Pienāk laiks, kad veselības dēļ pie stūres sēsties vairs nevar

FOTO: Ekrānuzņēmums/900 sekundes

Līdzīgi kā tehniskā apskate automašīnai, cilvēkam regulāri ir jāveic medicīniskā apskate. Paaugstināts asinsspiediens un cukura diabēts var kļūt par iemeslu, kāpēc vecāka gadagājuma autovadītājam var nepagarināt medicīnisko izziņu. Bet bez tās braukt pie stūres nevar. Ik pa laikam tas notiek, stāsta Samariešu apvienības Ārstu medicīniskās komisijas vadītāja, taču ar šādu kārtību bieži vien nav ar mieru senioru radi.

Piemēram, Latvijas Samariešu apvienības Ārstu medicīniskās komisijas vadītāja Inese Vectirāne TV3 raidījumam 900 sekundes stāsta par gadījumu, kad uz komisiju atvests autovadītājs ar lielu stāžu un viņa radi uzstāj, ka obligāti jāiziet veselības pārbaudes, lai varētu turpināt braukt.

"Dēls vai meita atved savu tēti vai veco tēvu uz šo komisiju un saka, ka viņam ir obligāti jāiziet šī medicīniskā komisija un jābrauc. Bet mēs, redzot šo cilvēku, saprotam, ka viņš vispār nesaprot, kur viņš ir atnācis un kāpēc viņš ir atnācis. Tieši šis fakts mūs visvairāk uztrauc," stāsta Vectirāne.

Un, ja rodas šāds strīds, vecāka gadagājuma autovadītāja veselības stāvokli rūpīgāk pārbauda ģimenes ārsts.

Mūsu valstī katrs astotais autovadītājs ir vecāks par 65 gadiem. Tas nozīmē, ka no 800 000 vadītāju, kam ir B kategorija, tādu 101 000, un pēc ārstu novērojumiem ne visi spēj turpināt vadīt automašīnu.

"Ir šis fizioloģiskais vecums, kad cilvēkam vairs nav koncentrēšanās spējas, spējas analizēt, braucot pie stūres. Viņš nesaprot, ka šīs braukšanas laiks ir beidzies," skaidro Latvijas Samariešu apvienības Ārstu medicīniskās komisijas vadītāja.

Arī Valsts policijā iesaka radiniekiem izvērtēt visas sekas, kas var būt, ja viņu mammai vai tētim ārsti liedz braukt pie stūres, bet šo slēdzienu viņi vēlas apstrīdēt.

"Es tomēr iesaku šiem tuviniekiem respektēt mediķu lēmumu, jo šis lēmums var būt ļoti atbildīgs. Veselības stāvoklis vadītājam ir ļoti nozīmīgs, jo katru gadu notiek negadījumi, kad transportlīdzekļa vadītājs līdz sadursmei jau zaudē samaņu vai arī mirst. Tikai pēc tam, kad zaudē kontroli, notiek šis negadījums," saka Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis.

2021. gadā autovadītāji, kuri vecāki par 75 gadiem, bija iesaistīti 724 ceļu satiksmes negadījumos.

Pirms 10 gadiem šis skaitlis bija par trešdaļu mazāks. Parasti avārijas, kuras tieši izraisa vecāka gadagājuma vadītāji, nav smagas, telefonintervijā 900 sekundēm pastāstīja apdrošināšanas kompānijas If pārstāve Laima Kristapsone. Runa ir par distances neievērošanu vai auto iebuktēšanu parkojoties. Aptaujāto cilvēku viedoklis gan ir atšķirīgs – vieni uzskata, ka senioriem pie stūres ir palēnināta reakcija, citi, ka vecumam nav nozīmes un katrs gadījums ir jāvērtē individuāli, gluži kā visās citās jomās.

To apliecina arī statistika, ka seniori uz ceļa caurmērā riskē mazāk, tāpēc negadījumi lielākoties ir saistīti ar neuzmanību. Vecāka gada gājuma cilvēki var iebuktēt blakus stāvošo automašīnu, bet nedemonstrēs agresīvu braukšanu pie stūres, kamēr autovadītāji vecumā no 25 līdz 35 gadiem par aptuveni 30% biežāk izraisa negadījumus, kuru zaudējumu apmērs pārsniedz 1000 eiro.

Uz augšu
Back