Pārsteigums elektroauto īpašniekam - pilsētā auto atmaksājas pat tad, ja to nelieto

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Citroen. TVNET kolāža

Jaunu elektromobiļu pircēji var apliecināt, ka tas jau vairs nav nākotnes, bet gan tagadnes transports. Un lielākā daļa no viņiem nekādā ziņā nav jauno tehnoloģiju entuziasti. Tieši otrādi - tie ir tie pragmatiskie cilvēki, kuri rēķina savas izmaksas, seko līdzi izdevumiem un kuru galvenais arguments ir - kāda jēga maksāt vairāk par parasta tradicionālā auto uzturēšanu, ja jau tagad var izvēlēties elektromobili? Ir vairākas priekšrocības, un, ja pāriesiet uz elektrisko transportu, dažas no tām var jūs pārsteigt.

Martīns Nagevičs, Lietuvas Atjaunīgās enerģijas konfederācijas prezidents, bija viens no pirmajiem Citroën ë-C4 īpašniekiem kaimiņvalstī. Enerģētikas jomas eksperts atzīst, ka lēmumu iegādāties šo auto daļēji noteica viņa ieņemamais amats, proti, vairs nebija pieņemami uz sanāksmēm doties ar dīzeļa Audi A6. Pēc personīgā budžeta pārskatīšanas viņš izvēlējās franču ražotāja piedāvāto modeli kā optimālo no vairākiem variantiem.

Bezmaksas stāvvietas kā reāla iespēja ietaupīt

Pirms jaunas elektriskās automašīnas iegādes M. Nagevičs aprēķināja, ka lielāko ietaupījumu iespējams panākt, pārtraucot izmantot degvielas uzpildes stacijas un mazāk maksājot par elektrību. Tajā pašā laikā viņu nedaudz pārsteidza fakts, ka viena no lielākajām elektriskā transporta priekšrocībām Viļņā ir elektromobiļiem pieejamās bezmaksas stāvvietas visās pašvaldības pārraudzītajās teritorijās. Kā zināms, arī Rīgā pašvaldības stāvvietās elektroauto iespējams novietot bez maksas.

Pilsētas ielas un satiksme Viļņā
Pilsētas ielas un satiksme Viļņā Foto: Shutterstock

"Elektroauto lielākoties atmaksājas tādēļ, ka man nav jāmaksā par stāvvietu. Es bieži dodos uz Seimu, uz dažādām ministrijām un citām valsts institūcijām, no kurām lielākā daļa atrodas pilsētas centrā. Agrāk man pat mēdza būt šokējoši augsti izdevumi par stāvēšanu "zilajās zonās", bet tagad tā ir bez maksas," saka enerģētikas eksperts.

Nemaksājot par stāvvietu pilsētā, M. Nagevičs ietaupa naudas summu, kas līdzvērtīga gandrīz pusei no elektromobiļa līzinga ikmēneša maksājuma. Tā kā auto ir jauns, tas nav jāremontē, un elektromobiļu ekspluatācija parasti ir lētāka. Arī degvielai kļūstot dārgākai, palielinās iespēja ietaupīt naudu.

"Kopumā es tagad tērēju mazāk. Daudz kas ir atkarīgs no tā, cik daudz automašīna tiek izmantota. Es, piemēram, savu elektroauto izmantoju diezgan intensīvi, jo kopš pagājušā gada augusta esmu nobraucis jau vairāk nekā 14 000 kilometru. Attiecīgi arī atpelnīšanas laiks man būs īsāks," stāsta elektroauto lietotājs.

Elektroauto uzlāde
Elektroauto uzlāde Foto: Shutterstock

Baterijas uzlāde mājās var būt ļoti izdevīga

M. Nagevičs norāda, ka pēc saules elektrostacijas uzstādīšanas un kļūšanas ne tikai par elektroenerģijas patērētāju, bet arī ražotāju, elektromobiļa akumulatoru var uzlādēt ļoti lēti. Uzlādi protams, vēlams veikt, kad spoži spīd saule. Bet, ja debesis ir apmākušās, iespēju ietaupīt uz elektroauto uzlādes rēķina nodrošina mainīgās elektroenerģijas likmes izvēle.

"Es reti izmantoju ātrās uzlādes stacijas. Pārsvarā tie ir izņēmuma gadījumi, kad man var pietrūkt dažu kilometru, lai tiktu mājās. Kopš operatori ir palielinājuši tarifus, nebūtu racionāli tos lietot katru dienu. Dzīvokļos dzīvojošajiem elektromobiļa uzlāde pagaidām aizvien paliek nopietna problēma," atzīmē enerģētikas eksperts.

Viņš sava elektromobiļa gaitas akumulatoru cenšas uzlādēt tad, kad elektrība maksā vismazāk. Pēc M. Nageviča teiktā, to izdarīt nav grūti: tas patērētājs, kuram ir līgums par mainīgu likmi, jau iepriekš var uzzināt nākamās dienas elektrības cenas un lādēšanu attiecīgi ieplānot. Šeit bieži vien palīdz arī pats elektroauto. Piemēram, ë-C4 elektromobilim ir aprīkojums, kas ļauj ieprogrammēt uzlādes laiku, bet no rudens to varēs izdarīt arī ar MyCitroën mobilo lietotni.

Citroen e-C4
Citroen e-C4 Foto: Citroen

"Bija nakts, kad es par vienu kilovatstundu maksāju 1 centu. Tā ir vēl viena iespēja būtiski ietaupīt, un es to cenšos izmantot arī tad, kad baterijā ir pietiekami daudz enerģijas visai nākamajai dienai. Vienīgais, kā pagaidām pietrūkst, ir automātiskā funkcija uzlādes stacijās, kas kontrolētu lādēšanu atkarībā no elektrības cenas," skaidro eksperts.

Franču elektroauto, kam ir 50 kWh akumulators un 100 kW elektromotors, atbilstoši WLTP ciklam ar vienu uzlādes reizi maksimāli var nobraukt 350 km. M. Nagevičs piebilst, ka vasarā ar vienu uzlādes reizi viņš pilsētā spēja nobraukt aptuveni 300 kilometrus, savukārt ziemā nobraucamais attālums samazinājās līdz nedaudz vairāk par 200 kilometriem.

Smieklīgi zemas uzturēšanas izmaksas

M. Nagevičs piebilst, ka patērētāji, kas iegādājas saules elektrostacijas, var nesatraukties par iespējamo enerģijas sadārdzinājumu vai elektrības cenu svārstībām. Noderīgi ir arī tas, ka vasarā saražotās enerģijas pārpalikumu, kas nodots elektrotīklam, var izmantot vēlāk jebkurā laikā.

"Protams, vairumam patērētāju nav šādu saules elektrostaciju, taču es arī nedomāju, ka elektrība kļūs tik dārga, lai ievērojami palielinātu elektroauto lietošanas izdevumus," saka enerģētikas speciālists.

Pilsētas ielas un satiksme Viļņā
Pilsētas ielas un satiksme Viļņā Foto: Shutterstock

M. Nageviču priecē elektromobilim nodrošinātās piecu gadu garantijas priekšrocības, un viņš jau ir aizmirsis laikus, kad vajadzēja tērēt naudu auto remontam. Tikai pusgadu pēc elektromobiļa iegādes viņam vienu reizi nācās apmeklēt servisu un par tehnisko apskati viņš samaksāja aptuveni 20 eiro.

"Šī pakalpojuma cena modeļiem ar iekšdedzes dzinēju ir gandrīz divas reizes augstāka nekā elektromobiļiem. Un tas viss tāpēc, ka servisam tas izmaksā lētāk - nav jāmaina eļļa, bremžu sistēma un citas detaļas," atzīmē elektromobiļa īpašnieks.

Negaidītas priekšrocības - salona plašums un komforts

Lietuvas Atjaunīgās enerģijas konfederācijas prezidents pauda pārsteigumu par klusumu salonā un komfortablo gaitu. Jūtama priekšrocība 194 centimetrus garajam vīrietim bija arī salona plašums; daudzus citus modeļus viņš noraidīja vienkārši tāpēc, ka nevarēja ērti ietilpt.

"Līdz tam braucu ar Audi A6, kas ir patiešām ietilpīgs un ļoti ērts auto, bet manā skatījumā elektromobilis tam ir priekšā abos aspektos. Savā elektroauto varu ērti sēdēt un baudīt vēl augstāku komforta līmeni, lai gan tā cena ir pievilcīgāka nekā līdzšinējam premium auto," saka M. Nagevičs.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu