Ķīnas uzņēmums izstrādājis trīs cilindru motoru, kas darbojas ar ūdeņradi

FOTO: Publicitātes foto

Lai gan vispārpieņemts, ka nākotne pieder bateriju elekroautomašīnām, neviens vien autoražotājs eksperimentē ūdeņraža dzinēju lauciņā. Pārsvarā gan tās ir tā dēvētās ūdeņraža degvielas šūnas, ko uzstāda elektromobiļiem, taču vēl viens potenciāls ūdeņraža lietojuma virziens ir iekšdedzes dzinēji.

Ķīnas kompānija Guangzhou Automobile Group (GAC), kas jau kopš 2010. gada izlaiž dažādus Trumpchi zīmola automobiļus ar iekšdedzes dzinēju, 2017. gadā nodibināja GAC ​​New Energy Automobile, un tā kopš 2019. gada ražo Aion zīmola elektromobiļus - Aion S, Aion LX, Aion V un kopš 2020. gada augusta arī Aion LX Fuel Cell, kas, kā jau liecina nosaukums, ir automašīna ar degvielas šūnām, kurās ūdeņradis tiek savienots ar skābekli, bet produkts ir elektroni, tātad elektrība, un tīrs ūdens.

Tas viss darbojas lieliski, tomēr ķīnieši nevēlas izmantot ūdeņradi tikai elektrības ražošanas nolūkos; GAC vēlas to izmantot kā degvielu ūdeņraža iekšdedzes dzinējos. Šim nolūkam kompānijas inženieri ir izstrādājuši virzuļmotoru, kas izmanto "zaļo" ūdeņradi un tādējādi ir uzskatāms par klimatneitrālu piedziņas agregātu. Ražotājs uzsver, ka tas ir ieguvis arī vairākus nozīmīgus jaunās tehnoloģijas patentus.

Jaunais trīscilindru H2 dzinējs nav parasts motors, kura degkamerās benzīna vietā tiek iesmidzināts ūdeņradis. Motoram ir jaunas degkameras, kurās notiek optimālāka ūdeņraža un skābekļa sajaukšanās, bet ūdeņraža padeves sistēma ir uzlabota tiktāl, ka nepieļauj ūdeņraža noplūdes. Tā kā ūdeņradis ir ļoti viegls un ārkārtīgi gaistošs, noplūdes vienmēr ir problēma. 

Papildus tam motors spēj labi izkliedēt siltumu, lai novērstu aizdegšanās riskus. Par siltuma izkliedēšanu cilindru blokā cita starpā gādā pielāgotie un arī pastiprinātie virzuļi, virzuļu gredzeni un savienojošie stieņi. GAC informācija liecina ka jaunā ūdeņraža dzinēja efektivitāte ir 44%. Tas ir daudz, ja salīdzina ar tradicionālajiem benzīna dzinējiem, kuru efektivitāte (attiecība starp to, cik daudz patērētās enerģijas ir pārvērsts reālā darbā) ir ap 25%, bet dīzeļdzinējiem - caurmērā līdz 45%.

Jāteic gan, ka GAC mērķis nav lielā apjomā ražot mašīnas ar ūdeņraža dzinēju. Kompānija norāda, ka ūdeņraža dzinējs ir tāds kā rezerves variants un tikai viena no daudzām praktiski lietojamām metodēm ceļā uz ilgtspējīgu nākotni. Pagaidām arī videi draudīgā ūdeņraža ieguve ir diezgan problemātiska, jo tā ražošanai nepieciešams ārkārtīgi daudz enerģijas.

Uz augšu
Back