C, 18.08.2022.

Komercauto ar augstāku klīrensu: kādēļ tādi vēl vispār nepieciešami

TVNET Auto
Komercauto ar augstāku klīrensu: kādēļ tādi vēl vispār nepieciešami
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments
Foto: publicitātes

Komerciālie automobiļi – darba zirgi, kas strādā bez apstājas un ir daudzu uzņēmumu neaizvietojami palīgi. Dažādu izmēru furgoni, kas diendienā veic kravu pārvadājumus, tehniskā ziņā ļoti līdzinās to vadītāju personīgajiem auto, tāpēc starp šo spēkratu obligātajām īpašībām ir arī laba saķere uz ceļa ar cietu segumu un pietiekami augsta veiktspēja bezceļā.

Viens no veidiem, kā visvieglāk izpildīt šo prasību, ir visu visu riteņu piedziņas sistēma. Ne visi autoražotāji piedāvā komercautomobiļus, kuri ir pielīdzināmi SUV, tomēr pieprasījums pēc šādiem auto joprojām ir pietiekami augsts, un tāpēc tirgū aizvien tiek piedāvāti kravas furgoni ar pilnpiedziņu. Tos izstrādā tādi ražotāji kā, piemēram, Mercedes-Benz, Peugeot, Ford un arī Volkswagen.

Liela daļa ceļu nav asfaltēti

Pieprasījumu pēc komercautomobiļiem ar augstu veiktspēju bezceļa apstākļos nosaka gan īpašās biznesa vajadzības un klimats, gan ceļu tīkla stāvoklis. Ideālos apstākļos visi autovadītāji brauktu pa tīru asfaltu, taču ikdiena mūsu reģionā ir nedaudz citādāka.

Pēc daudzu komercpārvadājumu profesionāļu domām, kā Latvijā, tā arī Lietuvā ziemas periods ilgst aptuveni pusgadu, un braukšana pa ceļiem ar sliktu segumu joprojām ir diezgan ierasta.

Saskaņā ar Lietuvas autoceļu direkcijas informāciju, aizvadītā gada pēdējā ceturksnī no 21 237 km plašā valsts autoceļu tīkla 5756 km bija ar grants segumu. Latvijā situācija ir sliktāka – Latvijas valsts ceļu dati liecina, ka no aptuveni 20 tūkstošiem kilometrus plašā valsts autoceļu tīkla vairāk par 10 tūkstošiem ir ar grants segumu, un mitrā laikā braukšana pa tiem var būt apgrūtinoša.

Spēcīgā snigšana iepriekšējās ziemās tikai atgādināja, ka sarežģītākās situācijās parasti nonāk tieši aizmugures piedziņas automašīnas. Braucot bez pietiekamas slodzes uz dzenošajiem riteņiem, to saķere ar ceļa virsmu ir ievērojami samazināta.

Žurnāla Auto Bild Lietuva galvenais redaktors un dažādu auto vērtēšanas konkursu eksperts Vitolds Miļus stāsta, ka pilnpiedziņas vieglos kravas auto izvēlas organizācijas, kuru darbiniekiem nepieciešams sasniegt attālākas vietas, jo tur bieži vien ceļi ir sliktā stāvoklī, un dažkārt tādu nav nemaz. Eiropā šāda veida transportu visbiežāk iegādājas militārie, speciālo dienestu, elektroenerģijas vai telekomunikāciju uzņēmumi.

“Pasaulē ir valstis, kur pat pastnieks bez šāda auto nevar iztikt, jo cilvēki dzīvo nomaļās vietās, kas nav viegli sasniedzamas, un sliktos laikapstākļos izaicinājumi kļūst tikai lielāki. Līdz ar to komerctransporta klāsts ar lielākām apvidus iespējām ir diezgan liels,” atzīmē auto pazinējs.

Neaizvietojama īpašība

Eksperts norāda uz uzņēmumiem, kuri savā darbā var izmantot apvidus auto vai pikapus, taču liela daļa no tiem nav piemēroti visa aprīkojuma, instrumentu vai preču pārvadāšanai. Pēc V. Miļus teiktā, atsevišķu profesiju pārstāvji furgonos ierīko pilnvērtīgas darbnīcas, tāpēc tiem nepieciešama telpa, ko piedāvā komerctransports.

Transports, kas var izbraukt sliktus ceļus un spēj pārvadāt kravas, ir neaizvietojams, piemēram, elektrotīklu vai mobilo sakaru tīklu uzturēšanas uzņēmumiem, kā arī speciālajiem un avārijas dienestiem. Viens piemērs ir Peugeot Boxer Dangel, kam ir visu riteņu piedziņas sistēma, bet kravas telpa neatšķiras no tradicionālajām modeļa versijām un ir no 8 līdz 17 m³.

Franču ražotāja sadarbība ar automašīnu pārbūves firmu Dangel turpinās jau kopš 1976. gada, tāpēc pieredze ir liela un ļauj zināšanas piemērot arī citiem komercauto klāsta modeļiem, tai skaitā Partner un Expert.

Dažādu iekārtu vai preču pārvadāšana pa bezceļiem, spēja pārvarēt sarežģītu apvidu ir viena no svarīgākajām priekšrocībām komercmodeļiem ar paaugstinātām bezceļa braukšanas spējām. Salīdzinot ar pikapiem, furgoniem ir arī labāka kravas telpas aizsardzība.

Risinājumi profesionāļiem ar dažāda līmeņa pieredzi

Pilnpiedziņas automašīnas tradicionāli ir nedaudz smagākas, un lielākam svaram ir negatīva ietekme uz degvielas patēriņu. Eksperts gan norāda, ka efekts nav dramatisks un tas ir salīdzināms ar parastiem auto. “Ja jums ir nepieciešams auto, ar kuru var piekļūt grūti aizsniedzamām vietām, ja augstāks klīrenss ir svarīgs nosacījums darba paveikšanai, nedaudz lielāks degvielas nebūs noteicošais faktors. Daudz svarīgāk paveikt darba uzdevumu nevis iestigt dubļos.”

Eksperts uzskata, ka uzņēmumi, kas uzlabo komerctransporta braukšanas spējas bezceļa apstākļos, parasti izmanto uzticamākus mehāniskos risinājumus. Piemēram, ar Dangel versiju Peugeot Partner var izvēlēties, vai braukt ar vienu vai abām dzenošajām asīm, kā arī mehāniski bloķēt aizmugurējo diferenciāli. Līdz 18 vai 20 centimetriem palielināts klīrenss, augstāk pacelts dzinējs, papildus aizsardzība degvielas tvertnei un piedziņas kardānam ir vēl dažas no Dangel modeļa atšķirības pazīmēm.

Tai pašā laikā ne visi autovadītāji, īpaši jau kurjeri, ir pietiekami pieredzējuši, lai patstāvīgi spētu rīkoties ar Dangel tipa pilnpiedziņas automobiļiem. Tāpēc V. Miļus norāda uz Boxer 4x4 modeli, kam normālos apstākļos ir priekšējo riteņu piedziņa un attiecīgi arī zemāks degvielas patēriņš. Kad priekšējie riteņi zaudē saķeri, viskosajūgs daļu dzinēja vilkmes novada aizmugurējās ass riteņiem. Šos procesus kontrolē elektronika, tādēļ vadītājam pašam nekas nav jādara. Viņam atliek tikai domāt par automašīnas vadīšanu.

Tēmas
Nepalaid garām!
Uz augšu