Šodienas redaktors:
Oļesja Garjutkina
Iesūti ziņu!

Renault Type AX svin 105 gadu jubileju

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Renault

Pirms 105 gadiem, 1908. gada oktobrī, Renault izlaida Type AX. Tas bija viens no pirmajiem mēģinājumiem Eiropā radīt tautai paredzētu automašīnu.

Brāļi Luī, Marsels un Fernāns Reno (Louis, Marcel, Fernand Renault) 1899. gadā Parīzes priekšpilsētā Bijankūrā nodibināja uzņēmumu ar nosaukumu Société Renault Frères. Tajā laikā, t.i., 19. gadsimta nogalē automašīna joprojām bija luksusprece. 20. gadsimta sākumā automašīnu ražotāji, kuru skaits tolaik bija niecīgs, izvēlējās dažādus attīstības ceļus. Daži koncentrējās uz ekskluzīvām automašīnām, kas bija pieejamas vien nelielam skaitam izredzēto, kamēr citi nolēma pievērsties tehnikas sasniegumiem, pārspējot ātruma rekordus un konstruējot vairāku cilindru dzinējus ar milzīgu darba tilpumu.

Kad 1903. gadā Parīzes-Madrides autosacīkšu laikā gāja bojā Marsels Reno, viņa brāļi izvēlējās trešo ceļu, kas bija pilnībā attālināts no sporta sacensībām un vadošajām aprindām paredzētās augstprātīgās ekskluzivitātes. Kādā no intervijām, ko Luī Reno presei sniedza jau 20. gadsimta 20. gados, viņš teica, ka, gadsimta sākumā braukājot savā automašīnā pa Franciju, viņš pamanījis, ka viņu pavada simtiem ziņkārīgu skatienu, ko raidīja vienkāršie Francijas iedzīvotāji — sievietes, vīrieši, jaunieši un vecāka gadagājuma cilvēki. Tieši tobrīd viņš sapratis, ka arī šie cilvēki ir pelnījuši savu automašīnu, iespējams, ar nedaudz mazāku dzinēju, taču pieejamu dažādām sociālajām grupām. Šī ideja — radīt nelielas automašīnas — brāļiem Reno nebija gluži jauna. Galu galā šā zīmola pirmās automašīnas (1898. gadā) nosaukums bija Voiturette (franču valodā «maza automašīna»), tieši tāpat kā tās pēctečiem, proti, Voiturette Type A, Type B un Type C modeļiem.

20. gadsimta sākumā Francijas autobūves industrija piedzīvoja uzplaukumu.

Lai gan vēl nebija pienācis laiks, kad vidusmēra Francijas Republikas iedzīvotājam mājas pagalmā bija novietota automašīna, Renault Type AX projekts bija pirmais solis šajā virzienā. Tikmēr Renault pievienojās Chambre Syndicale des Constructeurs d' Automobiles (Francijas automobiļu ražotāju asociācija). 1904. gadā Renault jau bija 120 izplatītāji Francijā un filiāles vairākās Eiropas valstīs. Gadā tika saražots ne mazāk kā aptuveni 1000 dažādu veidu automašīnu.

Raksta foto
Foto: Renault

1906. gada rudenī tika radītas tautai paredzētās, viegli izmantojamās automašīnas pirmās skices — tas bija Renault Type AX, kam bija lemts kļūt par mazāku Type AG versiju. 1907. gadā tika uzbūvēti Renault Type AX prototipi. Divu cilindru dzinējs ar 1060 cm3 darba tilpumu tika uzstādīts uz masīva tērauda rāmja, kura garenbāzes platums bija 1950 mm. Pēc vairākiem gadiem Renault kļuva par Eiropas līderi 1,1 l klasē, un automašīnas ar tāda paša tilpuma dzinēju, kas turklāt jau bija aprīkots ar četriem cilindriem, kļuva populāras visā Eiropā. Šāda tilpuma dzinēji tiek izmantoti aizvien.

Dzinēja kloķvārpstā tika izmantots pretsvars. Dzinēju iedarbināja, izmantojot iedarbināšanas kloķi, un aizdedzi nodrošināja maiņstrāvas ģenerators.

Radiators, tāpat kā citiem Renault modeļiem, bija novietots dzinēja aizmugurē. Pārsegam bija raksturīga forma, kas kalpoja kā Renault automašīnu atšķirības zīme līdz pat 20. gadsimta 20. gadu beigām.

Type AX čuguna vienrindas četrtaktu dzinējs, kura darbību nodrošināja vienkāršs karburators, spēja attīstīt aptuveni 7 ZS.

Ar to pietika, lai 1050 kg smagā automašīna attīstītu aptuveni 45 km/h maksimālo ātrumu.

Type AX bija 2900 mm garš, 1350 mm plats un 1800 mm augsts (ar uzlocītu jumtu). Automašīnas priekšējo un aizmugures atsperojumu nodrošināja lokšņu atsperes, kas bija izplatīts tā laika risinājums. Tika izmantota Luī Reno izgudrotā manuālā, nesinhronā, trīs pārnesumu pārnesumkārba, koniskais berzes sajūgs un aizmugurējā bremžu uzlika ar šarnīrvārpstu.

Type AX 1908. gada oktobrī tika prezentēts Parīzes automašīnu izstādē un nedaudz vēlāk — Londonas automašīnu izstādē Ērlskortā, piesaistot lielu publikas interesi. Divvietīgais Type AX tika piedāvāts vairākās versijās: ar atvērtu vai pusatvērtu (Phaeton) virsbūves konstrukciju un ar salokāmu vai fiksētu jumtu. Par papildu samaksu bija iespējams uzstādīt pat vējstiklu jeb drīzāk aizsargstiklu, lai pasargātu vadītāju no ūdens un dubļiem, vai papildu aizmugures sēdekli.

Renault Type AX pircējs varēja arī iegādāties tikai šasiju kopā ar dzinēju un pasūtīt citādu automašīnas virsbūvi kādā no daudzajiem uzņēmumiem, kas izgatavoja virsbūves konstrukcijas. Priekšpusē tika uzstādīti gāzes lukturi, kas tika dēvēti arī par «karbīda lampām». Lampas tvertnē notiekošās karbīda un ūdens reakcijas rezultātā izdalījās acetilēns, kas nedaudz izgaismoja ceļu. Rāmim netika veiktas nozīmīgas izmaiņas. 1910. gadā tika izlaists modelis ar dzinēju, kas pie 1800 apgriezieniem minūtē spēja attīstīt aptuveni 12 ZS jaudu. Maksimālais ātrums tolaik bija 50 km/h. Type AX, neskaitot Franciju, tirgoja vēl daudzās citās valstīs, tostarp Lielbritānijā, Beļģijā, Šveicē, Itālijā un Krievijā.

Raksta foto
Foto: Renault

Pirmais mēģinājums radīt tautai paredzētu automašīnu bija veiksmīgs, kaut arī Type AX automašīnas joprojām montēja ar rokām un izlaides apjoms Bijankūras rūpnīcā bija stipri ierobežots. Laikā, kad tika sākta šā veiksmīgā modeļa ražošana, uzņēmumā strādāja aptuveni 3 tūkstoši darbinieku. Pagājušā gadsimta pirmā gadu desmita beigās ievērojami uzlabojās ražošanas tehnoloģija. Kad 1913. gada rudenī tika slēgtas Type AX ražošanas līnijas, 5,2 tūkstoši cilvēku bija iesaistīti aptuveni 10 tūkstošu dažāda tipa automašīnu izgatavošanā gada laikā. Ir aprēķināts, ka Renault ar maza darba tilpuma motoru maksāja aptuveni 900 ASV dolāru. Uzņēmums bija tuvu ideālas «tautas automašīnas» ražošanai, taču dažus mēnešus pēc Type AX ražošanas pārtraukšanas sākās Pirmais pasaules karš, tādējādi aizkavējot Eiropas autobūves industrijas attīstību uz četriem gadiem.

Renault Type AX bija pirmais lēto automašīnu grupas automobilis, kas tika piedāvāts Eiropā. Vismaz daži šā zīmola modeļi jau 1906.gadā nokļuva plaukstošajā Polijas tirgū, kur Varšavā oficiāli tika sākta Renault automašīnu tirdzniecība. No vairākiem tūkstošiem jebkad izgatavoto Renault Type AX modeļu līdz mūsdienām ir saglabājušies vien daži — tie ir jebkuras kolekcijas un tādu automašīnu elegances konkursu Concours d'Elegance kā, piemēram, Louis Vuitton Classic Parīzē vai Peblbīčā ASV, lepnums.

Par 105 gadus senā divvietīgā Renault Type AX vienu no mūsdienu ideoloģiskajiem pēctečiem uzskatāms mazais pilsētas elektromobilis Renault Twizy.

Komentāri
Nepalaid garām!
Uz augšu