Pagaidām pāragri runāt, kādu ietekmi «tikumības vadlīnijas» atstās uz skolēnu

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Evija Trifanova/LETA

Šobrīd būtu pāragri runāt, kā «tikumiskās un valstiskās audzināšanas» vadlīnijas varētu ietekmēt skolēna nākotni, tās vēl ir izstrādes posmā un nav pat ieviestas, TVNET sacīja Valsts izglītības satura (VISC) pārstāve Diāna Āboltiņa.

Viņa akcentēja, ka vadlīniju mērķis noteikti nav radīt jaunajā cilvēka nepilnvērtīgu un mānīgu uztveri par labā un ļaunā procesiem pasaulē, tālab pie vadlīniju izstrādes un ieviešanas strādā zinoši eksperti, kuri uzņemas atbildību, par dokumentā iekļauto saturu.«Daudz būs atkarīgs arī no pašiem pedagogiem, kā viņi interpretēs vadlīnijas, taču vadlīniju izstrādes projektā šobrīd ietvertie tikumi: drosme, cieņa, mērenība, solidaritāte, taisnīgums, krietnums, godīgums, brīvība, atbildība, centība un līdzcietība, tieši otrādi varētu mācīt cilvēkam tās labākās īpašības kopējās pasaules uztverē, izglītības un attīstības procesā,»norāda Valsts izglītības satura centrs.

Noteikumu projekts jāiesniedz Ministru kabinetā līdz šā gada 1.jūnijam.

21. gadsimts ir izaicinājums ne tikai mācīšanās, bet arī audzināšanas procesa īstenošanai, un līdz šim Latvijā nav bijis pietiekamas akadēmiskas un praktiskas diskusijas par mūsdienīgas audzināšanas principiem, kā arī dokumenta, kas reglamentētu audzināšanas procesu, norāda Āboltiņa.

VISC vienmēr atbilstoši kompetencei ir paudis nostāju par vērtību izglītības būtisko lomu vispārējas izglītības saturā, uzsverot pedagoga profesionālo neatkarību un atbildību izglītības procesa īstenošanā.

VISC par būtiskiem vadlīniju izstrādē uzskata šādus principus: vērtību dimensijas stiprināšana izglītībā, kompetenču pieeja, izglītības saturs mācību un audzināšanas darba veselumā, kritiskās domāšanas, morālās spriestspējas un bērna rīcībspējas aktualizēšana, praktiska lietderība, zinātniskums, sistēmiskums, dialogs un atvērtība.

Centrs vadlīniju izstrādē esot uzklausījis arī nevalstiskās organizācijas.

Ziņots, kaSaeimas vairākums atbalstīja normu Izglītības likumā iekļaut pantu «Izglītība un tikumība». Valsts izglītības satura centram uzdots līdz 1.jūnijam iesniegt valdībā noteikumus par tikumiskās audzināšanas vadlīnijām.

Likums paredz, ka izglītības sistēma nodrošina izglītojamā tikumisko audzināšanu, kas atbilst Latvijas Republikas Satversmē ietvertajām un aizsargātajām vērtībām, īpaši tādām kā laulība un ģimene.Izglītības iestāde, izņemot augstskolas, aizsargā izglītojamo no tādas informācijas un metodēm izglītības un audzināšanas procesā, kas neatbilst šā likuma mērķī ietvertajai izglītojamā tikumiskās attīstības nodrošināšanai.

Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) ilggadējā vadītāja Laila Rieksta-Riekstiņa gan nekad nav saņēmusi sūdzības, ka bērni skolā tiek audzināti netikumīgi, un viņa ir pārliecināta, ka daudz lielāka problēma ir informatīvā vide ārpus skolas.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu