NASA apstiprina 5000 pasauļu eksistenci ārpus Saules sistēmas (1)

Foto: Reuters/ScanPix

Kopējais oficiāli apstiprinātais eksoplanētu - ārpus Saules sistēmas esošas planētas, kas riņķo ap citu zvaigzni – skaits nu ir pārsniedzis piecus tūkstošus.

NASA arī ziņo, ka apstiprinātās planētas ir tikai sīka daļa no miljardiem tāda veida planētu, kas, visticamāk, atrodas Piena Ceļa galaktikā.

65 jaunatklātās eksoplanētas tika oficiāli apstiprinātas, izmantojot vairākas identificēšanas metodes un vairākus zinātnieku recenzētus zinātniskos pētījumus. Pirmdien planētas tika pievienotas NASA eksoplanētu arhīvam.

“Tas nav tikai skaitlis. Katrs no tiem ir jauna pasaule, jauna planēta. Es esmu sajūsmā par katru no tām, jo mēs par tām neko nezinām,” teica NASA pārstāve Džesija Kristiansena.

No visām ārpus mūsu Saules sistēmas atklātajām eksoplanētām daudzas ir mazas un akmeņainas planētas kā Zeme, par Jupiteru lielāki gāzu giganti jeb tā saucamie karstie jupiteri, kas atrodas ļoti tuvu savai zvaigznei, superzemes, mini neptūni un planētas, kas turpina apriņķot mirušas zvaigznes.

Pirmās planētas ārpus mūsu Saules sistēmas tika atklāta 1992. gadā. Tās bija trīs planētas, kas apriņķoja neitronu zvaigzni jeb pulsāru. Pulsāri rotē pārsteidzoši ātri, brīžiem izdalot liesmojošu radiāciju.

“Ja tu pie neitronu zvaigznes vari atrast planētu, tad principā tām ir jābūt visur,” piezīmēja pētījuma, kurā tika atklātas pirmās trīs eksoplanētas, autors Aleksandrs Volščāns.

VIDEO: 5000 EKSOPLANĒTAS

Jau Volščāns paredzēja, ka Džeimsa Veba teleskops, kas nupat tika palaists kosmosā, aizsāks jaunu ēru kosmosa pētniecībā un eksoplanētu atklāšanā.

Džeimsa Veba teleskops kosmosā tika palaists pagājušā gada 25. decembrī un ir visu laiku spēcīgākais teleskops, kas nogādāts kosmosā. Tas izmanto infrasarkano staru tehnoloģiju, lai novērotu objektus, kas atrodas ļoti tālu no Zemes. Astronomi cer, ka ar šo teleskopu izdosies iemūžināt visuma pirmās zvaigznes un galaktikas.