Vai mums tālu līdz Tallinai jeb kas notiks ar "Rīdzinieka karti"? (4)

CopyLinkedIn Draugiem X
Rīgas domes priekšsēdētāja rokas ar "Rīdzinieka karti" preses brīfingā, kurā informē par 2014.gadā gaidāmo Rīgas sabiedriskā transporta cenu politikas reformu.
Rīgas domes priekšsēdētāja rokas ar "Rīdzinieka karti" preses brīfingā, kurā informē par 2014.gadā gaidāmo Rīgas sabiedriskā transporta cenu politikas reformu. Foto: Ieva Lūka/LETA

Daudzās pasaules pilsētās pastāv iedzīvotāju kartes, kas dod iespēju saņemt dažādas privilēģijas un atlaides. Piemēram, Tallinas iedzīvotāja karte ļauj bez maksas izmantot sabiedrisko transportu. Par ko tādu rīdzinieki var tikai sapņot! Tomēr mums ir sava "Rīdzinieka karte", kas tika radīta gan kā transporta, gan kā atlaižu karte. Pagātnē karte tik tiešām piedāvāja daudzas atlaides, tomēr pēdējā laikā šķiet, ka arī to skaits ir sarucis.

Kādas tad ir "Rīdzinieka kartes" perspektīvas? To skaidroja RUS TVNET. 

Mērķis - Rīgā kā Tallinā

"Rīdzinieka karte" tika ieviesta 2013. gadā un bija toreizējā Rīgas mēra Nila Ušakova projekts. Kartes ideja bija sniegt rīdziniekiem atlaides braucieniem. Plānotā atlaide bija nozīmīga - 50% no biļetes vērtības. Atlaižu mērķis bija aicināt cilvēkus deklarēt savu dzīvesvietu Rīgā, kur arī maksāt nodokļus. 

2013. gadā Ušakovs sacīja, ka atlaides rīdziniekiem sabiedriskajā transportā ir pirmais solis bezmaksas sabiedriskā transporta virzienā - līdzīgi, kā Tallinā. Tāpat karte nodrošināja bezmaksas braucienus atsevišķām rīdzinieku grupām - nestrādājošajiem pensionāriem, skolēniem, invalīdiem un citiem.

Realizācija

Diemžēl iecerēto neizdevās īstenot - pret atlaidēm Rīgas sabiedriskajā transportā iestājās Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, kas Rīgas pašvaldības ieceri atzina par diskriminējošu. Neraugoties uz Ušakova un viņa komandas argumentiem, ka līdzīgu praksi piekopj arī citas pašvaldības Latvijā, piemēram, Jūrmala, vienošanos neizdevās panākt. Tā rezultātā rīdziniekiem izpalika 50% lielā atlaide. 

Neraugoties uz to, "Rīdzinieka karte" attīstījās un kļuva par daudzfunkcionālu rīku, ar kā palīdzību bija iespējams saņemt dažādus sociālos pakalpojumus, atlaides Rīgas Dzemdību namā, 1. un 2. slimnīcā, Rīgas Zoodārzā, kā arī izmantot to kā elektronisko maciņu stāvvietu apmaksai un kā elektronisko atslēgu dzīvojamajām mājām. 

Interesanti, ka "Rīdzinieka karte" ideālā gadījumā varēja palīdzēt atrisināt sociālās problēmas, kā, piemēram, mobingu skolā. Kā stāstīja Ušakovs, viena no skolām izmēģināja brīvpusdienu piešķiršanu tiem skolēniem, kuriem ir "Rīdzinieka kartes". Tas ļāvis bērniem no mazturīgām ģimenēm nepievērst sev uzmanību un nekļūt par apsmiekla objektu. 

Bez šaubām, kartes ieviešanas brīdī tas bija mūsdienīgs un tehnoloģiski attīstīts lēmums. Tiesa gan, "Rīdzinieka kartes" pakalpojums tika kritizēts par to, ka šis pakalpojums pašvaldībai izmaksāja pārāk lielu summu. 

2019. gada aprīlī Ušakovu no Rīgas mēra amata atstādināja toreizējais reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce. Pats Ušakovs savu atstādināšanu no sauca par "pretlikumīgu un neprofesionālu", tomēr viņš par mēra amatu necīnījās. Tā vietā, lēma kandidēt Eiropas Parlamenta vēlēšanās, kas viņam ļāva kļūt par Eiropas Parlamenta deputātu. 

Pēc Ušakova aiziešanas "Rīdzinieka karte" lēnām sāka zaudēt atlaides. 2021. gadā tika atceltas atlaides arī pašvaldības autostāvvietu izmantošanai.  

"Rīdzinieka kartes" nākotne

Rīgas dome vēsta, ka pakāpeniski atteiksies no "Rīdzinieka kartes" sistēmas, jo šis pakalpojums ir ļoti dārgs. 

2023. gadā "Rīdzinieka karte" turpinās pildīt e-talona funkcijas Rīgas sabiedriskajā transportā. Tāpat joprojām būs pieejama e-maciņa funkcija. Kā norādīja Rīgas domes pārstāvis Mārtiņš Vilemsons, tās arī būs vienīgās divas funkcijas, kas nākotnē būs pieejamas ar "Rīdzinieka karti". 

Izskatās, ka Rīga joprojām ir tālu no Tallinas, kas piedāvā bezmaksas sabiedrisko transportu pilsētas iedzīvotājiem. No 31. decembra šis attālums vien pieaugs. Kā nesen vēstīja pašvaldības uzņēmums "Rīgas satiksme", no Jaunā gada iepriekšējo 1,15 eiro vietā 90 minūšu biļete maksās 1,50 eiro. Ir arī laba ziņa - mēneša abonementa maksa samazināsies līdz 30 eiro. Arī atlaides atsevišķām iedzīvotāju grupām saglabāsies. 

Raksta autore ir Marina Altmane - mediju maratona "Pilsoniskie žurnālisti medijiem" dalībniece.

Komentāri (4)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu