/nginx/o/2018/07/16/9672841t1hf5e4.jpg)
«Antifrīzs», «tosols», «kūlants», zilais, zaļais, sarkanais, starp auto entuziastiem un vienkāršiem automobiļu lietotājiem tie ir bieži izplatīti dažādo automobiļu motoru dzesēšanas šķidrumu iedalījumi. Tomēr jāatzīst, ka, apskatot dzesēšanas šķidrumus pēc šādas klasifikācijas, tas nesniedz informāciju par to, no kā sastāv konkrētais produkts un kādām prasībām tas ir atbilstošs.
/nginx/o/2018/07/16/9672837t1hc4bb.jpg)
Dzesēšanas šķidrumu bāze
Visos mūsdienu automobiļos lietotajos dzesēšanas šķidrumos par bāzi tiek lietots etilēnglikols vai propilēnglikols. Galvenā atšķirība starp šiem diviem ir tā, ka propilēnglikols ir mazāk kaitīgs dabai. Abi šie šķidrumi sajaucas, neveidojot nelabvēlīgu vidi, tomēr, piejaucot etilēnglikolam propilēnglikolu, nedaudz tiek pasliktināta siltumvadīšanas spēja. Vienkāršības labad turpmāk tekstā tiks pieminēts tikai biežāk lietotais etilēnglikols.
Vadoties tikai pēc siltuma vadīšanas spējas, ūdens būtu piemērotākais iekšdedzes motoru dzesēšanas šķidrums, tomēr citas ūdens īpašības, kā sasalšana temperatūrās, kas zemākas par 0 °C, korozijas veicināšana un citas dzesēšanas sistēmai nelabvēlīgas īpašības liedz tā izmantošanu mūsdienu automobiļos. Labākās dzesēšanas šķidruma īpašības tiek sasniegtas ūdens un etilēnglikola maisījumā. Koncentrēta etilēnglikola sasalšanas temperatūra ir -13 °C, taču tā pazeminās, to atšķaidot ar ūdenī (līdz noteiktai attiecībai), un uzlabojas arī tā siltumvadīšanas spēja. Biežāk lietotā etilēnglikola un ūdens attiecība automobiļu motoru dzesēšanas šķidrumos ir 50:50, kas nodrošina dzesēšanas šķidruma nesasalšanu līdz -37 °C.
Specializētajos veikalos nopērkams gan dzesēšanas šķidruma koncentrāts, gan lietošanai gatavs dzesēšanas šķidrums. Lietojot dzesēšanas šķidruma koncentrātu, jāatceras, ka krāna ūdens nav ķīmiski tīrs un satur vielas, kas var veicināt dzesēšanas šķidrumā esošo piedevu ātru izstrādāšanos un sistēmas apkaļķošanos, tādēļ koncentrāta atšķaidīšanai ieteicams lietot destilētu ūdeni. Tāpat jāatceras, ka sakarība starp etilēnglikola koncentrāciju un sasalšanas temperatūru nav lineāra, tādēļ vai nu jāvadās pēc attiecīgām šo sakarību raksturojošām līknēm, vai jāizmanto drošā 50:50 attiecība.
/nginx/o/2018/07/16/9672838t1hf42c.jpg)
Dzesēšanas šķidrumu piedevas
Dzesēšanas šķidrumu sastāvā esošās piedevas ir tas, kas galvenokārt atšķir šos produktus citu no cita un nosaka to īpašības un lietojumu. Dzesēšanas šķidrumos sastopamas daudzas un dažādas piedevas ar dažādiem uzdevumiem: pretkorozijas aizsardzība, kavitācijas1 slāpēšana, aizsardzība pret elektrolītiskajiem procesiem, pretputošanās u.c. To, kāds piedevu sastāvs nepieciešams konkrētajam automobilim, pamatā nosaka dzesēšanas sistēmā lietotie materiāli un ekoloģiskās normas. Pēc piedevu tehnoloģijas dzesēšanas šķidrumi iedalāmi trīs grupās:
1) IAT (Inorganic Additive Technology) - neorganisko piedevu tehnoloģija, šīs piedevas nodrošina labu dzesēšanas sistēmas aizsardzību, tomēr izstrādājas salīdzinoši ātrāk, jo tiek patērētas ķīmiskajās reakcijās, aizsargājot dzesēšanas sistēmu. Pateicoties silikātu piedevai, dzesēšanas sistēmas pretkorozijas iedarbība ir momentāna. Darbības mūžs 2-3 gadi (sekot automobiļa izgatavotāja norādījumiem). Nav sajaucams ar OAT tipa dzesēšanas šķidrumiem.
2) OAT (Organic Additive Technology) - organisko piedevu tehnoloģija, šīs tehnoloģijas piedevas tiek lietotas Long-life jeb pagarinātās dzīves dzesēšanas šķidrumos. Šajā gadījumā piedevas netiek patērētas ķīmiskajās reakcijās, bet veido aizsargkārtiņu, kas pārklāj dzesēšanas sistēmas sieniņas. Daļa ražotāju produktos lieto etilheksānskābi, kas nav savienojama ar silikona blīvēm un caurulēm, diemžēl ne vienmēr tas tiek norādīts uz produkta iepakojuma. Par šo dzesēšanas šķidrumu trūkumu uzskatāms tas, ka sistēma top pilnībā aizsargāta tikai pēc vairāku tūkstošu kilometru nobraukšanas, kad ar aizsargkārtiņu tiek pārklātas visas dzesēšanas sistēmas daļas. Darbības mūžs 5 gadi (sekot automobiļa izgatavotāja norādījumiem). Nav sajaucams ar IAT tipa dzesēšanas šķidrumiem.
3) HOAT (Hybrid Organic Additive Technology) - hibrīdā organisko piedevu tehnoloģija, šī tehnoloģija apvieno labākās abu iepriekš minēto tehnoloģiju īpašības. Viena no IAT tehnoloģijas piedevām šajos dzesēšanas šķidrumos ir silikāti, kas nodrošina dzesēšanas sistēmas pretkorozijas aizsardzību no uzpildes brīža. Darbības mūžs 5 gadi (sekot automobiļa izgatavotāja norādījumiem). Sajaucams kā ar IAT, tā OAT tehnoloģijas šķidrumiem. Sajaucot ar IAT tipa dzesēšanas šķidrumu, darbības mūžs kā IAT tipa šķidrumam.
1 burbuļu (tukšumu) veidošanās šķidrumā straujas spiediena maiņas dēļ. Šiem burbuļiem sprādzienveidīgi izzūdot metāla virsmu tuvumā, virsmā veidojas materiāla izdrupumi.
/nginx/o/2018/07/16/9672839t1h3037.jpg)
Kādēļ periodiski jāmaina dzesēšanas šķidrums?
Ar laiku dzesēšanas šķidrumā esošās piedevas izstrādājas un šķidrums zaudē savas sākotnējās īpašības. Tā rezultātā motora dzesēšanas sistēma tiek pakļauta intensīvai korozijas, elektrolīzes un kavitācijas ietekmei. Pirmās cieš dzesēšanas sistēmas alumīnija detaļas, motora galva, radiatori un ūdens sūknis. Ilgstoša novecojuša dzesēšanas šķidruma lietošana var novest pie nopietna motora un dzesēšanas sistēmas remonta. Informācija par dzesēšanas šķidruma maiņas intervālu konkrētajam automobilim meklējama automobiļa lietotāja rokasgrāmatā. Ja, iegādājoties lietotu automobili, nav informācijas par automobilī esošo dzesēšanas šķidrumu, ieteicams to nomainīt tuvākajā apkopē.
/nginx/o/2018/07/16/9672840t1hf18b.jpg)
Kādu dzesēšanas šķidrumu izvēlēties?
Ieteicamais paņēmiens ir sekot automobiļa ražotāja noteiktajai specifikācijai, kas atrodama automobiļa lietotāja rokasgrāmatā, tāpat kā izvēloties citus automobilī lietojamos ekspluatācijas materiālus. Ražotāja paredzētais dzesēšanas šķidruma standarts var arī būt uzrādīts uz vai netālu no dzesēšanas šķidruma ieliešanas vietas.
Pastāv gan starptautisku neatkarīgu organizāciju, tādu kā ASTM, SAE, JIS, gan autoražotāju noteikti dzesēšanas šķidrumu standarti, kā, piemēram, Volkswagen standarts TL774F. Atbilstība kādam konkrētam standartam meklējama uz dzesēšanas šķidruma iepakojuma vai produkta tehnisko datu lapā, kurai būtu jāatrodas pie pārdevēja.
Ja nav pieejama automobiļa lietotāja rokasgrāmata un neizdodas noskaidrot, kādu dzesēšanas šķidrumu paredzējis automobiļa ražotājs, der atcerēties, ka lielākoties konkrētā automobiļa ražotāja jaunāku standartu dzesēšanas šķidrumi lietojami arī vecākos modeļos. Būtiskākais, lai dzesēšanas sistēmā būtu neizstrādāts, tīrs atbilstošās koncentrācijas dzesēšanas šķidrums, kas neatkarīgi no uzbūves nodrošinās labāku aizsardzību nekā nesaderīgu, nolietotu, neatbilstošas koncentrācijas dzesēšanas šķidrumu maisījums. Mainot dzesēšanas šķidrumu, jāatceras, ka no sistēmas jānolej maksimāli viss vecais dzesēšanas šķidrums.
Diemžēl arī visu iepriekšminēto faktoru ievērošana nepasargā no tirgū pieejamu nekvalitatīvu produktu iegādes, tādēļ, izvēloties konkrētu produktu, ieteicams novērtēt tā iepakojumu un uz iepakojuma pieejamo informāciju par produktu un tā izcelsmi. Visai informācijai par produkta atbilstību standartiem jābūt skaidri norādītai. Ņemot vērā, ka etilēnglikols ir toksisks un norijot bīstams dzīvībai, traukam būtu jābūt ar «bērnu drošo» korķi. Par to, ka produkts ir rūpnieciski iepildīts, liecina arī tas, ja zem korķa trauka kakliņš ir aizlīmēts ar folijai līdzīgu materiālu.