Skip to footer
Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

Vīri būvē laivu (2)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto

Nepretendējot uz profesionāļu statusu, divās nepilnās dienās grupa entuziastu tika pie peldlīdzekļa. Kādreiz ne vienā vien latviešu sētā savām rokām vīri veica tādus darbus. Varbūt vērts pamēģināt?

"Kas gan tas par makšķernieku bez laivas?" smej kuldīdznieks, galdniekmeistars Jānis Embrekts. Domāts, darīts – četri vīri lika kopā prasmes, prātus un naudu, lai savām rokām taptu peldlīdzeklis. Laivas būve notika Aizputes tuvumā, pie karpu dīķa. Materiāli iepriekš tika izzāģēti atbilstošās detaļās un aizgādāti ar auto. Peldrīku iecerēts izmantot makšķerēšanai.

"Tas bija pirmais kucēns, kas jāslīcina," par paveikto saka Jānis, kurš pirms tam pavērojis vairākas laivas un aprunājies ar meistariem, tiem, kuri ne pirmo reizi ar pīpi uz jumta, "par īstu laivu darinātāju sevi saukt nevaru, bet izaicinājums pašam uzbūvēt bija." Savukārt pārējie no kompānijas – Normunds Knitners, Guntars Zariņš un Ventis Mellums – nākuši talkā ar naudu, duļļu pielāgojumiem un praktisku palīdzību darbu gaitā. Par nedēļas nogales piedzīvojumu tas izvērtās arī pārējiem iesaistītajiem: pusotra diena svaigā gaisā, vērojot, kā rosās vīrieši.

"Kad sētā ielīgoja auto ar bagāžā nostiprinātiem kokmateriāliem, neticēju, ka vispār kaut kas iznāks," pēc laivas nolaišanas ūdenī saka būvvietas saimnieka Normunda sieva Ināra. Ņemot vērā visus resur sus – pieredzi, līdzekļus un lai ku – būvēšana tika ieplānota iespējami lēta un racionāla.

Sagatavošanās

Vienā dienā darbnīcā iespējams pagatavot laivas detaļas: dibenu, ribas, kas arī vidējais sols, bortu dēļus, airus, soliņus un nenoliedzami svarīgu detaļu – figūru, kas rotā priekšgalu. Ja kādam trūkst nepieciešamo zināšanu un atbilstošu elektroinstrumentu, nāksies sadarboties ar meistariem vai ilgstoši piestrādāt pašam. Jāiegādājas koka skrūves, silikons, darva, otas. Nepieciešams elektriskais skrūvgriezis, ēvele.

"Egles vietā var izmantot arī lapu koku, bet tas jūtami sadārdzinās izmaksas," stāsta Jānis, "savukārt, ja gribam uzpumpēt roku muskuļus, airi jādarina no apses koka. Pēc laiciņa ūdenī tie uzbriest tā, ka neiespējami pacelt."

Lai top

Ķīļveida laivas dibenam pieskrūvē spraišļus, tālāk stiprina pakaļgalu un soliņu vidusdaļā, kas kalpos arī par ribām. Soliņu izvieto vidusdaļā, nedaudz pietuvinot spicgalam jeb priekšgalam. Nākamais solis – bortu stiprināšana no dēļu pirmās kārtas, vienlaicīgi, nedaudz spriegojot (praksē tas izskatās tā – pāris vīru iekāpj laivā), izliec laivas dibenu. Turpina ar otro kārtu borta dēļu, ko nostiprina līdzīgi, veidojot salaidumus. Tad nāk kārta laivas malai. Pieskrūvē soliņus abos laivas galos, stiprina duļļus. Bortu salaidumus aizpilda ar silikonu, divas reizes nodarvo dibenu. Tad atliek priecīgākais mirklis – nolaišana ūdenī.

Komentāri (2)
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu