FOTO: AdobeStock

Pat, ja neesi finanšu eksperts, iespējams, jau kādu laiku esi novērojis strauju preču un pakalpojumu izcenojumu lēcienu Latvijā. Kamēr par to liecina bankas konta atlikums mēneša beigās, ekonomisti optimistiskas prognozes nesteidz sniegt. Tieši pretēji – pieaug bažas, ka tuvākajā laikā par pirkumiem maksāsim vēl vairāk. Tad rodas dabīgs jautājums - kāpēc?

Sniega bumbas efekts cenām

Iemesli, kāpēc globālā situācija arvien brutālāk iztukšo jūsu kabatas, ir sarežģīti. Sniega pika no kalna virsotnes pandēmijas gadā radīja haosu pasaules loģistikā. Šī iemesla dēļ preces krājas noliktavās, un to transportēšanas izmaksas pieaug ne tikai daļēji, bet pat vairākas reizes. Sniega bumbas efekts ir palielinājies līdz pat globālam mērogam. Tiklīdz preces parādījušās tirgū, noteiktas preču kategorijas tiek uzreiz izķertas, piemēram, tādu elektronikas gigantu kā Apple ierīces. Savu ieguldījumu devis arī izejvielu un atsevišķu preču sastāvdaļu, galvenokārt - elektronisko iekārtu - cenu kāpums.

Sniega pikas milzīgais ripošanas ātrums pastāvīgi palielinājies, un rezultātā radījis inflāciju, kā rādītāji eirozonā pārspēj desmitgades rekordus. Skaidrs kā diena - samazinoties naudas pirktspējai, tirgotāji visā pasaulē ir spiesti paaugstināt ražošanas cenas.

FOTO: pexels.com

Fenomens: Standarta produkts latviešiem par luksusa cenu

Visi iepriekš minētie izaicinājumi, kas saistīti ar cenu pieaugumu, gulstas nekur citur, kā vien uz “vienkāršo” patērētāju pleciem. Šajā situācijā Latvijas iedzīvotāji saskaras arī ar sekojošu parādību - bieži vien standarta precēm ir neadekvāti paaugstināta cena. Nav noslēpums, ka, piemēram, kleitas un šalles pasaules apģērbu zīmolu veikalos Latvijā var maksāt vairākas reizes dārgāk nekā identiskas preces Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV), Lielbritānijā vai Vācijā. Visbeidzot, neskatoties uz dominējošajām kopējām ekonomikas un tirgus tendencēm, latvieši tērē proporcionāli vairāk nekā ārzemnieki.

“Kāpēc mēs maksājam par precēm vairāk? Tikai tāpēc, ka ņemam un maksājam. Latviešiem jāatrod alternatīvi veidi (tādas iespējas tiešām pastāv) un jāpārtrauc maksāt par precēm vairāk nekā amerikāņiem, vāciešiem vai angļiem. Protams, cenas ietekmē arī konkurence un tirgus lielums,” norāda mārketinga stratēģijas speciālists.

FOTO: Google

Pēc speciālista vārdiem, latvieši bieži vien ērtības labad piekrīt maksāt paaugstinātu cenu: “Nevēlēšanās mainīt ieradumus, vēlme ietaupīt laiku u.tml. Kamēr cenu atšķirība vairāk vai mazāk apmierina, murminām “cik viss ir dārgi” un turpinām maksāt. Kad cenu atšķirība vairs nav pieņemama, ejam pie datora un iepērkamies internetā, kur atrodam identiskas preces par zemāku cenu, vai tādas lietas, kas vienkārši nav pieejamas Latvijas veikalos. Latvija nav tik liela valsts, lai šeit pārdotu visu.”

Reālas atlaides pastāv, bet tām nepieciešama Tava modrība

Kā atzīst mārketinga stratēģijas speciālists, izpārdošanas ietekmē cenu atšķirību (dažreiz pat milzīgu) Latvijā, ASV un Rietumeiropā. Eksperts ar divdesmit septiņu gadu darba pieredzi uzskatāmi izklāsta, kā ražošanas-tirdzniecības ķēdē parādās atlaides un kāpēc pēc izpārdošanām pieaug preces standarta cena. “Tas ir atkarīgs no nozares un preču kategorijas, tomēr mēģināsim definēt šo principu ar vienkāršu piemēru. Iedomāsimies, ka rūpnīca X vēlas pārdot 1000 veļas mašīnas par 100 000 eiro. Veļas mašīnas var pārdot visu gadu par cenu 100 eiro. Daļu no tā var pārdot ar atlaidi par cenu 75 eiro, bet pārējās būs jāpalielina līdz 125 eiro, lai segtu starpību. Un tas ir iespējams tikai tad, ja puse no visas sērijas tiks pārdota ar atlaidi. Ja 700 veļas mašīnas tiks pārdotas lētāk, pārējo cena pieaugs vēl vairāk. Līdz ar to preces standarta cena Latvijā jau pamatos ir augstāka nekā identiskai precei Vācijā”, stāsta speciālists.

Nišas nozares arī pārcēlušās uz virtuālo telpu

Nevēlies pārmaksāt? Šajā gadījumā, kā uzskata speciālists, modrībai ir jābūt Tavam pastāvīgajam ceļabiedram, un daudzveidīgu veikalu piedāvājumu salīdzināšanai jākļūst par pieradinātu praksi.

“Ar Ziemassvētku atlaidēm notiek interesantas lietas. Ir grūti iegādāties Ziemassvētku lampiņas vai rotaļlietas bez atlaides. Dažās ārvalstīs ir likumi, kas regulē, ka prece noteiktu laiku ir jāpārdod par standarta cenu, un tikai vēlāk ar atlaidi. Tas novērš pseido-atlaižu praksi”, atzīmē speciālists.

Īpaši ērti ir salīdzināt dažādu lielveikalu piedāvājumus internetā. Pandēmijas periods kopumā ievērojami ir pārrakstījis tiešsaistes tirdzniecības noteikumus. Pat mazie nišas veikali ātri vien ir pārcēlušies uz virtuālo telpu, kas izrādās ne tikai drošāka, bet arī ērtāka, lai iepirktos.

FOTO: unsplash.com

To ilustrē 2020. gada novembra Melnās piektdienas un Kiberpirmdienas drudzis, kas pārspējis visu laiku tiešsaistes pārdošanas rekordus. Episkais pārdošanas maratons sasniedz patērētājus, kuri sagaida atlaides tik pat augstas, cik “Empire State Building” debesskrāpis, iegādājoties kārotās preces tieši no ASV.

Prioritāte tiek piešķirta “amerikāņu” precēm

Iepirkšanās platformas Shipzee pārstāvis Mantas Ribelis atzīst, ka Melnajā Piektdienā un Kiberpirmdienā latvieši steidz meklēt preces aiz Atlantijas okeāna.

“Tas ir likumsakarīgi: lielajos komersantu konkurences apstākļos ASV preces ir daudz lētākas, bet atlaides - lielākas, savukārt izpārdošanas laikā amerikāņu tirgotāji faktiski izpārdod preces ar neticami milzīgām atlaidēm. Latvijā tādu izpārdošanu nav un, visticamāk, arī nekad nebūs, jo vietējie tirgotāji daudzos gadījumos mēdz gūt peļņu no vecām kolekcijām vai dažkārt pat manipulēt ar izpārdošanām, mākslīgi paaugstinot cenas,” stāsta pārstāvis no Shipzee, kas ir starpniecības platforma ASV internetveikaliem un klientiem Latvijā.

Kā uzskata M. Ribelis, pievilcīgu cenu veidošanu Amerikā ietekmē intensīva konkurence un plašais piedāvājums, biežākas atlaides un izdevīgs dolāra kurss:

“Piemēram, pērkot populāro Apple iPhone 13 no ASV, var ietaupīt līdz 200 eiro. Dažkārt gadās, ka noliktavas “tīrīšanas” laikā atsevišķas preces var tikt izpārdotas ar 90 procentu atlaidi.”

*Cenas ar Shipzee - GALA CENAS ar VISIEM NODOKĻIEM un piegādi uz mājām. Augstāk attēlotās cenas tika salīdzinātas 04.11.2021.

Racionāla analizēšana vakarā – izbēgšana no paģirām rītā

Mārketinga stratēģijas speciālists izpārdošanas drudža faniem iesaka jau iepriekš atbildīgi sagatavot mājasdarbu. “Jāizdomā, ko un kur plāno pirkt, un jāveic analīze. Manuprāt, Melnā Piektdiena ir ļoti pamatoti izdevīgs pasākums, ja pērc internetā pieprasītu preci, tā tiešām iespējams ietaupīt naudu, un nav jāskrien, jāgaida aukstumā pie veikala durvīm pa nakti un tad jātraucas iekšā. Ieteiktu izvairīties no impulsīvas iepirkšanās, lai, pārskatot savus pirkumus pēc Melnās Piektdienas, nejustos kā stipru paģiru laikā,” stāsta speciālists.

