Aptauja: neatļautu riepu krājumu pārstrāde jānodrošina teju uzreiz

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova/LETA

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju jeb 85% uzskata, ka atbildīgajiem dienestiem būtu jānodrošina neatļauto riepu krājumu izvešana un pārstrāde uzreiz pēc to atrašanas vai pāris mēnešu laikā. Tas nozīmē, ka riepām no Rīgas lielākā pretlikumīgā riepu krāvuma Čiekurkalnā bija jābūt jau izvestām, liecina Vides aizsardzības kluba (VAK) veiktais pētījums, kas īstenots sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru «SKDS».

Aptauja arī atklāj, ka vairāk nekā trešdaļa jeb 36% respondentu uzskata, ka nelegāli uzkrāto riepu krāvumu ir jāpārstrādā par valsts līdzekļiem.

«Pētījuma rezultāti uzskatāmi parāda, ka nelegālo riepu krāvumu veidošanās pilsētā satrauc ne tikai vides aktīvistus, bet arī lielāko daļu Latvijas iedzīvotāju, turklāt viņi vēlas daudz aktīvāku atbildīgo dienestu iesaisti problēmas risināšanā, tostarp izmaiņas likumdošanā, kas ļautu valstij šādus riepu krājumus izvest un pārstādāt par budžeta maksātāju līdzekļiem,» iedzīvotāju aptaujas datus komentē biedrības «Vides aizsardzības klubs» prezidents Arvīds Ulme.

Ņemot vērā, ka lielākais vairums jeb 61% aptaujāto atzīst, ka nolietotās riepas atstāj servisā, Vides aizsardzības kluba prezidents vērš uzmanību uz vēl kādu bīstamu tendenci.

«Pieņemu, ka cilvēki, kuri savas nolietotās riepas atstāj autoservisos, tic, ka šie bīstamie atkritumi tiks savākti un pārstrādāti. Taču ir tādi komersanti kā SIA «Nordic Recycling», kam ir izsniegta licence riepu apsaimniekošanā, kas diemžēl lauž sabiedrības uzticību. «Līdz ar to daudzos autoservisos veidojas bīstami un neatļauti riepu krāvumi,» zina stāstīt Arvīds Ulme.

Biedrības vadītājs arī norāda, ka daudzviet Latvijā izveidojušies riepu kalni pārsniedz to pieļaujamo apjomu vai uzglabāšanās ilgumu, jo uzņēmumiem, kuru pārraudzībā ir šo atkritumu pārstrāde, realitātē nav attiecīgās kapacitātes tos uzglabāt un nodot pārstrādei vai pārstrādāt pašiem atbildīgi, droši un atbilstoši visiem noteikumiem.

Pēc VAK domām, šādu situāciju varētu novērst, izstrādājot caurspīdīgus, detalizētus un skaidri definētus noteikumus atkritumu apsaimniekošanas licences izsniegšanai.

Šādu soli kā labāko iespējamo risinājumu atbalstījuši arī 67% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, kas norādījuši, ka nepieciešams ieviest stingrāku normatīvo regulējumu.

Vides aizsardzības klubs aicina valsti, nekavējoties izvest ārā riepas no Starta ielas 7 un 7a un nodrošināt to pārstrādi; izstrādāt stingrāku kārtību un prasības Atkritumu apsaimniekošanas likumā par to, kā notiek riepu savākšana, pārstrāde un šā procesa kontrole jeb uzraudzība; skaidrāk definēt riepu pārstrādes prasības, lai tās nekrātos nevienam nevajadzīgos riepu blokos; noteikt lielāku atbildību riepu importētājiem un augstākus sodus par prasību neievērošanu un iekasēt dabas resursu nodokli par riepām un par šo naudu organizēt riepu savākšanu un pārstrādi, ja privātie apsaimniekotāji nespēj to nodrošināt.

Pētījumu veica Vides aizsardzības klubs sadarbībā ar sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS laika posmā no 17. līdz 22. janvārim. Tās laikā tika aptaujāti 1005 iedzīvotāji visā Latvijā vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu