Mārtiņš Būčiņš: Jāpārslēdzas uz ziemas braukšanu! (2)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Elmārs Pēterhofs / LETA

Sācis līt, un tas nozīmē, ka vismaz Liepājā sniega drīz vairs nebūs. Bet tomēr ir atnākusi ziema ar visām no tā izrietošajām sekām. Ar datumu, kad obligāti nepieciešamas ziemas riepas. Ar laika apstākļiem, kad nepieciešamas šim gadalaikam piemērotas riepas. Ar to jārēķinās.

Daļa autobraucēju jau iepriekš savus transportlīdzekļus bija aprīkojuši ar ziemas riepām. Daļa par šo jautājumu sāka domāt īsi pirms 1.decembra, kad automobiļi ar ziemas riepām jāaprīko obligāti. Lielos vilcienos jau nekas nav mainījies no iepriekšējiem gadiem. Vien daļa cilvēku kļuvuši izglītotāki, jo gan žurnālos, gan globālajā tīmeklī pieejami dažādu testu rezultāti. Cilvēki sašaurina savas izvēles loku par labu kvalitatīvām riepām.

Tiesa, pat viskvalitatīvākās riepas vienas negarantēs drošību uz ceļa. Ir jābūt gan labām riepām, gan atbilstoši ceļa segumam un laika apstākļiem izvēlētam ātrumam, gan pienācīgi notīrītam ceļa segumam - lai tas nebūtu ekstrēms. Un savs braukšanas stils pilnīgi visiem autovadītājiem radikāli jāpārslēdz atbilstoši ziemas apstākļiem! Distance jāievēro lielāka, nekā tā ir vasaras apstākļos.

Distances neievērošana ziemas apstākļos rada lielas problēmas. Jo ziemas apstākļos palielinās bremzēšanas ceļš. Samazinās redzamība. Snieg sniegs, mašīnai aizsalst stikli. Īpaši to izjūt autobraucēji, kuri strādā pilsētā un dzīvo turpat pilsētā. Tikko mašīnai notīrīts sniegs un tā mazliet uzsilusi, tā braukšana beidzas. Tāpat nereti autovadītāji pie stūres sēžas ar lielām cepurēm un kapucēm galvā, kas noteikti neuzlabo redzamību. Tie ir faktori, kas rada problēmas un mazina drošību.

Pats galvenais, braucot pilsētā, ir ievērot pietiekamu distanci un izvēlēties piemērotu ātrumu – atbilstošu segumam un situācijai. Ja distance būs pietiekama, braukšana nebūs saraustīta un visi varēs normāli izbraukt.

Ir autobraucēji, kuri dusmojas uz citiem, ka brīdī, kad uzsnieg pirmais sniegs, satiksme pilsētā vārda vistiešākajā nozīmē apstājas. Vainīgi visi jau iepriekš nosauktie faktori. Cilvēki nemāk pārslēgties uz braukšanu ziemas apstākļos, viņiem ir visi iepriekš minētie traucēkļi, līdz ar ko kopējais satiksmes plūsmas ātrums samazinās. Manevru iespējas samazinās gan distances trūkuma dēļ, gan sliktās redzamības dēļ. Tāpat ir arī psiholoģiska problēma – ir slidens.

Savukārt daļa braucēju ir sašutuši teju vai par to, ka ceļu uzturētāji gaisā nenoķer pirmās pārslas. Nekad ziemā ceļi nebūs tādi kā vasarā! Būtiskākais ir pielāgošanās ziemas apstākļiem, pārslēgšanās no vasaras braukšanas režīma uz braukšanas stilu, kas piemērots tieši ziemas apstākļiem. Nevajag vienmēr meklēt kādu vainīgo, piemēram, ceļu uzturētājus, lai tikai attaisnotu sevi.

Jāatceras par elementārām lietām, proti: normālas, ziemas apstākļiem piemērotas riepas; distance; laika un ceļa apstākļiem atbilstošs braukšanas ātrums.

Mūžam bijušas diskusijas par to, kura no piedziņām ziemā ir labāka. Faktiski jaunās paaudzes automašīnām, kurām ir pretizslīdēšanas, pretbuksēšanas un citas sistēmas, kam ir labas riepas, lielos vilcienos ikdienas braukšanai starpība nebūs jūtama. Vismaz liela starpība noteikti nebūs. Uzsākšanai, ja vieta ir izcili slidena, mazliet gan varēs just atšķirību, bet uz šosejas un lielceļa starpības nebūs nekādas.

Pilnpiedziņas transportlīdzekļiem gan ir savas priekšrocības – braucam, kur gribam. Ja dzīvo laukos, kur ceļi ne vienmēr ir veiksmīgi iztīrīti, pilnpiedziņas auto varētu būt drošāks.

Ja vien ir iespēja, tad pēc pirmā sniega uzsnigšanas būtu vēlams atrast kādu nomaļāku laukumu, pa kuru pagrozīties. Kaut gan mūspusē ar šādām iespējām ir diezgan bēdīgi – nav īsti tādu laukumiņu, kur pamēģināt, kā mašīna uzvedas uz slidenas virsmas. Ledus uz dīķiem arī vēl nav. Bet ja vien šāda iespēja rodas, to, manuprāt, viennozīmīgi vajag izmantot, jo tas dod saprašanu. Nevienam jau nekas nav jāpierāda, bet šāda iespēja noder sevis izglītošanai, drošības procentiņa paaugstināšanai.

Drošas braukšanas skola Rīgā, maksājot ne tikai par nodarbību, bet arī par prāvo ceļa gabalu, noderīga būs tajos gadījumos, ja cilvēks pēc tā ko iegūst, piemēram, saņem atbildes uz saviem jautājumiem, pilnveido savas braukšanas prasmes atsevišķos momentos. Ķeksīša dēļ tas nav nepieciešams.

Lai ziemas apstākļos būtu mazāk nepatīkamu atgadījumu, iegādājoties ziemas riepas, vēlams būtu konsultēties ar profesionāļiem. Un pārslēdziet savu braukšanas stilu no vasaras uz ziemas apstākļiem atbilstošu! Ievērojiet lielāku distanci! Cienīsim cits citu, jo slīd visiem, redzēt grūti ir visiem un jāsteidzas ir visiem!

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu