“Šobrīd ostā notiekošie digitalizācijas procesi, arvien lielākā datu plūsmas un datu apmaiņas nepieciešamība, arvien lielākas prasības ostas drošībai, autonomi vadāmie peldlīdzekļi, dronu izmantošana, autonoma un automātiska piekļuves sistēma ostai un termināļiem, kā arī visdažādākās automātiskās ostas iekārtas arī Rīgas brīvostas pārvaldei liek domāt kā nodrošināt ostas procesus ar nepieciešamo datu plūsmas ātrumu, nepārtrauktību un drošību. 5G tīkls un ar to saistītie risinājumi jau visai drīz varētu kļūt par nepieciešamību arī Rīgas ostā”, paneļdiskusijā “Nākotnes osta” uzsvēra Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš.
Paneļdiskusijas dalībnieki bija vienisprātis - ostu daudzveidīgā ekosistēma ar visdažādākajiem dalībniekiem, īpašajām prasībām drošībai, starptautisko vidi un milzīgo ģenerēto datu apjomu ir ne tikai piemērota vide jauno 5G tehnoloģiju testēšanai, bet arī viena no pirmajām nozarēm, kur 5G tīkls kļūs par būtisku nepieciešamību.
Pirmais jūrniecības un ostu tehnoloģiju 5G testa poligons darbojas Plimutas ostā Lielbritānijā, kur Jūras biznesa tehnoloģiju centra (Marine Business Technology Centre, MBTC) operētais privātais 5G tīkls tiek izmantots jauno digitālo tehnoloģiju testēšanai un ieviešanai. “Mūsu centrā 5G tīkls ļauj testēt nākamās paaudzes kuģošanas un ostu tehnoloģijas. Galvenokārt tie ir autonomi kuģi, dažādi autonomas darbības kuģojoši objekti, kas darbojas gan virs ūdens, gan zem ūdens, kā arī autonomi lidojoši objekti – droni u.c. Visas šīs tehnoloģijas ir paredzētas, lai sadarbojoties savā starpā uzlabotu kuģošanas un ostu darbības efektivitāti un drošību. Taču šobrīd galvenais izaicinājums un jautājums, kas jārisina, lai 5G tehnoloģijas varētu veikt sev paredzētās funkcijas, ir trūkstošais regulējums – vienoti noteikumi un standarti saistībā ar autonomiem peldlīdzekļiem pasaules jūrās”, uzskata Plimutas MBTC direktors Robs Vatsons (Rob Watson).