Ieplānoto pirkumu analīze nav vienīgais mājasdarbs, ko eksperts uzdod izpārdošanas priekšvakarā, it īpaši tiem, kuri vēl nejūtas pilnība drosmīgi virtuālajā pasaulē:

“Lūdzu, rīkojies ar savu izmantoto kontu parolēm un banku parolēm pārdomāti. Parole, kuru vari vienkārši atcerēties, ir vāja. Konkrētāk sakot, laba parole ir tā, kuru nevar ievadīt pareizi ar pirmo mēģinājumu, ierakstot datorā no papīra lapas. Izmanto paroļu draiverus — tā nav raķešu zinātne. Dažkārt cilvēki baidās, vai pirkums tiks nosūtīts, piegādāts laikā un nesabojāts, vai no bankas kartes netiks novilkts vairāk naudas nekā rakstīts. Turklāt ne visi zina, ka iespējams pieteikties Mastercard naudas atgriešanai, ko var darīt force majeure situācijās. Ir vērts “ieslēgt” loģisko domāšanu, un vienmēr būt skeptiskiem. Lasi atsauksmes par internetveikaliem, taču dari to plānveidīgi un pārdomāti, kā arī izmanto visas pieejamās iespējas - piemēram, Amazon ir pieejams ārkārtīgi plašs atsauksmju klāsts ļoti dažādu kategoriju precēm.

Izpārdošanas mēneša garumā

Lai izvairītos no loģistikas problēmām un vienmērīgi pārvaldītu tirdzniecību, tirgotāji šogad Melnās Piektdienas izpārdošanas uzsāk krietni agrāk nekā ierasts, un rīkos tās visu novembri, savukārt pēc Melnās Piektdienas tiks turpināts atlaižu maratons ar Kiberpirmdienu, kas ilgs veselu nedēļu.

Jaunuzņēmums Shipzee ir sagatavojis izpārdošanu ceļvedi, kas atklāj, kā iepirkties gudri, iegūstot vairāk, no Amerikas Melnās Piektdienas un Kiberpirmdienas izpārdošanām. Tas ir noderīgi tiem latviešiem, kuri, tāpat kā 57% aptaujāto amerikāņu, medīs labākos piedāvājumus internetā, nevis grūstīsies lielveikalos.

FOTO: unsplash.com

“Jāprot atšķirt kvieši no pelavām un jāsaprot, ka cenu atšķirības nosaka arī internetveikals, kurā iepērkas. Piemēram, tādos internetveikalos kā Amazon vai eBay preces piedāvā daudzi lieli un mazi neatkarīgi tirgotāji, un, iegādājoties preces pa tiešo no kāda tirgotāja, visticamāk, pašam individuāli būs jārūpējas par sūtījumu, nodokļiem un muitas procedūrām. Šajā gadījumā Melnā Piektdiena nav nekāds brīnumlīdzeklis,” atzīmē M. Ribelis

Preču ceļš uz Latviju FOTO: Shipzee

Cena ar tarifu “viss iekļauts”

Jaunuzņēmuma pārstāvis lasītājiem sīkāk skaidro, kā tādām starpniecības platformām kā Shipzee izdodas nodrošināt raitu preču iegādi no ASV par salīdzinoši zemām cenām, savukārt citi piedāvā krietni augstākas cenas un liek pircējiem segt papildu izmaksas.

“Kad klients, izmantojot cenas pieprasījuma formu, nosūta saiti uz vēlamo preci no jebkura ASV internetveikala, 24 h laikā viņam tiek nosūtīts e-pasts ar gala cenas piedāvājumu, kur jau iekļautas visas starpniecības, importa un muitas izmaksas. Mēs sadarbojamies ar vienu no lielākajām kuģniecības kompānijām ASV, tāpēc mūsu piegādes izmaksas ir ievērojami zemākas, nekā sūtot preces atsevišķi. Turklāt mēs izmantojam dažādas izmaksu taupīšanas metodes, kuras ikdienas patērētājiem nav pieejamas, partnerības programmas ar amerikas tirgotājiem un preču apvienošanu vienā sūtījumā. Tas ļauj mums iegādāties un transportēt preces lētāk un ātrāk nekā citiem,” skaidro Shipzee pārstāvis.

FOTO: AdobeStock

Kā norāda M. Ribelis, Latvijas interneta lietotāju kārotākās preces, neatkarīgi no gadalaika, ir elektronika, apģērbi, kosmētika, aksesuāri, savukārt kā iecienītākie zīmoli norādāmi Apple, Lenovo, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Guess, Sephora, Michael Kors. Tomēr galvenās atlaižu medības notiek tieši Melnajā Piektdienā, Kiberpirmdienā un brīvdienu sezonā, kad mājās smaržo pēc kanēļa un apelsīniem. Tāpat iepirkšanās platforma katru gadu publicē oriģinālus dāvanu ceļvežus, kuros tiek piedāvātas rūpīgi atlasītas dāvanas sievietēm, vīriešiem un bērniem.

Uzzini, kā gūt lielāko labumu no Amerikas Melnās Piektdienas atlaidēm un izpārdošanām iepirkšanās platformā Shipzee.com.