Cieņas trūkums pandēmijas laikā ir veicinājis agresiju un naidu

FOTO: shutterstock.com

Lielākā daļa jeb 87% Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka pandēmijas laikā ir samazinājusies cieņa vienam pret otru, liecina sociālās kampaņas #DariNevisNaido ietvaros veiktā aptauja*. Kā galvenos iemeslus cieņas un cilvēcīguma trūkumam iedzīvotāji min nogurumu no pandēmijas (74%) un dusmas par esošo situāciju valstī (60%).

Vairums iedzīvotāju uzskata, ka cieņas trūkums vienam pret otru ir veicinājis naidu un agresiju (81%), agresīvo komentāru pieaugumu digitālajā vidē (80%) un sabiedrības polarizāciju (80%). Tāpat iedzīvotāju vērtējumā cieņas trūkums ir veicinājis arī solidaritātes trūkumu (71%), sociālo atsvešinātību (57%) un protestus pret vakcināciju (65%).

“Ja pandēmiju salīdzina ar okeānu, tad mēs visi tajā esam, tikai kādam ir kuģis, citam laiva, vēl kādam laiva ar sūci. Proti, tas, kā pandēmija mūs ietekmē, ir atkarīgs no mūsu individuālajiem resursiem – emocionālajiem, imunitātes, finansiālajiem un citiem. Tāpēc pandēmija ir kā katalizators, kas nevis izraisa, bet parāda, kādi esam. Cieņas un cilvēcīguma trūkums bija arī pirms pandēmijas, taču pandēmija ir skaudrāk izcēlusi to, kas mums ir vai kā mums pietrūkst. Vienlaikus monolīta sabiedrība neeksistē, un noteikti ir daļa sabiedrības, kas, pateicoties personības briedumam, emocionālajai inteliģencei un citiem individuālajiem resursiem, ir saglabājusi cieņpilnu attieksmi pret sevi un citiem arī pandēmijas laikā,” saka psihoterapeite Diāna Zande.

Sociālās kampaņas #DariNevisNaido laikā, sociālajos tīklos vairāki sabiedrībā zināmi cilvēki aicinās cilvēkus divreiz padomāt pirms izteikt nievājošus un aizvainojošus komentārus par citiem un citu viedokli, ko nekad neatļautos pateikt aci pret aci. Tā vietā, lai izteiktu šādus komentārus, “Tele2” kopā ar sabiedrībā zināmiem cilvēkiem aicinās ziedot Bērnu slimnīcas projektam “Drosmes kaste”.

“Aptaujas dati ir satraucoši, taču atklāj realitāti, īpaši pandēmijas laikā. Parasti tie, kas ir “drosmīgi” digitālajā vidē, izvairās atbildēt par rīcību reālajā pasaulē. Mēs, “Tele2”, uzskatām, ka ir īstais brīdis atgādināt, cik svarīgi ir uzturēt un veidot uz cieņu balstītas attiecības. Ceru, ka tas palīdzēs pārvarēt šo grūto laika posmu un darīt pasauli labāku. Ar sociālās kampaņas palīdzību mēs aicināsim ielikt enerģiju labos un reālos darbos, tai vietā, lai tērētu to neadekvātai kritikai un apvainojumiem. Tieši tādēļ kampaņas vadmotīvs ir – dari nevis naido, un kampaņas ietvaros vāksim līdzekļus Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas projektam “Drosmes kaste”, ” saka “Tele2” valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs.

*Lai noskaidrotu iedzīvotāju viedokli par cieņu un cilvēcīgumu pandēmijas laikā Latvijas sabiedrībā, mobilo sakaru operators “Tele2” veica pētījumu sadarbībā ar “Norstat” šī gada novembrī, un tajā piedalījās 706 respondenti. 

Uz augšu
Back