Audi dīzeļi sertificēti darbināšanai ar pārstrādātu cepamo eļļu

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Audi automašīnas
Audi automašīnas Foto: Audi

Tāpat kā visi lielākie autoražotāji, arī Audi patlaban uzsvaru liek uz elektroauto, taču vienlaikus palielina arī savu iekšdedzes dzinēju vides ilgtspējību. Uzņēmums nupat apstiprinājis vairāku tā pašreizējo 6 cilindru dīzeļdzinēju darbināšanu ar atjaunojamo degvielu – hidrogenēto augu eļļu jeb HVO.

Atjaunojamā degviela nodrošina iespēju darbināt iekšdedzes dzinējus videi krietni draudzīgākā veidā. Turklāt šī degviela sniedz efektīvus defosilizācijas līdzekļus gan īstermiņā, gan pēc 2033. gada, kad no montāžas līnijas Eiropā noripos pēdējais Audi ar iekšdedzes dzinēju.

Audi modeļus ar V6 dīzeļdzinējiem, kuru jauda sasniedz 210 kW (286 ZS) un kas no uzņēmuma rūpnīcām izbrauks no februāra vidus, iespējams uzpildīt ar HVO degvielu. Hidrogenētā augu eļļa ir ilgtspējīga degviela, kas

nodrošina iespēju CO2 izmešus samazināt par aptuveni 70-95 % salīdzinājumā ar fosilo dīzeļdegvielu.

Vēl viena HVO priekšrocība ir tās ievērojami augstākais cetānskaitlis, kas nodrošina efektīvāku un tīrāku sadegšanu salīdzinājumā ar tradicionālo dīzeļdegvielu. “Tā kā HVO cetānskaitlis ir par aptuveni 30 % augstāks, tiek uzlabota sadegšana dzinējos. Šī fakta radīto pozitīvo ietekmi visizteiktāk iespējams pamanīt, iedarbinot aukstu dzinēju. Mēs šo ietekmi pirms apstiprinājuma piešķiršanas pārbaudījām uz dažādām detaļām, veiktspējas un izplūdes gāzēm,” skaidro Audi V-TFSI, TDI un PHEV piedziņas sistēmu izstrādes vadītājs Matiass Šobers (Matthias Schober).

Bioloģisko pārpalikumu un atkritumu materiālu izmantošana HVO ražošanā

HVO ražošanā tiek

izmantoti pārpalikumu un atkritumu materiāli, piemēram, lietota cepamā eļļa no pārtikas rūpniecības vai lauksaimniecības atkritumi.

Pievienojot ūdeņradi (hidrogenēšanas procesā), eļļas tiek pārveidotas par alifātiskajiem ogļūdeņražiem. Tādējādi tiek mainītas augu eļļas īpašības, lai tās būtu piemērotas lietošanai dīzeļdzinējos. Tās var pievienot parastajai dīzeļdegvielai, aizstājot fosilās sastāvdaļas, vai arī izmantot nesajauktā veidā kā 100 % tīru degvielu.

HVO ir tā sauktā BTL (biomasas pārvēršana šķidrumā) degviela. Papildus BTL sintētiskajai dīzeļdegvielai ir arī citas ražošanas metodes, piemēram, GTL (gāzes pārvēršana šķidrumā) un PTL (enerģijas pārvēršana šķidrumā). PTL iespējams iegūt ilgtspējīgā veidā no atjaunojamās elektroenerģijas, ūdens un atmosfērā esošā CO2. Kā kolektīvs lietvārds šīm degvielām, ko regulē EN 15940 standarts, tiek izmantots termins XTL (X pārvēršana šķidrumā), kur "X" apzīmē sākotnējo komponenti. Degvielas uzpildes sūkņi, kas satur šīs degvielas, ir atbilstoši marķēti ar šo simbolu.

Apstiprinātiem Audi modeļiem uz degvielas tvertnes vāciņa atrodas XTL uzlīme.

HVO izmantošanai apstiprinātie modeļi

Visus V6 dīzeļdzinējus ar jaudu līdz 210 kW (286 ZS) ieskaitot sērijās A4, A5, A6, A7, A8, Q7 un Q8, kas ražoti no 2022. gada februāra vidus, iespējams uzpildīt ar HVO degvielu. HVO uzpildīšanas iespēja Q5 būs pieejama no marta sākuma, bet vasarā šim klāstam pievienosies arī A6 allroad ar dzinēju jaudu līdz 180 kW (245 ZS).

Eiropā HVO ir apstiprināts arī Audi A3, Q2 un Q3 četru cilindru dīzeļdzinējiem, kas tiek ražoti kopš 2021. gada jūnija. A4, A5, A6, A7 un Q5 modeļos, kas veidoti uz modulārās gareniskās platformas, R4 TDI dzinēji kopš pagājušā gada vidus spēj darboties ar HVO degvielu Zviedrijā, Dānijā un Itālijā, jo šajās valstīs tirgus pieprasījums līdz šim ir bijis vislielākais.

HVO dīzeļdegviela jau ir pieejama vairāk nekā 600 degvielas uzpildes stacijās Eiropā, bet lielākā daļa no tām atrodas Skandināvijā. Arī Latvijā atsevišķās degvielas uzpildes stacijās ir pieejama dīzeļdegviela, kas ražota no 100 % atjaunojamiem resursiem.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu