/nginx/o/2018/07/13/8909341t1hcf8c.jpg)
Uz TVNET lasītāju jautājumiem par bonus-malus klasēm atbild Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.
1. Labdien. Sakiet, lūdzu, kāpēc mana auto ieņemamā klase ir palielinājusies no 8. uz 14.klasi? Vai tā varētu būt kļūda?
Visticamāk, iemesls Bonus – malus riska klases paaugstināšanai ir savulaik no vecā uz jauno transportlīdzekli nepārnestās klases. Ja jums ir piederējusi viena automašīna, bet pēc tam jūs nolēmāt to pārdot un nopirkt jaunu, tad piereģistrējot jūsu jaunā automašīna automātiski nokļūst sākumklasē jeb 6.riska klasē. Līdzšinējā kārtībā bija iespēja riska klases no vecā braucamrīka pārnest uz jauno, iesniedzot iesniegumu apdrošinātājam. Pieredze rāda, ka ne vienmēr tas tika izdarīts, kā rezultātā autoīpašnieks ar jauno transportlīdzekli ieņēma zemāku klasi nekā varēja ieņemt.
Jaunajā sistēmā klašu pārnešana notiek automātiski. Līdz ar to tā jau pašos pirmsākumos jūsu vēsturē novērš šo nepilnību un tā rezultātā jūs automātiski ieņemiet augstāku riska klasi nekā līdz šim.
2. Ja uzņēmumam ir pieci auto – 14. BM klase, diviem 8.BM klase, 6.BM klase un diviem 10.BM klase. Vidējā klase iznāk 11.BM klase, bet pēc jaunās sistēmas – tikai 10.klase. Kāpēc tā?
Transportlīdzekļu īpašnieku Bonus-malus riska klase netiek noteikta, sasummējot kopā visas līdzšinējās klases un izdalot ar transportlīdzekļu skaitu.
Sistēma balstās uz algoritmiem, kas automātiski aprēķina ieņemamo riska klasi, balstoties uz vienam īpašniekam piederošo transportlīdzekļu apdrošināšanas vēsturi par pēdējiem vienpadsmit gadiem – apdrošināto dienu un izraisīto negadījumu skaitu.
Jūsu autoparka gadījumā ir transportlīdzeklis, kas izraisījis negadījumu tieši pēdējā gada laikā. Pateicoties lielajam apdrošināto dienu skaitam (visas automašīnas ir regulāri apdrošinātas) šis viens negadījums patiesībā ir atstājis ļoti nelielu ietekmi uz kopējo klasi.
Ja riska klase tiktu rēķināta līdzšinējā kārtībā, tad tā tiktu samazināta par 30% tam auto, ar kuru tika izraisīts negadījums, un tas iekļūtu paaugstināta riska jeb malus 5. klasē. Tas, visticamāk, nozīmētu, ka apdrošinātājs šai automašīnai piemērotu augstāku samaksu par OCTA.
Jaunā aprēķināšanas kārtība ļauj arī šobrīd jums piederošajiem transportlīdzekļiem ieņemt salīdzinoši augsto 10.riska klasi. Tai pašā laikā vēlos aicināt autoīpašniekus un autovadītājus būt uzmanīgiem un izvairīties no negadījumu izraisīšanas, jo tie atstās ietekmi uz visu vienas klases transportlīdzekļu ieņemamo riska klasi, kas savukārt ietekmē arī apdrošināšanas cenu.