Sv, 4.12.2022.

Ko partijas par sevi stāsta sociālo tīklu reklāmās?

Sanita Jemberga
, Re:Baltica
Ko partijas par sevi stāsta sociālo tīklu reklāmās?
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments 1
Foto: Re:baltica

Nedēļu pirms vēlēšanām visvairāk reklāmās sociālajos tīklos ieguldījies Apvienotais saraksts (AS), kam ir kopumā dārgākā vēlēšanu kampaņa (pēc jaunākajiem partiju finanšu kontroliera KNAB datiem tai iztērēti 450 tūkstoši). No tiem vismaz 34 tūkstoši paredzēti sociālajiem tīkliem. Facebook (FB) reklāmu bibliotēkas dati rāda, ka iztērēti 18,7 tūkstoši eiro, Youtube (YT) 9,7 tūkstoši.

AS reklāmās FB visvairāk orientējas uz lielākām Vidzemes pilsētām, Rīgu un Latgali. Mazajās Kurzemes, Vidzemes vai Zemgales pilsētās dzīvojošie partiju interesē mazāk. AS salīdzinoši lielās izmaksas skaidrojamas ar faktu, ka tā reklāmas patur redzamas ilgāku laiku.

Apmaksātie partijas vēstījumi tiek centralizēti ievietoti no oficiālās lapas un individuālo kampaņu gandrīz nav. Uzsvars – tikšanās reģionos un fotogrāfijas no tām (46 no 63 reklāmām), kā arī iepazīstināšana ar reģionālo sarakstu līderiem. Interakcijas ar auditoriju nav.

Vispopulārākā reklāma – paziņojums par saraksta izveidošanu (pēc FB datiem izmaksājis 10 – 15 tūkstošus eiro un to redzējuši vairāki simti tūkstošu). Tāpat populāra bijusi nepatiesā reklāma, ka, pēc Centrālā vēlēšanu komisijas (CVK) datiem, AS ir profesionālākais piedāvājums ar vislielāko augstāko izglītību ieguvušo kandidātu skaitu (CVK nevērtē partiju programmu piedāvājumu, tā vienkārši publicē statistiku par visu sarakstu kandidātu izglītību). Par promotējamu kampaņas veidotāji uzskatījuši arī režisora Džilindžera interviju ar AS premjera kandidātu Uldi Pīlēnu, kurš vēlēšanās nekandidē.

Pīlēns ir arī visvairāk izplatītajās reklāmās YT.

Foto: Foto: ekrānšāviņš no YT reklāmu uzskaites lapas.

JV slavina valdības lēmumus, Dombrovski un ordeni Rinkēvičam

Otrie lielākie tēriņi reklāmām sociālajos tīklos bijuši Jaunajai Vienotībai (JV). Pēc FB datiem – 11,8 tūkstoši par 167 reklāmām, YT ap 20,3 tūkstošiem par trim (KNAB partija ziņojusi, ka tērē kopā ap 7 tūkstošiem). JV birojā Re:Baltica skaidroja, ka kampaņas beigu posmā tēriņi aug un, lai nevairotu birokrātiju, KNAB ļaujot partijām atskaites iesniegt mēneša beigās, nevis pēc katra maksājuma.

Ja esat ne pārāk labi informēts YT lietotājs, jums var rasties priekšstats, ka vēlēšanās kandidē eirokomisārs Valdis Dombrovskis, kura reklāmas rullītis, kāpēc jābalso par šo partiju, šajā tīklā septembrī vien ir parādīts 2,5 miljonus reižu (un izmaksājis 15 – 20 tūkstošus, kas ir dārgākā šo vēlēšanu reklāma YT). Tur partija vēl popularizē tikai premjeru Krišjāni Kariņu un ārlietu ministru Edgaru Rinkēviču.

Foto: Foto: ekrānšāviņš no YT reklāmu uzskaites lapas.

Facebook JV reklāmas virza atkarībā no cilvēku pasta indeksiem (izslēguši Daugavpili un Zilupi), kā arī nevēlas, lai tās rādītu cilvēkiem, kuru interešu lokā ir Krievijas futbola un hokeja klubi, krievu popmūzika, konspirāciju teorijas vai astroloģija. Toties iekļauti visi, kas interesējas par Eiropu, pensijām un pabalstiem.

Visvairāk reklāmu JV veltījusi iepazīstināšanai ar saviem sarakstu līderiem (47 reklāmas) un aicinājumiem uz kampaņas pasākumiem reģionos (22), kā arī reģionālās nodaļas iepazīstinājušas ar saviem kandidātiem.

Populārākie vēstījumi – Kariņa vadībā lielākā pensiju indeksācija LV vēsturē (FB dati rāda, ka par reklāmu samaksāts ap 800 eiro un to redzējuši 300 – 350 tūkstoši), ārlietu ministram Ukrainas ordenis (ap 1000 – 1500 eiro un redzējuši 300 – 500 tūkstoši), kā arī ziņa, ka valsts palīdzēs segt energokrīzes izmaksas (1000 – 1500 eiro, rādīts 800 tūkstošiem cilvēku). Šīs reklāmas partija rādījusi ne tikai FB, bet arī Instagram.

A/Par ņem ar masu

Trešie lielākie tēriņi sociālajiem medijiem ir Attīstībai/Par!, kura FB un saistītajās platformās izvietojusi vismaz 344 reklāmas (FB dati rāda, ka samaksāti gandrīz 10 tūkstoši, YT 3,5 tūkstoši, KNAB apvienība uzrādījusi ap 17 tūkstošiem).

FB paralēli savus kandidātus atsevišķi reklamē gan Latvijas attīstībai (12.lielākais politisko reklāmu pircējs), gan Kustība Par! (19.lielākais reklāmu pircējs, abos gadījumos un Baibas Bļodnieces individuālajā kampaņā maksātājs ir A/Par!). Pirmie reklamē apvienības premjera kandidātu Arti Pabriku, Aizsardzības ministrijas parlamentāro sekretāri, vides ministru Artūru Plešu, kā arī mazāk zināmus kandidātus no šīs partijas. Par! liek uzsvaru uz savus kandidātu – sieviešu – popularizēšanu.

Bļodniece atsevišķi iekļuvusi arī 13.vietā lielāko FB reklāmas pircēju topā, reklamējot savu sarunu ar Ukrainas prezidenta biroja padomnieku Oleksiju Arestoviču un dažādus ar darbu Aizsardzības ministrijā saistītus pasākumus.

A/Par! reklāmu galvenā iezīme – daudzas ir interviju tipa, nevis vienkāršs plakāts. Dominē Pabriks, bet ir arī citi sarakstu līderi. FB populārākā – Pabrika “kā izlēmīga” premjera uzruna (samaksāts 500 – 600 eiro un tā parādīta 200 – 250 tūkstošiem cilvēku), ko partija cenšas popularizēt arī YT.

Foto: Foto: ekrānšāviņš no YT reklāmu uzskaites lapas.

Tā kā FB reklāmu uzskaites rīks fiksē tikai tajā un Instagram nopirkto, nav iespējams pateikt, cik daudz kandidāti reklamējušies Tiktok, kas bijis nežēlīgas ironijas avots sociālo tīklu lietotājiem.

Foto: Foto: ekrānšāviņi no TikTok platformas

Konservatīvajiem tikai ministri

Ceturtie lielākie izdevumi bijuši Konservatīvajiem, kuri pēc FB datiem iztērējuši ap 8000 eiro un nopirkuši vismaz 48 reklāmas, bet YT 10,8 tūkstošus (KNAB uzrādījuši 10 000 eiro tēriņus). Partijas birojā to skaidroja ar provizorisko datu iesniegšanu kampaņas sākumā, ko pēc tam precizē.

Tās reklāmās pamatā redzami partijas ministri un viņu sasniegumi – vēlētāji, ja parādās, tad kā ministru pašbilžu fons.

Foto: Foto: ekrānšāviņš no YT reklāmu uzskaites lapas.

Populārākās reklāmas FB – klips ar Latvijas gāzes (LG) vadītāja, bijušā premjera Aigara Kalvīša citātu, kam pievienots paziņojums, ka visiem rēķini aug, bet LG vienalga, jo viņu interesēs strādā milzum daudz esošo un bijušo politiķu (par reklāmu samaksāti 2000 – 2500 eiro un tā parādīta 600 – 700 tūkstošiem sociālā tīkla lietotāju), kā arī ministru attēlu pavadīti paziņojumi, ka Saeimas debates par pāreju uz izglītību latviski parādījušas Kremļa simpatizētājus un ka krievu valoda nav valsts valoda, un runāt tajā ir pazemojoši.

Ar reklāmām Konservatīvie acīmredzami cenšas iekāpt Nacionālās apvienības (NA) ierastajā lauciņā, taču šī partija sociālajos tīklos sevišķi netērējas. FB 20 visvairāk maksājušo politisko reklāmu sarakstā NA nav. Proporcionāli daudz individuālo deputātu kampaņu, kas tiek liktas no sarakstu un partijas līderu lapām, bet par salīdzinoši mazām summām. Arī YT partija iztērējusi ap 2500 eiro 10 reklāmām, pamatā reklamējot mazzināmo saraksta līderi blakus reālajam partijas vadītājam.

Foto: Foto: ekrānšāviņš no YT reklāmu uzskaites lapas.

LKS – “mēs neesam Saskaņa”

Piektie lielākie tēriņi FB ir Latvijas Krievu savienībai (LKS), kura iztērējusi 7267 eiro par 10 reklāmām un 1,1 tūkstoti YT (KNAB tā reklāmas sociālajos tīklos vispār nav uzrādījusi). Individuāli FB reklamējas arī tās kandidāts Andrejs Pagors (17.vieta topā, nepilns 1000 eiro).

Foto: Foto: ekrānšāviņš no FB reklāmu uzskaites lapas.

Partijai ir pamatā divi vēstījumi – mēs aizstāvam nojaucamos padomju pieminekļus un neesam tādi “nodevēji” kā Saskaņa. “Tā ir sanācis, ka mēs esam uzticīga, bet brīžiem naiva tauta. Tieši tāds ir iemesls, kāpēc daudzi no mums gadiem atbalstīja partijas, kas nodevušas mūsu intereses un ļāvušas uzplaukt neslēptai rusofobijai, un Saeimā nav bilduši nevienu vārdu mūsu aizstāvībai,” reklāmā vēsta LKS Kurzemes saraksta līdere Jeļena Osipova. “Esošā vara izmanto situāciju pasaulē un nojauc to, kas mums ir dārgs, un solās bargi sodīt visus nojaukšanas pretiniekus. Tāpēc nonest vajag nevis pieminekli, bet melnu un naidīgu varu,” papildina Pagors, piebilstot, ka Rīgas mērija Nila Ušakova (Saskaņa) vadībā esot veicinājusi Uzvaras pieminekļa bojāšanos.

Šķelšanas tēmu vēl tālāk attīsta viens no saraksta līderiem Miroslavs Mitrofanovs, reklāmā sakot, ka cilvēkiem, kuri grib atbalstīt valsti krīzē ievedušos, jābalso par pirmo sarakstu (JV – red). Tiem, kuri grib pārmaiņas – “par galveno opozīcijas spēku” (LKS jaunākajās sabiedriskās domas aptaujās ir zem 5% robežas, kas jāpārvar, iekļūšanai parlamentā. Saskaņa ir augstāk, opozīcijā visu parlamentu atsēdējusī ZZS arī – red.). “Izvēle vienkārša – vai nu viņi, vai mēs ar jums,” reklāmā rezumē Mitrofanovs.

Foto: Foto: ekrānšāviņš no YT reklāmu uzskaites lapas.

Saskaņa, kura iepriekšējās vēlēšanās ievērojami reklamējās sociālajos tīklos, šoreiz FB faktiski nemanāma – pirmajās 20.vietās reklāmu pircēju vidū FB partijas nav, bet ir divi cilvēki: Zemgales saraksta līderis Andrejs Kazačkovs un Vidzemes saraksta līderis Ivars Zariņš. “Ir partijas vēlēšanu reklāmas plāns. Kas grib papildus likt reklāmu sociālajos tīklos, iemaksā partijas kontā, lai var kontrolēt kopējo summu (..) un tad šo summu var izmantot,” Re:Baltica teica Zariņš. “Es to nedaudz daru, jo man ir, ko teikt. Par citiem nezinu.”

Saskaņa vairāk reklamējas YT, kur izvietotas vismaz 60 reklāmas, iepazīstot ar kandidātiem un kritizējot esošās valdības lēmumus. Taču tā promocijai tērē maz (2,8 tūkstošus) un reklāmas redz salīdzinoši neliels cilvēku loks.

Progresīvie – Briškens, Briškens un vēlreiz Briškens

Sestie lielākie tēriņi reklāmās sociālajos tīklos ir Progresīvajiem (pēc FB datiem 4653 eiro, YT 1050 eiro, pēc pašu deklarētā KNAB 3769 eiro). Sociālie tīkli ir galvenā vieta, kur saraksts reklamējas (vēl nedaudz ir vides reklāmu). Reklāmu ir daudz (gandrīz 200), bet tās nesasniedz vairāk par 80 000 – 90 000 cilvēku. FB uzsvars tiek likts uz partijas plašai auditorijai mazpazīstamo premjera kandidātu Kasparu Briškenu, bet īsi klipi iepazīstina arī ar dažām citām zināmākajām sarakstu sejām. YT reklāmās partija vairāk runā par programmatiskām lietām.

Foto: Foto: ekrānšāviņš no YT reklāmu uzskaites lapas.

ZZS – Lembergs un koncerts

ZZS ir 14. lielākais politiskais reklāmdevējs FB, bet summa ir relatīvi niecīga – 1120 eiro par 57 reklāmām. YT partija nereklamējas.

Dominē vai nu reklāma par vēlēšanās nekandidējošā “premjera kandidāta” Aivara Lemberga tikšanos ar iedzīvotājiem, vai aicinājums uz bezmaksas koncertu ar grupu “PārNovadnieki”. Četras no FB reklāmām ir pret premjeru Kariņu. Interesanta detaļa – viena no reklāmām vēsta, ka skolotāju streiks ir viņa valdības vaina, bet blakus reklāma par ZZS vienošanās memorandu ar pedagogu arodbiedrību.

Īpašs kampaņas žanrs ir iedzīvotāji jautā – Lembergs atbild.” “Labdien, Aivara kungs! Ja jūs būtu valdībā, vai jūs ļautu strādāt pedagogiem, kuri nav vakcinējušies? Ne tikai pedagogi, bet arī visi pārējie, kas dabūja aiziet no darba, es esmu viena no tām,” vaicā kāda sieviete. “Sveiciens no rietumiem! Es uzskatu, ka pedagogi var strādāt, arī nevakcinēti. Tā arī tas notika ilgu laiku, pusotra gada, piemēram, bērnudārzos, un ne tikai pedagogi, bet arī viss personāls strādāja. Tie pasākumi, kas tika veikti 2021.gada nogalē, tie bija vienkārši populisms un nekas cits,” atbild Lembergs.

Ar “sveiciens no rietumiem” sākas arī nu jau folklorizētais kampaņas video ar Lembergu un zeķubiksēm, kurā viņš uzskaita preces, ko valdība C19 laikā aizliegusi tirgot. Par šīs reklāmas popularizēšanu samaksāti vairāk nekā 100 eiro un tā sasniegusi 20 – 25 tūkstošus cilvēku, lielākajai mērķgrupai esot sievietēm pēc 55 gadu vecuma.

Foto: Foto: FB reklāmu uzkrāšanas rīks

Pārējo partiju tēriņi reklāmām FB neietilpst ne 20 lielākajos politiskajos reklāmos, ne arī uzrādās kā apjomīgas kampaņas YT. Kopumā visas partijas kā sociālo tīklu reklāmu tēriņus KNAB deklarējušas 85,8 tūkstošus eiro.

Piezīme: no FB reklāmu krātuves dati ievākti par pēdējām 90 dienām, no YT par periodu jūnijs – 23.septembris.

Foto: Disclaimer

Visu atbildību par Eiropas Mediju un informācijas fonda (EMIF) atbalstīto saturu uzņemas materiālu autori. Tam nav jāatspoguļo vai tas nav jāuztver kā EMIF vai fonda partneru – Calouste Gulbenkian fonda un Eiropas Universitātes institūta – viedoklis.

The sole responsibility for any content supported by the European Media and Information Fund lies with the author(s) and it may not necessarily reflect the positions of the EMIF and the Fund Partners, the Calouste Gulbenkian Foundation and the European University Institute.

Tēmas
Aktuālais šodien
Jaunākās ziņas
Svarīgākais
Uz augšu