"Un šie paziņojumi, ka NATO tuvojas Krievijas robežām, var būt pilnīgi pretēji - Krievija agresīvi militārā ceļā tuvojās NATO robežām, un mēs esam gatavi šīs robežas aizsargāt un attiecīgi arī reaģēt. Attiecībā uz pašu Ukrainu, Ukrainas armija ir daudz labāk sagatavota, nekā tā bija pirmā kara laikā, un, protams, es ceru, ka karš nesāksies.
Bet tad jautājums ir, cik reizes Putins savilkusi savu karaspēku lielā apjomā pie Ukrainas robežām vienkārši tāpat vien. Viņš jau sāks kļūt nenopietns ar savu militārā spēka demonstrāciju. Tā kā pastāv ļoti augsti riski. Es katrā ziņā esam pesimistiskajā pozīcijās, ka ir jāgatavojas uz visļaunāko - karš būs," tā Zatlers.
Viena no atslēgas amatpersonām, kura šajos saspringtajos laikos nodrošina Latvijas drošību un par kuras darbu publiski zināms maz, ir Satversmes aizsardzības biroja priekšnieks. Viņš ir galvenais, kurš koordinē Latvijas slepeno dienestu darbu. Un SAB priekšnieks uztur kontaktus ar partnerdienestiem rietumos.
Pēc tam, kad novembrī pēkšņi mira līdzšinējais biroja vadītājs Jānis Maizītis, Rīgas pils saimnieks Egīls Levits aiz slēgtām durvīm veic pārrunas ar iespējamiem kandidātiem. Nacionālā drošības padome, kurā darbojas augstākās valsts amatperonas, ir vieta, kur šos kandidātus izvērtē un izraugās labāko. Līdz šim sanāksme nav notikusi. Neoficiāli izskan, ka visticamāk SAB priekšnieka kandidāti varētu būt no kādas no drošības iestādēm, prokuratūras un ārlietu resora.
"Ņemot vērā to, kādi ir gan iekšējie, gan ārējie draudi, kas, jūsuprāt, ir svarīgāk - tas, kas notiek ārpusē, kur mums piepalīdz arī mūsu partneru dienesti, vai arī tas, kas notiek šeit, iekšienē, kur mums pašiem tomēr jātiek galā? Vai šajā amatā var būt, piemēram, diplomāts, kurš strādā ārpusē, un varbūt iekšējo situāciju nezina, vai tomēr ir kāds speciālists no institūcijām šeit, Latvijā?
Satversmes aizsardzības biroja galvenais uzdevums ir pretizlūkošana, tas nozīmē, tas darbojas uz ārpusi, pamatā, bet ne tikai, bet pamatā uz ārpusi. Un šeit ir ārkārtīgi svarīga uzticība no mūsu sabiedrotajiem, no sabiedroto dienestiem. Ja šāda uzticība nebūs, tādā gadījumā arī šis cilvēks vai visi mūsu dienesti nevarēs efektīvi strādāt. Tā kā tas ir ārkārtīgi svarīgs faktors, šī uzticība un tādēļ jebkāds mēģinājums politiski ietekmēt šo izvēles procesu būs kontraproduktīvs. Tā ir iestāde, kas nodarbojas pamatā ar pretizlūkošanu, un tas arī nosaka šī cilvēka profesionālo kvalifikāciju.
Jūs arī tomēr sazobē, strādājot ar SAB vadītāju diezgan ciešā, cik daudz no šī cilvēka profesionālajām zināšanām ir atkarīgs tas, kā tas darbs tiek darīts un kā dienesti strādā, un, piemēram, vai cilvēks bez juridiskās izglītības, nepārzinot kriminālprocesu, piemēram, varētu vadīt šo iestādi?
Man jāsaka tā, ka SAB vadītājs nav tas, kurš dara operatīvo darbu. Bet vadītājs ir tas, kurš organizē to, vadītājs ir tas, kurš norāda virzienu, vadītājs ir tas, kas kontrolē operatīvo darbu. Ārkārtīgi svarīgs jautājums. Un līdz ar to tam ir jābūt, teiksim, cilvēkam, kurš pārskata, pārredz un spēj novērtēt iestādes darbu. Un arī pateikt, kur varbūt tas nav īsti pareizi un kur ir, kurā virzienā ir jāstrādā tā, kā tas ir tiešām, es teiktu ir primāri. Vadītāja amata kandidātu loks nav liels, bet ir pietiekoši iespējas atrast piemērotu kandidātu.