaukumu ar zelta burtiem gan uz priekšējā paneļa salonā, gan automobiļa aizmugurē, turklāt burti jau bija saražoti. Tāpēc autoražotājs izvēlējās pragmatisku risinājumu, nomainot nulli pret viens, un tā radās “Porsche 911”.

#8 “718”

Četrus gadus pēc leģendārā “Spyder” iznākšanas 1953. gadā, pasauli ieraudzīja “718” – arī tā nosaukumu izvēlējās modeļu izstrādes rindas secībā. Darbu pie “718” sāka, lai automobili gatavotu 1957. gada sacensību sezonai, un tas arī notika, pirmo reizi izbraucot trasē Lemānas 24 stundu izturības sacīkstēs. Diemžēl togad “718” vienīgais avarēja trases 129. aplī.

“Porsche” turpināja “718” uzlabošanu un 1958. gadā sacensībās Sebringas trasē, ASV, ieguva trešo vietu. Tam sekoja arī vairākas citas godalgas, padarot “718” par vienu no veiksmīgākajiem sacīkšu auto “Porsche” agrīnajā vēsturē.

#9 “Boxster”

1993. gada Detroitas auto izstādē prezentētais “Boxster” konceptauto izrādījās liktenīgais pavērsiens “Porsche”. Tas vizuāli atgādināja leģendārās sacīkšu mašīnas “550 Spyder” un “718 RS 60 Spyder”. 

Porsche Cayman S un Boxster S
Porsche Cayman S un Boxster S Foto: Porsche

“Boxster” nosaukuma pamatā ir tā tehnisko īpašību raksturojošo angļu valodas vārdu – “boxer” (opozītmotors) un “roadster” (sporta automobilis) apvienojums. 

#10 “Porsche”

Katrs modeļa nosaukums sev līdzi nes īpašu stāstu un pieredzi. Arī paša autoražotāja “Porsche” nosaukums nav radies nejauši. Tas veltīts kompānijas dibinātājam Ferdinandam Poršem. Interesanti, ka “Porsche” patiesībā atveidots no Ferdinandam sākotnēji dotā vārda Boriss, kas radies no turku valodas “bogoris” (vilks vai sniega leopards).

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu