/nginx/o/2018/07/13/8923537t1h4d66.jpg)
Esam laukos nokļuvuši pilsētnieki, un mums pieder neliela saimniecība. Jaunai tehnikai naudas nepietiek, tāpēc vēlamies iegādāties lietotu, taču labu traktoru, par to nepārmaksājot. Kā izvērtēt traktora tehnisko stāvokli? Vai to var izdarīt vienīgi speciālists?
Zigurds Smiltenē
Nopirkt labu lietotu traktoru ir krietni vien sarežģītāk, nekā iegādāties no dīlera jaunu ar noteiktu garantiju. Turklāt šajā situācijā jārēķinās ar zināmu risku. Protams, vislabāk būtu, ja pirms iegādes tehnikas līdzekli pārbaudītu pārdošanā neieinteresēts speciālists. Ja tas nav iespējams, traktora novērtēšana ir paša ziņā. Lai šis process kļūtu skaidrāks un vienkāršāks, var izmantot lauksaimniecības mašīnu speciālista, inženiera, LLU Spēkratu institūta docenta, zinātnieka Jāņa Tupiņa ieteikto taktiku.
Bez steigas
Traktora tehniskā stāvokļa pārbaudi un vērtēšanu veic pamatīgi un bez steigas, aplūkojot pilnīgi visus galvenos agregātus un mezglus.
Vispirms vajadzētu pārliecināties, vai traktors nav uzfrišināts speciāli pārdošanai, piemēram, pārkrāsots, nomainītas atsevišķas detaļas un citādi atjaunināts. Ja tā ir, apskati veic vēl rūpīgāk, jo iespējams, ka šādā veidā pārdevējs cenšas slēpt ļoti nopietnus bojājumus. Ja pircējs konstatē vai pārdevējs pats paziņo par traktora tehniskajām problēmām, vajadzētu aprēķināt, cik līdzekļu jāiegulda, lai tas atkal būtu labā darba kārtībā, jo var izrādīties, ka remontā iztērētā nauda un traktora cena kopsummā stingri pārsniegs tehnikas līdzekļa patieso vērtību.
Riepas
Traktora apskati var sākt ar tā riteņiem, jo pēc riepu nolietojuma iespējams noteikt iepriekšējos izmantošanas pamatveidus. Vienmērīgi nodilušas riepas ir traktoriem, kas galvenokārt strādājuši lauku darbos. Savukārt nevienmērīgs riepu nodilums liecina, ka traktors izmantots arī transportēšanas darbos, tāpēc daudz pārvietojies pa cietu ceļa segumu.
Motors
Motora tehnisko stāvokli raksturo tā iedarbināšanas vieglums. Siltā laikā dīzeļmotoram jāsāk darboties 2 – 3 minūšu laikā, bet aukstā laikā apmēram 5 – 8 minūtēs. Ja iedarbināšanai vajadzīgs ilgāks laiks, iespējams, ka ir pazemināta kompresija, bojāta degvielas padeve vai iedarbināšanas iekārta.
Pirms pielaist traktoru, pārliecinieties, vai motors nav uzsildīts iepriekš, lai to varētu vieglāk iedarbināt. Turklāt, motoru iedarbinot, vajadzētu uzmanīgi ieklausīties, vai vienlaikus sāk darboties visi motora cilindri, vai nav dzirdami kādi neraksturīgi trokšņi.
Ja traktora motoru iedarbina siltā laikā, jau pēc 5 – 8 minūtēm tam jāsasniedz normālais temperatūras režīms. Aptuveni to var noteikt pēc dūmošanas ilguma – parasti pēc iedarbināšanas motors pārstāj dūmot, kad sasniegti + 50... + 60 oC. Ja iesildīšanas laiks ir garāks, visbiežāk tā cēlonis ir bojāta dzesēšanas sistēma. Kad motors iesildīts, pārbauda visu traktora mēraparātu rādījumus.
Ja iesildīts motors turpina dūmot, tā ir pirmā pazīme, ka tam ir tehniskas problēmas.
Dūmošana
Pēc dūmošanas intensitātes un dūmu krāsas var noteikt iespējamos defektus un kļūmes:
nmelnas atgāzes rodas degvielas nepilnīgas sadegšanas dēļ. To var izraisīt: defekti sprauslās (visbiežāk nepietiekams degvielas izsmidzināšanas spiediens), izdilušas augstspiediena sūkņa sekcijas, aizsērējis gaisa filtrs, nepareizi noregulēts degvielas iesmidzināšanas moments;
- zilas atgāzes veidojas, ja pastiprināti izdeg eļļa, tātad defekts meklējams izdilušos vai iekoksējušos virzuļa gredzenos. Var būt arī izdiluši cilindri. Par virzuļa – cilindra grupas izdilumu papildus var pārliecināties pēc atgāzu noplūdes motora karterī, ko redz pa eļļas iepildes atveri, noņemot tās vāciņu;
- pelēki baltas atgāzes liecina par traucētu, nepilnīgu degvielas sadegšanu. Cēlonis var būt spiediens kompresijas gājiena beigās vai nekvalitatīvi sagatavots degmaisījums;
- gaiši baltus dūmus var izraisīt dzesēšanas šķidruma iekļūšana degkamerā.
Vislabāk motora stāvokli raksturo tā attīstītā jauda. Protams, visprecīzāk to var noteikt ar speciālām iekārtām un ierīcēm, taču iespējams izmantot vienkāršāku pārbaudes paņēmienu. Tā būtība – iesildītu četrcilindru motoru darbina ar pilnu degvielas padevi, tad pēc kārtas pārtrauc degvielas padevi sprauslām. Vispirms atslēdz trīs cilindrus un vēro, vai tas spēj darboties ar vienu cilindru, tā pārbauda visus četrus cilindrus. Ja visi strādā viencilindra režīmā, tas nozīmē, ka motora jaudas pazeminājums nav lielāks par 15 – 20 % no nominālās jaudas, tātad motora tehniskais stāvoklis ir apmierinošs. Turpretī, ja motors darbā ar vienu cilindru slāpst, konkrētā cilindra jauda ir zemāka par 80 – 85 % no nominālās jaudas, un tam ir kāds būtisks bojājums.
Motora tehnisko stāvokli raksturo arī eļļas nodegums karterī, tam dienā nevajadzētu būt lielākam par 2 – 3 % no pamatdegvielas dienas izlietojuma.
Pēc motora aptuveni var spriest arī par pārējiem traktora mezgliem. Taču vēl jāpārbauda arī traktora sajūgs, pārnesumkārba, ritošā un vadīšanas iekārta, kā arī hidrauliskā uzkares sistēma. Šo testēšanu vislabāk veikt pārbaudes braucienos.
Kad noskatītais traktors ir rūpīgi pārbaudīts no ārpuses un iekšpuses un gūts daudzmaz ticams priekšstats par šā agregāta kopējo tehnisko stāvokli, nepieciešamajiem ieguldījumiem tā remontā, kā arī iespējamo kalpošanas ilgumu, var uzsākt sarunas par potenciālā pirkuma cenu.
Cik maksā?
Pirms iegādāties noteiktas markas un modifikācijas traktoru, vajadzētu uzzināt, cik tas maksājis jauns, jo lietota traktora cenu orientējoši var noteikt arī pēc sākotnējās cenas krituma nostrādātajos gados. Tagad arī Latvijā, tāpat kā pārējās ES valstīs un daudzviet pasaulē, cenu pazeminājuma procentus nosaka atbilstoši jau izstrādātai sistēmai, kurā fiksēts cenu kritums attiecīgu marku un modeļu traktoriem pēc to vecuma (Latvijas zemnieki šādu informāciju pagaidām var iegūt vienīgi internetā vai Rietumeiropā iznākušos specializētos lauksaimniecības žurnālos). Orientējoši – piecus gadus veciem vidējas jaudas 60 – 70 ZS traktoriem sākumcenas pazeminājums ir apmēram 50 - 60%, lielākas jaudas traktoriem – apmēram 25 – 30%, tālākais lietotu traktoru cenas pazeminājums ir vidēji 3 – 4% gadā.
Ja lietotu traktoru pērk no ražotājfirmas oficiālā pārstāvja, risks iegādāties to bojātu ir daudz mazāks. Firmu piedāvātie ievestie lietotie traktori parasti ir rūpīgi remontēti, un pārdevējs tiem paredz noteiktu garantijas laiku. Diemžēl šiem traktoriem cenas ir augstākas. Ja lietotu traktoru pārdod dīleris, kurš to iegādājies no zemnieka, (apmainot viņa veco traktoru pret jaunu), tā tehniskais stāvoklis var būt dažāds. Tomēr arī šiem traktoriem, pirms tos pārdod, parasti novērš vismaz nopietnākos bojājumus. Arī tas iespaido cenu. Ja lietoto traktoru pērk tieši no īpašnieka, vajadzētu uzzināt tā pārdošanas iemeslus, kā arī šīs tehnikas līdzšinējās izmantošanas veidu un apstākļus.
***
SVARĪGI
Izvēloties lietotu lauksaimniecības tehniku, varbūt vajadzētu ievērot vācu fermeru filozofiju, ko varētu noformulēt šādi: labāk saimniecībā viens lietots, toties spēcīgs traktors, nevis jauns, bet mazjaudīgs.