/nginx/o/2018/07/14/8999517t1h8f87.jpg)
Jau no 15.septembra transportlīdzekļu īpašnieku ērtībām OCTA apdrošināšanas risku izvērtēšanas sistēmu Bonus - malus, kas iedala transportlīdzekļu īpašniekus riska klasēs pēc to apdrošināšanas un izraisīto negadījumu vēstures, nolemts būtiski pilnveidot. Izmaiņu rezultātā daļai autoīpašnieku ieņemamās riska klases izmainīsies.
Tādēļ jau no šodienas www.ltab.lv sadaļā "Bonus - malus" ir ievietots kalkulators, kas ļaus autoīpašniekiem uzzināt savu jauno ieņemamo riska klasi.
Vienkāršota sistēmas darbība
Risku izvērtēšanas sistēmas Bonus - malus darbība tiks vienkāršota. No 15.septembra transportlīdzekļu īpašniekiem vairs nevajadzēs rakstīt iesniegumu apdrošinātājiem par riska klašu apvienošanu vai pārcelšanu - tas notiks automātiski. Turklāt viena īpašnieka vairākiem vienas kategorijas transportlīdzekļiem būs viena un tā pati riska klase. Pārdodot un nopērkot jaunu transportlīdzekli, riska klases pārcelsies automātiski, iegādājoties jaunu transportlīdzekli papildus esošajam, tas iekļūs nevis sākumklasē, bet gan jau esošā transportlīdzekļa riska klasē.
Transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsture visiem viņam piederošajiem transportlīdzekļiem tiks vērtēta par pēdējiem vienpadsmit gadiem. Tas ļaus tiem transportlīdzekļu īpašniekiem, kas, savulaik nomainot transportlīdzekli, nebija veikuši pazemināta riska klašu pārnešanu (līdz ar to iekļuvuši zemākā riska klasē, nekā varēja), pēc 15.septembra iekļūt augstākā Bonus - malus klasē, atgūstot savulaik uz jauno transportlīdzekli nepārnestās klases.
Bonus - malus autoparkam
Jaunā kārtība attieksies arī uz juridiskajām personām un tām piederošajiem autoparkiem. Ja īpašniekam pieder vairāki transportlīdzekļi, bet ar kādu no tiem tiks izraisīts negadījums, tad tas var ietekmēt visu piederošo transportlīdzekļu klasi, kas pazemināsies nevis vienam transportlīdzeklim, bet gan automātiski visiem vienādi. Tai pašā laikā īpašniekiem ar autoparku negadījums var vispār neatstāt ietekmi uz apdrošināšanas klasi.
Juris Stengrevics, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs: "Autoparkiem ar lielu kopējo apdrošināto dienu skaitu dažu negadījumu ietekmes uz riska klasi var nemaz nebūt. Jo transportlīdzekļiem lielāks kopējo apdrošināto dienu skaits un jo ilgākā periodā notikuši negadījumi, jo tiem būs mazāka ietekme uz kopējo klasi."
Piemēram, autoparks, kurā šobrīd ir apdrošināti 46 vienas kategorijas transportlīdzekļi, vēsturē bijuši apdrošināti vēl 37 transportlīdzekļi, izraisīti 22 negadījumi, vienpadsmit gados vairāk nekā 79 tūkstoši apdrošināto dienu, pēc sistēmas izmaiņām ieņems 9.riska klasi. Autoparks ar šobrīd apdrošinātiem 28 transportlīdzekļiem, vēsturē bijuši apdrošināti vēl 75 auto, izraisīti vairāk nekā 30 negadījumi, vienpadsmit gados gandrīz 150 dienas tūkstošu apdrošināto dienu, galarezultātā ieņems salīdzinoši augsto 11.riska klasi.
Par Bonus - malus
Saskaņā ar izmaiņām Bonus - malus (atlaide - piemaksa) klase tiks rēķināta attiecībā uz īpašnieku un tam piederošo transportlīdzekļu kategorijām. Sistēma sastāv no 17 riska klasēm: pazemināta riska jeb bonus klases no 7. līdz 17. (var tikt piemērots OCTA cenas samazinājums); paaugstināta riska jeb malus klases no 1. līdz 5. (var tikt piemērota cenas piemaksa), 6.klase jeb sākumklase, kurā automātiski nokļūst tie auto īpašnieki, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi sev piederošajam transportlīdzeklim noteiktā kategorijā.
Sistēmas darbība ir centralizēta un pilnībā automātiska, kas nozīmē, ka transportlīdzekļu īpašniekiem tiks piemērotas vienādi augstas vai zemas Bonus – malus riska klases neatkarīgi no tā, kurā apdrošināšanas sabiedrībā tiks slēgts OCTA apdrošināšanas līgums. Atšķirsies tikai konkrētās sabiedrības piedāvātā polises cena, kā arī papildus piešķirtās atlaides, jo, lai arī Bonus – malus klase ir nozīmīgs OCTA polises cenu ietekmējošs faktors, tomēr ne vienīgais. Klases tiek pārskatītas vienu reizi gadā – septembrī.
Galveno izmaiņu kopsavilkums
Situācija. Līdzšinējā Bonus - malus riska klases noteikšanas kārtība. Jaunā kārtība pēc 2009.gada 15.septembra
Vienam īpašniekam pieder vairākas automašīnas. Katrai veidojās sava Bonus - malus riska klase, kas ir atkarīga no konkrētā auto apdrošināšanas ilguma un izraisītajiem negadījumiem. Visām automašīnām, kas ietilpst vienā kategorijā, būs viena Bonus - malus riska klase. Visi vienas kategorijas automašīnu dati summējas kopā (apdrošināto dienu skaits, negadījumu skaits), kas ļauj automātiski noteikt ieņemamo klasi. Īpašniekam pieder viena automašīna, nav bijušas automašīnas pārdošanas vai maiņas / vai arī iepriekšējā automašīna pārdota un jauniegādātajai pārceltas klases no iepriekšējā auto. Katru gadu 15.septembrī riska klases tiek pārskatītas – vai nu palielinās par vienu klasi, vai saglabā esošo klasi (ja nav apdrošināts vismaz 275 dienas pēdējā gada laikā), vai arī samazinās, ja gada laikā ar automašīnu izraisīts negadījums.
Nav izmaiņu klases aprēķināšanā.
Ar kādu no īpašnieka automašīnām tiek izraisīts negadījums/-i. Tikai tai automašīnai, ar kuru izraisīts negadījums, automātiski samazinās klase, atbilstoši algoritmam. Riska klase samazinās automātiski visām vienam īpašniekam piederošajām automašīnām (vienas kategorijas).
Autoparka gadījumā, ja liels apdrošināto dienu skaits, izraisīts negadījums vai pat negadījumi var neatstāt ietekmi uz kopējo riska klasi. Īpašniekam paralēli ir piederējušas vairākas automašīnas. Mainoties automašīnām, tām nav veikta riska klašu pārcelšana vai apvienošana. Katrai veidojas sava klase. Riska klašu nepārcelšanas uz nākamo auto (nav apdrošinātājam iesniegts attiecīgs iesniegums) rezultātā īpašnieks iekļūst zemākā klasē, nekā tas varēja iekļūt. Sistēma automātiski izvērtē automašīnu vēsturi par pēdējiem 11 gadiem. Līdz ar to savulaik nepārceltās klases pārceļas automātiski.
Turpmāk tiek iegādāta jauna automašīna, bet iepriekšējā pārdota (vienas kategorijas ietvaros). Īpašniekam ir jāiesniedz apdrošinātājam iesniegums par riska klašu pārcelšanu. Jaunā automašīna automātiski iekļūst iepriekšējās automašīnas riska klasē. Nav nepieciešami riska klašu pārnešanas vai apvienošanas manevri.